در این مقاله، ۱۰ نکته عکاسی ماکرو برای مبتدیانی که تازه در این سبک شروع به کار کرده اند، به اشتراک خواهم گذاشت.
لنز
چند گزینه لنز خوب برای عکاسی ماکرو وجود دارد. شما می توانید از اکستنشن تیوب همراه با یک لنز معمولی استفاده کنید، که به شما کمی بزرگنمایی می دهد. یا حتی بهتر از آن، می توانید یک لنز معمولی را معکوس کنید، که همراه با اکستنشن تیوب بزرگنمایی حتی بیشتری به شما می دهد. اگرچه راحت ترین و انعطاف پذیرترین گزینه، به خصوص برای یک مبتدی در زمینه عکاسی ماکرو، گرفتن یک لنز ماکروی اختصاصی است.
محبوب ترین مدل ها دارای فواصل کانونی بین ۹۰-۱۰۵mm بوده و بزرگنمایی ۱:۱ دارند. فواصل کانونی کوتاهتر مانند ۵۰mm یا ۶۰mm نیز وجود دارند، اما اینها فواصل کاری کوتاهتری دارند، که به این معنی است که مجبورید به سوژه خود خیلی نزدیک شوید، و ممکن است آن را بترسانید. بزرگنمایی ۱:۱ به این معنی است که وقتی شما تا نزدیکترین حد ممکن فوکوس می کنید، اندازه سوژه شما بر روی سنسور با اندازه واقعی اش یکی باشد. بنابراین اگر یک سنسور فول فریم ۳۶ × 24 mm دارید، به این معنی است که اگر حشره ای که می خواهید از آن عکس بگیرید ۳۶ میلیمتر طول دارد، درست در تصویر شما جا می شود (کل کادر را می گیرد).
اگر از یک دوربین APS-C یا Micro Four Thirds استفاده می کنید، سوژه خود را در ۱x حتی بیشتر بزرگنمایی خواهید کرد، چون سنسور کوچکتر است. این لنزهای ماکروی ۱:۱ معمولی با بسیاری از برندهای اصلی مانند ۱۰۵mm سیگما، ۱۰۰mm کانن، ۱۰۵mm نیکون، ۱۰۰mm سامیانگ، ۹۰mm افسانه ای تامرون، ۹۰mm سونی، و ۱۰۰mm توکینا ساخته می شوند. هزینه آنها چیزی حدود ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است، و همه آنها شارپ هستند و ارزش پولی که می پردازید را دارند.
بسیاری از این لنزها تثبیت کننده تصویر دارند، که چیز خوبی است، چون ترکیب بندی را بسیار ساده تر می کند. نگاهی به بررسی ها و نظرات بیاندازید و لنزی را بخرید که دوست دارید..
مکان و آب و هوا
یکی از جالب ترین سوژه ها برای عکاسی با یک لنز ماکرو، حشرات کوچک هستند. گل ها و گیاهان مختلف نیز جالب اند، و اغلب می توانند تصاویر انتزاعی جالبی ایجاد کنند. بهترین مکان ها برای یک عکاس ماکرو، به تجربه من جاهایی هستند که گل ها و گیاهان زیادی دارند. باغ های گیاه شناسی عالی هستند.
اگر می خواهید از حشرات عکس بگیرید، بهترین زمان برای بیرون رفتن مواقعی است که دمای محیط بیرون حدود ۱۷ درجه سانتیگراد (۶۳ درجه فارنهایت) یا گرمتر باشد، چون وقتی بیرون هوا گرم باشد، حشرات معمولا فعال تر هستند. از طرف دیگر، اگر کارتان در پیدا کردن حشرات در جایی که استراحت می کنند خوب است (شخصا این کار برای من خیلی سخت است)، آنها زمانی که هوا سرد باشد، بی حرکت تر هستند. برخی از عکاسان ماکرو دوست دارند در تابستان صبح زود بیرون بروند تا زمانی که حشرات خواب هستند، از آنها عکس بگیرند.
آب و هوای ابری معمولا بهتر از آب و هوای آفتابی است، چون نور نرم تری به شما می دهد.
فلاش
اگر از سوژه های بسیار کوچک، مانند حشرات عکاسی می کنید، سطح کانونی بسیار باریک خواهد بود – چند میلیمتر یا بیشتر. بنابراین، شما باید دیافراگم خود را حداقل بر روی F16 تنظیم کنید تا شانسی برای این که بیشترین قسمت های حشره در فوکوس قرار گیرد، داشته باشید. با یک دیافراگم کوچک مانند این و نیاز به یک سرعت شاتر بالاتر (به دلیل لرزش لنز و سوژه)، استفاده از فلاش ضروری است. در اکثر موارد می توانید از هر فلاشی برای عکاسی ماکرو استفاده کنید، حتی فلاش پاپ آپ توکار DSLR های ارزان تر نیز خوب عمل می کند. فلاش مورد علاقه من Meike MK-300 ارزان، جمع و جور و سبک وزن است.
برخی موقعیت های عکاسی ماکرو وجود دارند که در آنها فلاش لزوما مورد نیاز نیست. یک موقعیت زمانی است که شما مشکلی با عکاسی در F2.8 یا F4 نداشته باشید، و نور آفتاب زیادی وجود داشته باشد. اگر قصد بزرگنمایی ۱:۱ ندارید این مورد می تواند صادق باشد، و در نتیجه می توانید یک عمق میدان خوب با یک دیافراگم بزرگ به دست آورید (هنگامی که از سوژه خود دور می شوید، عمق میدان افزایش خواهد یافت). جنبه مثبت عدم استفاده از یک فلاش این است که عکس های طبیعی تری با نور طبیعی به دست می آورید. اما اگر قصد دارید از نزدیک از حشرات عکس بگیرید، و می خواهید بیش از یک قسمت کوچک از آنها در فوکوس باشد، باید از فلاش استفاده کنید.
دیفیوزر
اگر از فلاش برای عکاسی ماکرو استفاده می کنید، من شدیدا استفاده از یک دیفیوزر را نیز توصیه می کنم. یک دیفیوزر می تواند هر ماده سفید و شفافی باشد که پیدا می کنید، که می توانید آن را بین فلاش و سوژه خود قرار دهید.
هرچه منبع نور بزرگتر باشد، سایه ها در تصاویر شما نرم تر و صاف تر می شوند. به همین دلیل است که اکتاباکس ها در عکاسی پرتره محبوب هستند: آنها اندازه نور فلاش را بسیار بزرگتر می کنند، و در نتیجه نور در عکس های شما کمتر سخت و خشن به نظر می رسد، و رنگ ها بهتر از کار درمی آیند.
در ابتدا، من از یک کاغذ سفید معمولی استفاده می کردم که یک سوراخ در وسط آن می بریدم و لنز را در میان آن قرار می دادم. هرچند کاغذ کمی نرم و شل است و در حین حمل و نقل مچاله می شود. دیفیوزر بعدی من یک فیلتر جاروبرقی بود، که در میان آن نیز یک سوراخ ایجاد کردم و آن را دور لنز قرار دادم. آن هم یک دیفیوزر عالی بود. در حال حاضر، من از یک دیفیوزر نرم خاص منظوره استفاده می کنم، که می توان به راحتی آن را تا کرد.
سرعت شاتر
در عکاسی ماکرو، شما متوجه خواهید شد که ارتعاشات کوچک دستتان در هنگام نگه داشتن دوربین برای این که کل تصویر خراب شود، کافی است. تلاش برای عکاسی از حشره ای که بر روی گیاهی که در باد تکان می خورد نشسته است را نیز به آن اضافه کنید، و آن وقت یک چالش واقعی خواهید داشت. بنابراین یک سرعت شاتر بالا به خصوص برای مبتدیان توصیه می شود. با سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه یا سریع تر شروع کنید.
با این حال، مدت زمان نور تابشی از یک اسپیدلایت معمولا بسیار کوتاه است، و به تنهایی می تواند سوژه شما را متوقف (فریز) کند، حتی اگر با یک سرعت شاتر آهسته تر مانند ۱/۱۰۰ ثانیه ترکیب شود. علت آن این است که فلاش بخش عمده نور عکس را تامین می کند، بنابراین حتی اگر شما به طور اتفاقی باعث لرزش دوربین شدید، به سختی در نوردهی قابل تشخیص خواهد بود. با یک لنز ماکرو با فاصله کانونی کوتاه، می توانید عکس های زیبایی حتی در سرعت شاتر ۱/۴۰ ثانیه بگیرید. مزیت استفاده از یک سرعت شاتر آهسته این است که می توانید از پس زمینه سیاهی که در غیر این صورت اغلب در عکس های ماکروی گرفته شده با یک فلاش به وجود می آید، جلوگیری کنید. در عوض، می توانید کمی رنگ در پس زمینه خود بگنجانید، تا تصویر بهتر به نظر برسد.
به طور خلاصه: با یک سرعت شاتر سریع شروع کنید. وقتی کمی تمرین کردید، به تدریج سرعت شاتر را کم کرده، و آن را با یک فلاش همراه کنید.
فوکوس
اول از همه، فوکوس خودکار را فورا فراموش کنید. فوکوس خودکار اکثر لنزهای ماکرو به اندازه کافی سریع نیست که با لرزش و تکان هایی که در بزرگنمایی ۱:۱ ایجاد می شود سازگار باشد. خوب است که از همان ابتدا فکر استفاده از فوکوس خودکار را کنار بگذارید، و در عوض یاد بگیرید به صورت دستی فوکوس کنید.
دوم، سه پایه را هم فراموش کنید. مگر این که در حال عکاسی از یک چیز کاملا ایستا و ثابت، مانند یک محصول در استودیو باشید، سه پایه در عکاسی ماکرو بسیار غیر کاربردی است. برای عکاسی از حشرات یا گل ها در فضای بیرون، شما از صرف وقت برای برپا کردن سه پایه ناامید خواهید شد.
با گذشت زمان من روش فوکوس زیر را ایجاد کردم، که فکر می کنم بهترین نتایج را می دهد: دوربین را با هر دو دست نگه دارید، و ترجیحا آرنج های خود را بر روی پهلوها یا پاها محکم کنید، تا ثبات بیشتری به دست آورید. سپس زوم کنید تا تقریبا به بزرگنمایی که می خواهید برسید. سپس فوکوس کنید، نه با لمس حلقه فوکوس، بلکه با حرکت آهسته به سمت سوژه، و در عین حال سعی کنید عکس را درست در لحظه مناسب بگیرید.
اگر بتوانید یکی از ۵ عکس را فوکوس شده و شارپ در جای مناسب بگیرید، می توانید این را یک نسبت خوب در نظر بگیرید. در عکاسی ماکرو، طبیعی است که عکس های زیادی را دور بریزید.
سطح کانونی
همانطور که قبلا اشاره شد، یک فاصله فوکوس نزدیک به معنای یک سطح کانونی بسیار باریک (محدود) خواهد بود. شما متوجه خواهید شد که بهترین عکس های ماکرو زمانی به دست می آیند که از این سطح کانونی باریک به طرز هوشمندانه استفاده کنید. نمونه هایی از آن گل های کوچک و مسطح، یا سوسک هایی با پشت نسبتا صاف، یا پروانه هایی هستند که از پهلو از آنها عکس گرفته می شود.
یک نمونه دیگر استفاده از سطح کانونی باریک به شیوه ای خلاقانه این است که کاری کنید سر حشره از بوکه مات «بیرون بیاید»، تا یک اثر جالب و زیبا ایجاد کنید.
زوایا
یک اشتباه رایج برای مبتدیان این است که به راحتی عکس را از جایی که ایستاده اید، با زاویه ۴۵ درجه نسبت به حشره یا گل بگیرید. این باعث می شود عکس شما مانند هر عکس ماکروی مبتدی دیگری به نظر برسد – که کسل کننده خواهد بود.
سعی کنید زوایای غیر معمولی، مانند عکاسی از حشره از پهلو، از جلو، یا از پایین را پیدا کنید. اگر نمی خواهید روی زمین بخزید، از صفحه نمایش دوربین خود استفاده کنید. اگر حشره بر روی یک گیاه یا برگ نشست، سعی کنید آن گیاه را بالا بکشید تا آن را در مقابل آسمان نگه دارید – این کار یک زاویه جالب و پس زمینه زیباتر به شما می دهد.
بزرگنمایی
کاری که من به عنوان یک مبتدی در عکاسی ماکرو زیاد انجام دادم، این بود که همیشه به دنبال حداکثر بزرگنمایی بودم. من فکر می کردم، «هرچه حشره در کادر بزرگتر باشد، عکس جالب تر می شود». اما واقعیت این است که اگر کمی عقب تر بروید، و اجازه دهید حشره به همان کوچکی که واقعا هست، در میان محیط اطرافش دیده شود، اغلب می توانید عکس زیباتر یا جالب تری پیدا کنید.
اشیاء تیز
و در آخر، هیچ وقت اشیاء تیز مانند چاقو یا مته را در مقابل لنزهای ماکروی گران قیمت خود قرار ندهید. علیرغم چیزی که به نظر می رسد بعضی از کاربران یوتیوب در ویدئوهای خود نشان می دهند، از فندک سیگار و خمیر دندان نیز اجتناب کنید. قرار دادن چیزهایی مانند این در مقابل لنزتان فقط برای ویدئوهای یوتیوب خوب است!
نویسنده: مایکل ویدل (Micael Widell)
۲۶ مهر ۱۳۹۶
دوستان کسی تا حالا لنز معکوس و اکستنشن تیوب را بصورت ترکیبی و با هم استفاده کرده؟
ممنون میشم اگر تجربه ای در این زمینه دارین بیان کنید.
۲۳ مهر ۱۳۹۶
با معکوس کردن ۱۸-۵۵ چند بار سعی کردم ماکروگرافی انجام بدم، ولی به حدی عمق میدان باریک هستش که حتی انباشت فوکوس هم بسیار سخت میشه.فکر میکنم ترکیب اکستنشن تیوب و فیلتر ماکرو نتایج بهتری داشته باشه. اما نکته اینجاست که خرید یک سری فیلتر خوب و اکستنشن های دارای اتصالات الکترونیکی تقریبا نصف قیمت یه لنز ماکرو هزینه بر میداره.
۲۶ مهر ۱۳۹۶
سلام. من با لنز معکوس ۱۸-۵۵ تونستم عکسای خوبی بگیرم. دوربینم ۵۰۰D کانن هست. فقط یه راهنمایی برای افزایش عمق میدان که دیگه بصورت خطی نباشه:
باید ابتدا لنز را به صورت صحیح به دوربین متصل کنید سپس با افزایش دیافراگم تا حدود ۲۰ و نگهداشتن دکمه DOF همونطوری که دوربین روشن هست لنز را باز کنید. اینکار باعث میشه دیافراگم لنز روی همون عدد تنظیم شده بسته بمونه که وقتی لنز را معکوس میبندیم بتونیم عمق میدان بیشتری داشته باشیم.
فقط به نور زیادی نیاز داریم که من با یه فلاش اسپیدلایت و یه سافت باکس دست ساز ماکرو (با استفاده از قوطی چیپس پرینگلس) تونستم این مشکل را هم حل کنم. در ضمن برای جلوگیری از لرزش دوربین هم از ریموت شاتر و سرعت ۱/۲۰۰ و همچنین گزینه Mirror lock استفاده کردم. البته همه اینها باز هم به لنز اختصاصی ماکرو نمیرسه ولی نتیجه اش بد نبود.
۲۲ مهر ۱۳۹۶
مقاله مفیدی بود من یه اکستنشن تیوب گرفتم برا عکاسی ماکرو از نتایجش زیاد راضی نیستم یه سوال داشتم از دوستانی که تو این زمینه ها تخصص دارن یا کار کردن! فیلترای کلوزآپ کارکردشون چجوریه! فیلترها بهتر از اکستنشنها هس یا نه؟!