بدون اینکه خودتان را به خطر بیاندازید، یک راه تضمینی برای جلوگیری از بدست آوردن ترکیب بندی معمولی و تکراری این است که به دنبال مکان هایی باشید که اکثر مردم نمی خواهند یا نمی توانند بروند. با ایستادن در یک مسیر، همه نمای یکسانی را می بینند. اما اگر بتوانید بالاتر و یا پایین تر از سوژه بروید، به طور کلی زاویه دید جدیدی ایجاد کرده اید. هر کاری به سادگی دراز کشیدن روی زمین یا بالا رفتن از جایی در نزدیکی سوژه می تواند عکس تأثیرگذار تری به همراه داشته باشد. در این مطلب لنزک به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در عکاسی از یک سوژه عالی، شش عکس متفاوت بگیرید و تنها یکی از آنها با استفاده از قوانین ترکیب بندی عرفی و رایج گرفته شده باشد.
گزینه امن (بدون ریسک)
ما با یک عکس بدون ریسک کار را شروع کردیم. عکسی با زاویه دید معمولی از یک فانوس دریایی. بعد از جستجوی همین منطقه در گوگل، چندین عکس مشابه با عکسی که گرفتیم را پیدا کردیم. قانون یک سوم، خطوط راهنما و جذابیت در پیش زمینه همه دست در دست هم می دهند تا یک عکس منظره، بدون ریسک، زیبا پدید آید.
سوژه را به گوشه های کادر بکشانید
سوژه خود را به اطراف کادر حرکت دهید. این عکس تقریباً از همان جایی گرفته شده که عکس اول گرفته شده بود، اما با کمی کج کردن و جا به جایی در کادربندی، فانوس دریایی را به گوشه کادر بردیم که باعث می شود چشم بیننده داخل کادر حرکت کند و ترکیب بندی پویا تری ایجاد شود.
در مرکز کادر قرار دهید
قرار دادن سوژه خود دقیقاً در مرکز کادر کاری است که معمولاً گفته می شود انجام ندهید، اما همین کار می تواند ترکیب بندی فوق العاده ای ایجاد کند. مخصوصاً اگر مانند اینجا، حالت قرینه ای در عناصر محاصره کننده سوژه شما وجود داشته باشد و یا خطوط راهنمایی که چشم بیننده را به سمت سوژه متمرکز می کنند.
افق کج
عکاس های منظره آموخته اند که از کج شدن عکس جلوگیری کنند، اما یک چرخش عمدی دوربین همیشه چیز بدی نیست. در اینجا، یک چرخش کوچک باعث شده تا ارتفاع روی مسیر پر پیچ و خم تا فانوس تاکید شود.
آسمان بزرگ
اگر فقط یک نقطه جذاب (سوژه اصلی – در اینجا فانوس) در کادر داشته باشید، عکس با آسمان بزرگ جواب خواهد داد. اینکه سوژه شما در برابر آسمان عظیم در پیش زمینه قرار گرفته باشد حس تک بودن و تنها بودن را به سوژه شما می دهد و آن را ایزوله می کند. برای گرفتن چنین عکسی به سادگی یا از سوژه دور شوید و یا از لنز واید استفاده کنید و سوژه خود را در بالا و یا پایین کادر قرار دهید.
عکس آبستره بگیرید
گفته ایم که در عکس های منظره باید سوژه مشخصی داشته باشید که بیننده روی آن تمرکز کند. اما حذف هر سوژه قابل تشخیصی از کادر، می تواند عکس های آبستره زیبایی را نتیجه دهد. ترکیب آرایه ای از رنگ های نرم و پاستلی و یکی کردنشان، نتیجه آرامش بخشی خواهد داشت.
منبع
برگرفته از: Digital Camera World
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
تشکر از مطالب واقعا عالی بودن
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
عکاسی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
درود بر شما. مقاله ها عالی هستند.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
درود
تشکر از اینکه نظر می دهید،
با آرزوی موفقیت برای شما
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
منم گفته امیر تایید میکنم
ممنون از مطالب خوبتون
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
تشکر از اینکه نظرتان را با ما در میان می گذارید، موفق باشید
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
با سلام
گذاشتن مقالاتی برای ایجاد بینش در کادر بندی کمرنگ شده بود که امیدوارم مقالاتی مانند این افزایش یابد
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
سلام خدمت شما
حتما مطالب بیشتری در زمینه کادربندی منتشر خواهیم کرد. تشکر از اینکه برای ما می نویسید. موفق باشید