شاید منظره ها سوژه های محبوبی بین عکاسان باشند، اما این شاخه عکاسی نیازمند تسلط، صبر و چارچوب خاصی از ذهن می باشد تا بتوان به وسیله آن احساسات و افکار بیننده را به جنبش درآورد. در ادامه مطلب امروز لنزک یوری بلگورشی (Iurie Belegurschi)، عکاس منظره حرفه ای، در زمینه پیدا کردن محل و انتخاب تجهیزات عکاسی توصیه های شخصیش را با ما به اشتراک می گذارد.
در ادامه در طی یک پرسش و پاسخ با یوری و دیدن عکس های او ۲۳ نکته مفید در زمینه عکاسی منظره بیان شده است.
سلام یوری! لطفا خودت را برای خوانندگان ما معرفی کن
یوری بلگورشی: من اصالتا اهل کشور مولداوی هستم. در سال ۲۰۰۶ به ایسلند مهاجرت کردم. من در اینجا به طور تمام وقت به عنوان عکاس منظره مشغول به کار هستم. همچنین در ایسلند و مکان های مختلف دنیا تورها و کارگاه های عکاسی برگزار می کنم. در واقع در اکتبر آینده قرار است که یک کارگاه عکاسی برگزار کنم و در آن عکاسان را برای شکار شفق های قطبی (Aurora Borealis) و تور گردشی در یک غار یخی بیرون ببرم. کارهای من در روزنامه ها، مجلات، کتاب ها و تقویم های زیادی در سراسر دنیا به چاپ رسیده است. در زندگی به عکاسی و مسافرت علاقه واشتیاق فراوانی دارم.
چگونه با عکاسی آشنا شدی و چه مدت است که این کار را انجام می دهی؟
یوری: در واقع سال های زیادی است که عکاسی می کنم ولی حدودا ۵ سال می شود که این کار را به طور جدی دنبال می کنم.
به عنوان یک عکاس منظره و سفر، چقدر از وقت خود را بیرون و در محل عکاسی سپری می کنید؟
یوری: من معمولا تورها و کارگاه های عکاسی ام را در ایسلند، نروژ و گرینلند برگزار می کنم و می توانم بگویم که ۹۰% اوقاتم را در بیرون و به عکاسی با مهمان هایم می گذرانم. گاهی از اوقات و در وقت های بیکاری تنها بیرون می روم و عکاسی می کنم، اما این اتفاق به ندرت می افتد. هدف من این است که در طول سال حداقل سه یا چهار بار سفر کنم. آخرین سفر من در آوریل گذشته بود که به زلاند نو رفته بودم.
عکس هایی که شما از طبیعت می گیرید بسیار رویایی هستند. بیشتر به چه نوع سوژه ای در عکاسی علاقه دارید؟
یوری: منظره های یخی! من عاشق مناظر زمستانی، کوه های پوشیده از برف، دریاچه های یخی، آبشارها، یخچال های طبیعی و غارهای یخی هستم. بیشتر علاقه دارم که در شب و از کهکشان راه شیری، ستاره ها و نورهای شمالی عکاسی کنم. وقتی شب ها بیرون هستم و از چیزهایی عکس می گیرم که با چشم غیر مسلح نمی توان دید، احساس آرامش و رضایت خاطر می کنم.
در مورد ایسلند چه چیزی بیشتر شما را مجذوب خود کرده است و اینکه منظره های اینجا چه فرقی با کشورهای دیگر دارد؟
یوری: ایسلند بهشت عکاسان است. واقعا نام «سرزمین یخ و آتش» برازنده اینجا است. ما اینجا آبشارهای فوق العاده ای داریم، همچنین آتشفشان ها، یخچال های طبیعی، محیط کوهستانی، رودخانه ها، دریاچه ها، ساحل های شن سیاه، خطوط ساحلی صخره ای و خیلی چیزهای دیگر. وقتی تمام این چیزها را در کنار شفق های قطبی در زمستان و خورشید نیمه شب در تابستان قرار دهیم، موقعیت های بی شماری برای عکاسان به وجود می آید.
با توجه به تجربه ای که در طول این سال ها بدست آوردید، به نظر شما سخت ترین مناطق و شرایط آب و هوایی برای عکاسی چیست؟
یوری: مطمئنا در کوهستان ها و در طول فصل سرما سخت ترین شرایط برای عکاسی به وجود می آید. شما باید پیاده روی های زیادی انجام دهید و برای رسیدن به نقاطی با دید بهتر بالا بروید. به همراه داشتن تجهیزات و تحمل وزن لباس های زمستانی چالشی است که در این شرایط با آن مواجه خواهید شد. باید از لحاظ جسمی و روانی آمادگی لازم برای ادامه کار را داشته باشید. من عکاسی در شرایط طوفان شن، تند باد و کولاک را تجربه کرده ام. این موقعیت ها می توانند بسیار چالش برانگیز باشند.
به کدامیک از عکس های خود بیشتر از همه افتخار می کنید؟
یوری: مشغول هدایت یک کارگاه عکاسی بودم. ما در شرایط آب و هوایی بدی گیر کرده بودیم اما تصمیم داشتیم که از یک تالاب با توده های یخ غلتان عکس بگیریم. چون به انتهای سفر نزدیک شده بودیم، دلم می خواست که همه بتوانند از غروب خورشید عکس های خوبی بگیرند. بنابراین ریسک کار را پذیرفتم و افراد تور را از میان یک طوفان بزرگ عبور دادم تا به آنجا برسیم. وقتی به آنجا رسیدیم، می دانستم که آسمان به زودی به رنگ آتش درخواهد آمد. به سرعت آماده شدیم و نتیجه کار به صورت عکس زیر بدست آمد که یکی از عکس های مورد علاقه من است.
بالا: عکسی که یوری بیشتر از سایر عکس هایش به آن افتخار می کند
توصیه های یوری در عکاسی منظره
۱- با یک خیال و تصویر ذهنی شروع کنید که به عنوان یک عکاس منظره می خواهید به آن برسید.
۲- کیفیت بهتر از کمیت است.
۳- انگیزه خود را حفظ کنید. شما متوجه خواهید شد که عکاسی منظره آسان نیست، آب و هوا و پیاده روی برای رسیدن به نقاط مناسب می توانند طاقت فرسا باشد.
۴- به کارهای دیگران نگاه کنید و از آنها الهام بگیرید. یادگیری را ادامه دهید چون همیشه چیزهای جدیدی برای آموختن وجود دارد.
یخ در حال شکستن – یوری بلگورشی
انتخاب محل عکاسی
۵- آماده باشید و برای مکان مورد نظر خود برنامه ریزی کنید. وضعیت و جهت خورشید و ماه را در نظر بگیرید.
۶- من همیشه به دنبال خطوط هدایت کننده هستم. یک پیش زمینه خوب، زاویه دید به سوژه، جهت نور طبیعی و جهت ماه (اگر وجود داشته باشد).
۷- محل مورد نظر را پیش از زمان عکاسی بررسی کنید و در صورت امکان به دنبال نقاط بهتر بگردید. گاهی از اوقات چیزهایی پیدا می کنید که نیاز به تلاش و زمان بیشتری دارد.
کلیسای پوشیده از چمن در ایسلند… به وسیله یوری بلگورشی
۸- زمانی که به صحنه مورد نظر خود می رسید، در عکس گرفتن عجله نکنید. به مدت ۵ دقیقه منظره را نگاه کنید و برای عکاسی برنامه ریزی نمایید.
۹- زودتر به محل عکاسی بروید و تا دیروقت در آنجا بمانید.
۱۰- من دیده ام که عکاسان در یک نقطه خاص به مدت یک ساعت از غروب خورشید با ترکیبی ثابت عکس می گیرند. بلند شوید و حرکت کنید، مسیر را عوض کنید، فاصله کانونی را تغییر دهید و عکس های متفاوتی بگیرید.
۱۱- زمانی که از مناظر دریایی عکس می گیرید، همیشه به جزر و مد در آن منطقه توجه کنید. برخی از نواحی در زمان جزر دید بهتری دارند و برخی دیگر در طول مد.
۱۲- در مناظر دریایی همچنین باید به برجستگی موج های دریا توجه نمایید.
بهترین زمان برای عکاسی
۱۳- من ترجیح می دهم همه عکسهایم را ساعت ۱۲ ظهر بگیرم! شوخی کردم. نمی توانید بدون اینکه از خواب خود بزنید، به نتیجه مطلوب برسید. من معمولا یک ساعت قبل از طلوع یا غروب خورشید به محل مورد نظر می روم. پس از غروب خورشید، من را در حال دنبال کردن نورهای شمالی خواهید یافت.
شفق قطبی در تالاب یخی، ایسلند. به وسیله یوری بلگورشی
ابزار و تجهیزات عکاسی منظره
۱۴- یک سه پایه تهیه کنید. عکاسان تازه کار زیادی را دیده ام که تجهیزات عکاسی گران قیمتی دارند ولی از یک سه پایه سست و بی دوام استفاده می کنند. داشتن یک سه پایه با ثبات و سیستم نگهدارنده دوربین بسیار اهمیت دارند.
۱۵- از کیفیت تجهیزات و فیلتر های عکاسی ای که استفاده می کنید، مطمئن باشید. این تصور که می توان همه چیز را بعدا در مرحله ویرایش عکس تصحیح کرد کاملا اشتباه است.
۱۶- من شخصا با دوربین کانن ۵DM III عکاسی می کنم. دوربین دوم من یک کانن ۶D است.
۱۷- لنز مورد استفاده من در بیشتر مناظر کانن ۱۶-۳۵ f/2.8 II است. علاقه من در گرفتن عکس هایی با زاویه عریض (wide-angle) است، بنابراین بیشتر اوقات از این لنز استفاده می کنم.
۱۸- در شب علاقه دارم که با لنز کانن ۲۴ f/1.4 کار کنم.
طوفان در راه است… به وسیله یوری بلگورشی
۱۹- برای عکاسی پانوراما که جدیدا شروع کرده ام، از تجهیزات پانوراما دو ردیفه (Multi-Row Pano Package) بر روی سه پایه ای خوب استفاده می کنم که ترکیب فوق العاده ای است.
۲۰- همینطور که عکس های پانوراما بیشتری می گیرم، تلاش می کنم که با استفاده از فاصله های کانونی بلند تر لنز به حداکثر رزولوشن در عکس های نهایی ام برسم.
۲۱- من وابستگی زیادی به تجهیزات بیشتر ندارم، اما هیچوقت بدون فیلتر پولاریزه حلقوی (دایره ای) و سیستم فیلتر LEE بیرون نمی روم.
گادافوس – آبشار خدایان . . . به وسیله یوری بلگورشی
مرحله ویرایش عکس
۲۲- وقتی که دکمه شاتر را فشار می دهید، کار شما هنوز کامل نیست. من عکس های خام خود را در لایت روم و فتوشاپ ویرایش می کنم.
۲۳- جریان کاری من معمولا شامل حرکت های ابتدایی مثل اصلاح لنز، اعوجاج رنگی (chromatic aberration )، تراز سفیدی و tone curve adjustments می شود. پس از انجام اینها کار بسیار ساده است. معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد تا تنظیمات رنگ و نوردهی (exposure adjustments) را انجام دهم و کار عکس را تمام کنم.
صدای میلفورد به وسیله یوری بلگورشی
امیدوارم که توصیه ها و افکار یوری در عکاسی بتواند به شما کمک کند تا عکس های بهتری از مناظر بگیرید.
منبع
برگرفته از: ۵۰۰px
۵ بهمن ۱۳۹۳
واقعا عالی بود ممنون از سایت خوب شما
۲ بهمن ۱۳۹۳
واقعا عکساش بینظیره
http://instagram.com/iuriebelegurschi/