یک تصویر به شیوه های مختلف می تواند توجه بینندگان را جلب کند. یک شیوه معمول، به خصوص در سال های اخیر، استفاده از رنگ های قوی و زنده است. با این حال، چنین تصاویری (البته، با بسیاری استثنائات) معمولا فقط یک تاثیر شگفت انگیز لحظه ای و زودگذر دارند، و خیلی زود فراموش می شوند. اما شما می خواهید کاری فراتر از این انجام دهید. شما می خواهید که بیننده تصویر شما را به خاطر بسپارد. شما می خواهید که برگردد و دوباره و دوباره به آن نگاه کند. شما می خواهید یک حس خاص را برانگیزد. نکات این آموزش عکاسی شما را برای گرفتن چنین عکس هایی آماده می کنند.
گفتن این مسئله راحت تر از عمل به آن است و مهارتی است که یادگیری آن سالها طول می کشد. حتی بعد از چند سال، هنوز هم عکاسان باید برای دستیابی به آن تلاش کنند.
نکات زیر در مسیر ثبت تصاویر چشمگیر و جذاب به شما کمک خواهند کرد؛ آنها را دنبال کرده و پیاده سازی کنید تا یک قدم به این هدف نزدیک تر شوید.
یک نقطه جذابیت داشته باشید
تصویر شما باید یک نقطه جذابیت داشته باشد تا جلب توجه کند. بدون یک نقطه جذابیت قوی، مردم احتمالا از کنار تصویر شما رد می شوند بدون این که حتی به آن توجه کنند.
یک نقطه جذابیت قوی لازم نیست یک سوژه خارق العاده باشد. کوه ها عالی هستند اما هر چیزی اگر به درستی استفاده شود، امکان این که یک نقطه جذابیت قوی باشد را دارد.
خودتان را جای بیننده بگذارید؛ آیا هیچ نقطه جذابیت واضحی در تصویر وجود دارد؟ اگر یک جای طبیعی وجود ندارد که نگاه روی آن ثابت شود، پاسخ نه است و شما باید تصویر خود را مجددا ارزیابی کنید.
شاید شما یک سوژه جالب داشته باشید، اما هیچ المانی وجود نداشته باشد که نگاه شما را به سمت آن هدایت کند. در این صورت، سعی کنید با المان های اطراف خود کار کنید تا بر این سوژه تاکید کنید.
از خطوط برای هدایت نگاه بیننده استفاده کنید
داشتن یک نقطه جذابیت تنها گام اول است. همانطور که در بالا اشاره کردم، حتی وقتی که یک نقطه جذابیت داشته باشید ممکن است واضح نباشد، چون هیچ المانی ندارید که نگاه را به سمت آن هدایت کند.
اینجاست که خطوط هدایتگر وارد می شوند. خطوط هدایتگر المان های ترکیب بندی هستند که تقریبا در همه جا پیدا می شوند و تصاویر شما را به طور چشمگیری بهبود می بخشند. آنها به هدایت نگاه بیننده در میان کادر کمک کرده و به او می گویند که به کجا نگاه کند.
یک خط هدایتگر بسیار واضح یک درخت یا یک جاده است که مستقیما به سوژه اصلی منتهی می شود. چشم های شما به طور طبیعی این خطوط را تا آن نقطه دنبال می کنند.
اما خطوط هدایتگر فراتر از جاده ها و مسیرها هستند. آنها می توانند صخره ها، شاخه ها، شکاف ها، گِل و لای، بوته ها، گل ها و غیره باشند. هر چیزی که به هدایت نگاه شما به سمت سوژه کمک کند، یک خط هدایتگر در نظر گرفته می شود.
بیشتر بیاموزید:
آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره
۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی
از نور برای هدایت نگاه بیننده استفاده کنید
علاوه بر خطوط هدایتگر، روش های دیگری نیز برای هدایت نگاه بیننده وجود دارد؛ نور جهت دار یک روش مهم دیگر است.
نور در یک عکس خوب ضروری است. یک دلیل وجود دارد که عکاسان اغلب حتی بعد از ماه ها یا سال ها دائما از یک مکان بازدید می کنند؛ آنها منتظر نوری هستند که به بهترین شکل احساساتی که می خواهند در عکس نشان دهند را به تصویر بکشد.
نور خوب چیزی است که بین یک عکس خوب و یک عکس معمولی تفاوت ایجاد می کند. بدون آن، تصویر فاقد سرزندگی بوده و تخت و کسل کننده می شود. به نمونه زیر نگاه کنید. بدون نور، این تصویر هیچ چیز خاصی نداشت.
منتظر بمانید تا نور جذاب شود. اگر وقت ندارید، سعی کنید تشخیص دهید که نور چگونه بر کادر فعلی شما تاثیر می گذارد. آیا نور سخت است؟ آیا نرم است؟ آیا بر روی یک سوژه منعکس می شود؟ اشعه های خورشید وجود دارند؟ از المان های خاص برای کار بر روی صحنه استفاده کرده و از موقعیت موجود بیشترین استفاده را بکنید.
یک ترکیب بندی قوی داشته باشید
این شاید بزرگترین شاخص سطح مهارت عکاس باشد. یک ترکیب بندی قوی تماشای تصویر را لذت بخش تر می کند و این بخش مهمی از داستانی است که از طریق تصویر شما نقل می شود.
ترکیب بندی چیزی است که عکاسان دائما روی بهبود آن کار می کنند. عده بسیاری معتقدند که شما هیچ وقت ترکیب بندی ها را به طور کامل یاد نخواهید گرفت و این چیزی است که در طول مسیر حرفه هنری شما تکامل می یابد.
دستورالعمل هایی مانند «قانون یک سوم» و «خطوط هدایتگر» ابزارهایی عالی هستند که به بهبود ترکیب بندی های شما کمک می کنند، اما من توصیه می کنم که فراتر از این نگاه کنید و المان های دیگری مانند هارمونی رنگ ها، خطوط، و وزن بصری را نیز در نظر بگیرید.
از همه مهم تر این که خیلی سرسختانه این «قوانین» را دنبال نکنید. یک ترکیب بندی عالی لازم نیست نمونه کامل و بی نقصی از یک قانون ترکیب بندی باشد – تا وقتی که جریان بصری آن جذاب و دلنشین باشد.
لنزک: برای کسب آموزش بیشتر در زمینه ترکیب بندی عکاسی و تقویت مهارت هایتان پیشنهاد می کنیم «آرشیو ترکیب بندی» سایت را بوکمارک نمایید و تکنیک ها و نکات ترکیب بندی مختلف را در مقاله های متعددی که در این بخش منتشر می کنیم مطالعه نمایید.
از وضعیت آب و هوا آگاه باشید
متاسفانه، هر آب و هوایی برای هر نوع عکاسی مناسب نیست. برخی صحنه های خاص از انواع خاصی از آب و هوا نفع می برند و این چیزی است که شما باید در نظر بگیرید. همیشه سوژه هایی برای عکاسی وجود دارند، اما مهم این است که بتوانید آنهایی را پیدا کنید که در شرایط خاص بهتر هستند.
به عنوان مثال تصاویر زیر را در نظر بگیرید. من در طول یک دوره شش ماهه دفعات بی شماری به این جا آمدم، و به دنبال شرایطی می گشتم که به بهترین وجه برای این صحنه مناسب باشد. تصویر اول شرایطی که من اغلب داشتم را نشان می دهد و خود تصویر چیز خاصی نیست. با این حال، وقتی یک روز صبح آسمان پوشیده از ابرهای رنگارنگ و به سرعت در حال حرکت، و اقیانوس نیمه طوفانی شد، تصویر بسیار جالب تر شد.
به همین ترتیب، اگر شما در شرایط خاص از جنگل عکس بگیرید، تصویر جذاب تر خواهد شد؛ مثلا زمانی که نور خورشید اشعه هایی در میان درختان ایجاد می کند یا لایه ضخیمی از مه وجود دارد.
اگر قصد دارید از یک مکان عکاسی محلی بازدید کنید، مطمئن شوید که پیش بینی آب و هوا را بررسی کرده و در روزی از آنجا بازدید کنید که به نظر می رسد بیشترین احتمال وجود یک آب و هوای جالب را داشته باشد.
به طور انتخابی تر عکس بگیرید
«تا جایی که می توانید عکس بگیرید» توصیه رایجی است که به عکاسان مبتدی گفته می شود. اگرچه این راه خوبی برای یادگیری نحوه کار دوربین و بهبود مهارت های شماست، اما یاد بگیرید در مورد عکس هایی که می گیرید انتخابی تر عمل کنید؛ یا حداقل در مورد آنچه که در اینترنت پست می کنید انتخابی تر عمل کنید.
واقعیت این است که ثبت تصاویر چشمگیر و جذاب چیزی نیست که هر روز اتفاق بیفتد. در واقع، ۹۹% تصاویری که یک عکاس حرفه ای ثبت می کند، هیچ وقت نور روز را نمی بینند (از دوربین بیرون نمی آیند). آنها ممکن است تصاویر مناسبی باشند اما مناسب بودن برای آنها کافی نیست.
قبل از فشردن دکمه شاتر این سوال ساده را از خودتان بپرسید: آیا این تصویر پتانسیل خوب بودن را دارد؟ اگر پاسخ مثبت بود، آن وقت ادامه دهید و آن را ثبت کنید. اگر پاسخ منفی بود، فکر کنید که چرا این پتانسیل را ندارد؛ آیا ترکیب بندی به اندازه کافی خوب نیست؟ آیا نور کسل کننده است؟ آیا سوژه کسل کننده است؟
چیزی فراتر از یک عکس فوری ثبت کنید
به توصیه هفتم و آخر برای ثبت تصاویری که جلب توجه می کنند می رسیم: چیزی فراتر از یک عکس فوری ثبت کنید.
اگر شما فقط به این دلیل عکس می گیرید که سفرها و تفریحات خود را ثبت کرده و آنها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید، عکاسی چیزی نیست که شما به دنبالش هستید. اما اگر هدف شما این است که عکاس بهتری شوید و تصاویری ثبت کنید که یک احساس را در بیننده بیدار می کنند، دست از ثبت «تصاویر فوری» بردارید.
با توجه به نکته قبلی سوالاتی را از خودتان بپرسید. از این سوالات برای تعیین این که آیا باید آن تصویر را ثبت کنید یا نه، استفاده کنید. از این نترسید که یک مکان زیبا را بدون ثبت هیچ تصویری ترک کنید. همه مکان های زیبا خوش عکس (مناسب عکاسی) نیستند. یاد بگیرید که به جای آن از محیط اطراف خود لذت ببرید و در مورد «ثبت فوری» همه چیز با دوربین خود نگران نباشید.
هیچ طرح اولیه ای برای یک تصویر عالی وجود ندارد، اما المان هایی مانند نور، ترکیب بندی، یک نقطه جذابیت، و آب و هوا نقش مهمی ایفا می کنند. اگر تصویری فاقد این المان ها باشد، آیا واقعا توجه بیننده را جلب خواهد کرد؟
نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)
۱۵ مهر ۱۳۹۹
سلام بسیار ساده قابل فهم و عالی بود ممنون
۴ مهر ۱۳۹۹
عالی بود، ممنون
۲۹ شهریور ۱۳۹۹
عالی و آموزنده