یادگیری استفاده از فلاش اکسترنال یا جدا از دوربین به شما اجازه می دهد تا نور را ایجاد کرده و به آن شکل دهید، که فرصت های جدید زیادی برای عکاسی به شما می دهد. اما برای بسیاری از عکاسان، شروع کار با فلاش می تواند نگران کننده باشد. این کار فقط این نیست که فلاش را به سمت سوژه گرفته و امیدوار باشید که بهترین نتایج را به دست آورید. انتخاب زاویه یا موقعیت اشتباه برای فلاشتان می تواند تاثیر منفی داشته باشد، و سایه های نامطلوب یا نامنظم ایجاد کند. در این آموزش نورپردازی، استفاده از فلاش اکسترنال با چیدمان تکنیک نورپردازی متقاطع (کراس لایتینگ – cross lighting) را یاد می گیرید. این یک روش ساده و سریع است که با یک فلاش تکی هم قابل اجراست و به شما اطلاعات مفیدی برای شروع نورپردازی عکاسی می دهد.
یک بازیکن تنیس نورپردازی شده با فلاش اکسترنال و تکنیک نورپردازی متقاطع
من به یاد می آورم زمانی که تازه کار با فلاش جدا از دوربین را شروع کرده بودم، گاهی اوقات تصاویری می گرفتم که در آن نور درست به نظر نمی رسید. اما فلاش زمانی که به طور موثر مورد استفاده قرار بگیرد، تصویر را تقویت می کند – این امر نباید باعث شود که نورپردازی غیرطبیعی یا غیرعادی به نظر برسد (البته، مگر این که این جلوه ای باشد که می خواهید – طبق سلیقه خودتان عمل کنید!)
اما یک جای خوب برای شروع کجاست؟ فلاش خود را کجا باید قرار دهید تا نور خوبی به دست آورید؟ در این مقاله روشی به نام نورپردازی متقاطع (Cross Lighting) را به شما نشان خواهم داد که می توانید برای ایجاد تصاویر دراماتیک با فلاش اکسترنال از آن استفاده کنید.
نورپردازی متقاطع چیست؟
هم برای مبتدیان و هم افراد حرفه ای، نورپردازی متقاطع یک چیدمان بسیار سریع و ساده است که به یک عکس دراماتیک و به خوبی نورپردازی شده منجر می شود.
همانطور که از نامش پیداست، این چیدمان نورپردازی دارای دو منبع نور در دو طرف سوژه (دو سمت مخالف) است. وقتی نور از هر دو طرف به سوژه شما می تابد یک حس عمق به تصویر می دهد، در حالی که هنوز هم یک نور طبیعی ایجاد می کند.
یک نمونه که چیدمان نورپردازی متقاطع با فلاش جدا از دوربین را برای یک عکس پرتره از یک بازیکن تنیس نشان می دهد.
نور کلیدی یا اصلی
معمولا شما باید نوری که بیشترین روشنایی را ارائه می دهد، که تحت عنوان نور کلیدی نیز شناخته می شود، در مقابل سوژه و کمی متمایل به یک طرف قرار دهید. برای پرتره ها، معمولا باید از یک اصلاح کننده نور مانند سافت باکس یا چتر بر روی نور خود استفاده کنید. این کار الزامی نیست – اما به نرم کردن سایه ها و ایجاد یک نور نرم تر بر روی سوژه کمک خواهد کرد.
هدف این فلاش کلیدی، روشن کردن ویژگی های سوژه و ایجاد یک برق چشم (کچ لایت) در چشم های اوست.
ما این مدل را متقاعد کردیم تا برای چند عکس پرتره سریع سوژه ما شود. این تصویر تنها با نور کلیدی گرفته شده است، یک فلاش اکسترنال که در سمت راست دوربین قرار دارد.
یک فلاش دیگر به عنوان نور حاشیه ای (ریم لایت) یا نور جداکننده اضافه کنید
نور دوم در پشت سوژه در طرف مقابل نور اول قرار می گیرد. هدف این نور، ایجاد یک نور لبه یا حاشیه ای در اطراف سوژه شماست. این نور «نور حاشیه – rim light» یا «نور جداکننده – separation light» نامیده می شود، چون به جدا کردن سوژه از پس زمینه کمک می کند.
ما با اضافه کردن یک نور دیگر به سمت چپ دوربین و پشت مدل خود،حاشیه ای از نور ایجاد کرده ایم که او را از پس زمینه جدا کرده و تصویر بسیار جذاب تر و پویاتری به ما می دهد. به هایلایت روی کلاه و دست او در سمت چپ توجه کنید.
بفرمایید! این چیدمان سریع یک راه آسان برای شروع کار و کشف پتانسیل خلاقانه یک جلسه عکاسی است. نورپردازی متقاطع پایه و اساس محکمی برای شروع کار به شما می دهد، اما ممکن است حین عکس گرفتن متوجه شوید که باید چیزی را در چیدمان خود تغییر دهید.
ما جهت نورها را برای این تصویر برعکس کردیم – ضمن این که همان سبک نورپردازی متقاطع را حفظ کردیم. اکنون نور کلیدی ما در سمت چپ قرار دارد، و نور حاشیه از سمت راست تامین می شود.
نصب سریع
یکی از دلایلی که من این چیدمان نورپردازی را برای فلاش اکسترنال یا جدا از دوربین دوست دارم این است که حدس و گمان را از بین می برد و پایه و اساس محکمی از نور ارائه می دهد که می توانید با آن شروع به کار کرده و آن را اصلاح کنید.
و همچنین این که نصب و آماده کردن آن تنها چند دقیقه طول می کشد! هنگامی که شروع به کشیدن چندین فلاش، پایه نور، و اصلاح کننده نور به این طرف و آن طرف می کنید، خوب است که موقعیت شروع ثابت و استواری داشته باشید که نورپردازی یکنواختی فراهم کند.
یک نمای کلی از چیدمان ما، که در آن فلاش ها در جهت نورپردازی متقاطع (cross lighting) قرار گرفته اند و سوژه ما درست در بین آنها قرار دارد.
عکس نهایی، که در آن نور یک حس عمق به تصویر داده تا سوژه را از درهم ریختگی پشت سرش برجسته کند.
ایده خوبی است که قبل از اضافه کردن فلاش دوم، قدرت فلاش مناسب را برای نور کلیدی خود تنظیم کنید. تلاش برای فهمیدن خروجی های صحیح برای دو نور به طور همزمان و تنظیم دوربینتان در حین کار، فقط به سردرد منجر خواهد شد.
نورپردازی متقاطع تنها با یک فلاش
یکی از دلایلی که این چیدمان اینقدر آسان و همه کاره است این است که شما لزوما نیازی به استفاده از دو فلاش ندارید – خورشید می تواند به عنوان نور کلیدی یا ثانویه شما عمل کند.
این رویکرد به خصوص در ساعت طلایی موثر است. هنگامی که به سمت غروب آفتاب می رویم و نور نرم و گرم در میان دشت ها جاری می شود، شما یک نور جداکننده آماده دارید. بسیاری از عکاسانِ نور طبیعی با این موضوع آشنا هستند و از این نور حاشیه ای در عکس های خود استفاده می کنند.
لنزک: ساعت طلایی با طلوع و غروب خورشید می آید (مدتی بعد از طلوع و مدتی قبل از غروب خورشید)، و به اولین و آخرین نور هر روز اشاره دارد.
نور کلیدی در اینجا یک فلاش جدا از دوربین فایر شده در یک چتر درست در بیرون لبه سمت چپ تصویر است. نور خورشید، که از سمت راست می آید، به عنوان نور ثانویه عمل می کند. نکته مهم در اینجا حفظ تعادل بین نور فلاش و نور طبیعی است.
مزیت اضافه کردن یک فلاش اکسترنال به عنوان یک نور کلیدی این است که می توانید تصویر بسیار دراماتیک تری با رنگ های تیره و غنی ایجاد کنید. رنگ ها هرچه روشن تر می شوند، نشاط و انرژی خود را از دست می دهند. با پایین نگه داشتن نوردهی و استفاده از فلاش برای روشن کردن سوژه، پس زمینه شما می تواند پر از کنتراست (تضاد) و رنگ های سرزنده و بانشاط باشد.
استفاده از خورشید به عنوان نور کلیدی
لازم نیست که خورشید همیشه نقش دوم را نسبت به فلاش شما بازی کند. شما می توانید با استفاده از خورشید به عنوان نور کلیدی خود – که با زاویه کم به سوژه شما می تابد – و سپس با استفاده از فلاش جدا از دوربین خود به عنوان نور حاشیه یا جداکننده، همان جلوه را ایجاد کنید.
بزرگترین مشکل در اینجا این است که شما نمی توانید قدرت خورشید را به راحتی فلاش خود تنظیم کنید! با این حال، وقت گذاشتن برای یادگیری این که چطور تنظیمات دوربین شما می تواند یک تصویر را تاریک تر یا روشن تر کند، و چطور می توانید از این مهارت در رابطه با فلاش اکسترنال خود استفاده کنید، به شما این امکان را خواهد داد تا عکسی که می خواهید را ایجاد کنید.
نورپردازی متقاطع با یک فلاش و یک رفلکتور
این آخرین نوع این چیدمان نورپردازی است. با قرار دادن فلاش جدا از دوربین خود در یک طرف سوژه و یک رفلکتور درست در طرف دیگر، می توانید تاثیر دو منبع نور را شبیه سازی کنید. این رویکرد ممکن است به کمی تمرین و یک دست بدون لرزش نیاز داشته باشد، اما روش جالبی است برای این که بفهمید با یادگیری نحوه کنترل نور چه چیزی می توانید به دست آورید.
نوبت شماست
یادگیری مانور و شکل دادن به نور یک چالش جالب است. توانایی به دست آوردن سریع و قابل اطمینان نتایج عالی با فلاش یک جنبه مهم عکاسی است – به خصوص اگر مدل یا مشتری شما بی صبرانه منتظر باشد تا شما نورپردازی خود را تنظیم کنید.
شروع کار با نورپردازی متقاطع و کار کردن از آنجا، روش قابل اطمینانی برای دستیابی به عکس های عالی است. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نویسنده: فرانک میرلند (Frank Myrland)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
سلام بر شما
علاوه بر مطالب آموزشى بسیارى که در سایت لنزک در دسترس کاربران هست ، هر موقع که من این سایت رو باز میکنم یک مطلب تازه و جدید و بروز شده میبینم. این نشان دهنده کارو فعالیت همیشگى شما عزیزان است . لنزک یکى از بهترین و کم نظیرتین سایتهاى عکاسى است . دست مریزاد، خسته نباشید، هزاران درود بر شما
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
سلام خدمت شما
سپاسگزارم از دیدگاهتان، برای ما بسیار ارزشمند و انرژی بخش است وقتی پیام های پُر مهری از شما عزیزان دریافت می کنیم.
برایتان بهترین ها را آرزومندیم