سعی نکنید المان های زیادی را در تصویر خود جمع کنید؛ چون در نهایت تصویر شلوغ خواهد شد. اگر فقط یک یا دو نقطه جذابیت در عکس های خود جای دهید، مخاطب شما در مورد این که به کجا یا به چه چیزی باید نگاه کند، گیج نخواهد شد.
قسمت های پیشین
نکات گرفتن عکس های بهتر – قسمت اول
نکات گرفتن عکس های بهتر – قسمت دوم
با ذهن خود عکس بگیرید
لیا رابرتسون می گوید: «حتی زمانی که عکاسی نمی کنید، با ذهن خود عکس بگیرید. توجه به حالات و شرایط نور را تمرین کنید. ببینید چطور باید از آن صحنه تصویری بسازید که مورد علاقه شما باشد، و برای ثبت آن به بهترین نحو چه نوع نوردهی ای باید استفاده کنید.»
همیشه یک دوربین همراه خود داشته باشید
شما نمی توانید عکس های عالی بگیرید اگر دوربینی همراه خود نداشته باشید، می توانید؟ DSLR، کامپکت، یا گوشی تلفن هوشمند، چندان مهم نیست. تا زمانی که به یک دوربین دسترسی داشته باشید، می توانید آن لحظات خودانگیخته و منحصر به فرد در زندگی را که ممکن است در غیر این صورت از دست بدهید، ثبت کنید.
ساعت طلایی
دین بوترل می گوید: «در ساعت طلایی تصاویر پرتره و منظره بگیرید، چون نور نرم تر است و رنگ ها زنده تر هستند.»
سادگی را حفظ کنید
سعی نکنید المان های زیادی را در تصویر خود جمع کنید؛ چون در نهایت تصویر شلوغ خواهد شد. اگر فقط یک یا دو نقطه جذابیت در عکس های خود جای دهید، مخاطب شما در مورد این که به کجا یا به چه چیزی باید نگاه کند، گیج نخواهد شد.
درگیر تجهیزات نشوید
همه ما این نوع عکاسان را دور و بر خود دیده ایم. آنها معمولا سه یا چهار دوربین مختلف با لنزهایی که برای یک سافاری آفریقایی به اندازه کافی بلند هستند، به دور گردن خود انداخته اند. اما واقعیت این است که احتمالا هیچ نیازی به این همه تجهیزات نیست. یک بدنه و یک یا دو لنز به این معنی است که شما در حرکت کردن برای ثبت زوایا یا سوژه های جالب در حال حرکت آزاد خواهید بود.
پرسپکتیو
هدر فاکتر می گوید: «زمانی که ما خم می شویم، یا دراز می کشیم، یا موقعیت خود را نسبت به سوژه بالا می بریم، پرسپکتیوها جذاب تر می شوند. نگاه کنید که چطور تغییر پرسپکتیو شما می تواند زبان بصری و پویایی قدرت ضمنی تصویر را تغییر دهد. خم شدن رو به پایین می تواند سوژه شما را پویاتر کند، در حالی که ارتفاع گرفتن نسبت به سوژه اغلب می تواند حضور آنها در تصویر را به حداقل برساند.»
«یکی از تمرین های مورد علاقه من این است که به دانشجویانم می گویم دراز بکشند و اغلب روی خاک عکس می گیرند.»
از پس زمینه ها آگاه باشید
مارینا دات پرکینز می گوید: «چه چیزی در کادر شما وجود دارد؟ اغلب اوقات عکس های عالی ای را می بینم و با خودم فکر می کنم حیف آیا آن سطل زباله، دیوار زشت، تابلو و غیره را ندیده اند؟»
«فقط سوژه در کادر شما وجود ندارد، بلکه هر چیز دیگری در پس زمینه می تواند یک عکس عالی را بسازد یا خراب کند. بنابراین از این که از شخص بخواهید جابجا شود (یا خودتان جابجا شوید) تا از قرار گرفتن چیزی زشت در پس زمینه جلوگیری کنید، نترسید.»
سایه
سایه می تواند بهترین دوست شما باشد. اگر هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید نور موجود را برای عکستان کارآمد کنید، در سایه عکس بگیرید. با این کار یک نوردهی یکنواخت و زیبا بدون هایلایت های (قسمت های روشن) تکه تکه در عکس خود به دست خواهید آورد.
نوردهی
جاستین ویلکس می گوید: «من اخیرا از جمعیت های زیادی عکاسی کرده ام. در واقع، آنها افراد زیادی هستند که واقعا به یکدیگر نزدیک اند؛ و اغلب در حال حرکت می باشند. بعد از این که اشتباهات زیادی برای به دست آوردن نوردهی درست مرتکب شدم، فهمیدم که اگر خورشید پشت سر من و روبروی صورت افراد باشد، جبران نوردهی را به اندازه یک پله یا استاپ کم تر نوردهی (underexpose) می کنم تا یک محدوده تونال یکنواخت را نشان دهم.»
«وقتی خورشید پشت سر جمعیت افراد است، من دوست دارم کمی بیش از حد نوردهی (overexpose) کنم تا جزئیات سایه روی صورت آنها نمایان شود. از این روش می توان برای عکاسی خیابانی زمانی که نور در جلو یا پشت سر سوژه شما قرار دارد نیز استفاده کرد.»
دوربین خود را درست نگه دارید
شاید ندانید، اما یک راه درست و یک راه اشتباه برای نگه داشتن دوربین DSLR وجود دارد. راه صحیح این است که از لنز با قرار دادن دست خود در زیر آن حمایت کنید. این کار معمولا با دست چپ انجام می شود، و با دست راست بدنه دوربین را محکم بگیرید. این به جلوگیری از لرزش دوربین کمک می کند. اگر دوربین را با قرار دادن دست ها در دو طرف بدنه نگه دارید، هیچ چیزی از لنز پشتیبانی نمی کند، و ممکن است با عکس های تار مواجه شوید. برای به دست آوردن یک وضعیت حتی پایدارتر، آرنج های خود را در کنار بدنتان قرار دهید.
بیشتر بیاموزید: آموزش نحوه صحیح گرفتن دوربین DSLR در دست (شامل ویدیو و اینفوگرافیک)
پالت رنگ خود را محدود کنید
زمانی که عکس ها رنگ های زیادی دارند که از آنها بیرون می زند، اغلب نگاه کردن به آنها دشوار است. مگر این که عکسی از رنگین کمان باشد. سعی کنید بر داشتن یک یا دو رنگ عمده در عکس خود تمرکز کنید. این برای چشم دلپذیرتر خواهد بود.
سوژه خود را آرام کنید
مارینا دات پرکینز می گوید: «این موضوع بیشتر در مورد عکاسی سبک پرتره صدق میکند. من به عنوان یک عکاس مطبوعاتی، بیشتر وقتم را صرف انجام جلسات عکاسی رو در رو می کنم. من فکر می کنم واقعا مفید است که وقت بگذارید (اگر دارید) تا با سوژه خود صحبت کنید، سوال بپرسید، و به هر کاری که آنها انجام می دهند علاقه نشان دهید. به نظر من این کار واقعا برای آرام کردن شخص مفید است و اغلب آنها چیزی می گویند و این به یک فرصت عکاسی بهتر منجر می شود.»
قوانین را نقض کنید
اکنون که برخی از قوانین را می دانید، بروید و آنها را زیر پا بگذارید! آزمایش کنید. خوش بگذرانید. از اشتباهات خود درس بگیرید. نکات و تکنیک های خودتان را برای گرفتن عکس های خارق العاده بسازید.
پیش بروید و عکس بگیرید!
نویسنده: لیزا کلارک (Lisa Clarke)
عکاس: محمدرضا معصومی
لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.