نقد عکس #۱۷۱

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۱ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دیافراگم: f/4
  • سرعت شاتر: ۱/۴sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100

عکاس: خانم کانی اسمعیل پور

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

هدفم نشون دادن خیانت بود و اینکه اونایی که بهمون ضربه میزنن همیشه از بین خودمونن.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: ashkan_meu: با سلام من ترجیح میدم درباره ی ترکیب بندی عکس صحبت بکنم چون به نظرم تکنیک تا حد زیادی در پس پردازش قابل ترمیم هست. در ابتدای خوانش عکس با خط قطری بالارو مواجه میشیم که سعی در بیرون بردن چشم از کادر دارد ولی در میانه راه به یک نقطه‌ی واقعا قوی برخورد میکنیم (انسان روی پل) که از این امر جلوگیری میکند. این نقطه در جای خوبی از کادر قرار گرفته (تقریبا یک سوم) که باعث چرخیدن چشم در عکس میشود و حس بی تعادلی فرم نقطه به این امر کمک میکند. خطوط افقی، خطوط غالب عکس هستند که حس آرامش و سکون را به بیننده القا میکنند و همین طور باعث عمق بخشیدن به عکس می شوند. خطوط عمودی حاصل از بازتاب نور بر آب و پایه های پل حالتی پر تلاتم و گرم را به عکس میبخشند، که باز چشم را به سمت پل جلویی و نقطه‌ی قوی برمیگردانند. سمت آسمان در عکس زیاد است که با شاخه های بالای کادر کاملا اصلاح شده است ولی شاخه های پایین عکس نقشی ندارد و شاید بهتر بود حذف میشدند. کلام آخر: به قول هانری کارتیه برسون:((لحظه‌ای زودگذر از یک ثانیه وجود دارد که اهمیت یک واقعه در آن متمرکز شده وبه صورت قوی‌ترین ترکیب‌بندی بصری بیان می‌گردد.)) داستان عکاسی ـ مایکل لنگفورد منتظر پاسخ دوستان هستم

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

    سلام به همه دوستان و خانم اسماعیل پور.
    به گفته جناب طوسی عمدتا عکس های مفهومی با برنامه ریزی قبلی و به گونه ای کارگردانی شده هستند و عکاس از ابتدا میداند به دنبال چیست. عکس ثبت شده توسط خانم اسماعیل پور از وضوح بالایی برخوردار است که نشان از دقت در فوکوس است. کادر بندی خوب انتخاب شده، هرچند اگر قسمتی که به زمین اختصاص داده شده کمتر بود به تبر تاکید بیشتری میشد. ایکاش کمی هم به نور پردازی پرداخته میشد، چرا که وسط چوب ها تاریک تر از قسمتهای کناری است و اگر چوب ها با لامپ یا وسیله دیگری روشن تر میشدند لکه های رنگی چوب ها نمود بهتری داشت. در پایان هم باید عرض کنم که اگر عکس سیاه و سفید بود، تاثیر گذاری به مراتب بیشتری داشت.
    موفق باشید…

  2. شهاب

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام و احترام به عکاس
    در این عکس که که به نظر میرسه با ریزبینی و چینش گرفته شده چند نکته وجود داره، فضا و تم عکس که تم خیانت هست و با انتخاب رنگ تیره چوب ها و زمین به زیبایی تطبیق داده شده اما نور دهی از سمت راست و چپ عکس تقریبا برابر هستند و ذائقه بصری بیننده رو تحریک نمیکنه شاید اگر نور دهی یک راستا از تصویر پایین تر بود حس بیشتری منتقل می کرد، سعی شده با قرار دادن تبر در حالت افقی با غلبه عمودی عکس ( که با کنده درختان ایجاد شده) تعادل ایجاد بشه که کار هوشمندانه و ریسکی بوده چون به نظر میرسه فاصله بین دوربین و تبر زیاد بوده و از قسمت تحتانی عکس صرفه نظر شده تا تعادل فاصله ای کنده با تبر و تبر با دوربین درست دربیاد اما به مشکل کلوز آپ توجه نشده، به نظر بنده اگر دوربین به تبر نزدیکتر و تصویر گلوزتر ولی با ارتفاع کمتر برای نشان دادن پستی تبر و بلندی چوبها استفاده میشد زیبایی دو چندانی بدست میومد در حین حال که به نظرم برای واقعی تر نشان دادن فضا با توجه به بدیهیات ذهنی بیننده نامنظمی چوبها در عین حفظ عمودی بودن، حس اضطراب و خیانت رو میتونست یکجا منتقل کنه، که نظم بیش از حد این دریچه رو از بیننده پنهان کرده، خطوط سیاه روی زمین که به نظر بیننده جای کشیده شدن کنده درختان قطع شده بوده تیرگی فضا رو زیباتر کرده، در مجموع عکس کار شده و زیبایی هست و امیدوارم موفق باشن

  3. محسن

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

    من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

  4. غفاری

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

    تصویر زیبایی است و برای این نوع کارها معمولا چندین نوع طرح (چیدمان) امتحان کنید و بهترین انهارا انتخاب کنید موفق باشید

  5. وحید

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

    به نظر من اگه تبر رو بین چوب ها میذاشتن خیلی بهتر میشد چون اونایی که ضربه میزنن همیشه بین خودمونن نه جدا از جمع

  6. الناز میرزایی پور

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

    سلام

    واقعا به عکاسی این اثر تبریک می گم، عکس واقعا مفهومی است. من بدون خوندن توضیح عکاس، با نگاه اول متوجه داستان پشت عکس شدم و خیلی هم پیغام تاثیر گذاری داره. به قول یکی از دوستان این مفهوم رو نیز می شه برداشت کرد که به نظر من هم نزدیک تره: «از ماست که بر ماست».

    موفق باشید

  7. javad_toosi

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام
    عکس بسیار زیباست و موضوع و مفهوم و نظر عکاس را نمود میبخشد
    عکس مشخصا کارگردانی شده است و معمولا اینگونه عکس ها با وسواس و دقت نظر زیادی عکاسی میشه و سخت میتوان از انها ایرادی گرفت
    نور و کانترکس مناسب است فکوس در این عکس سلیقه است صحنه به خوبی اماده شده و کامل است
    تنها چند پیشنهاد برای عکاس دارم
    بنظر بنده اگر کادر بسته تر بود و تاکیید بیشتر بر تبر میشد و زاویه عکس از پایین تر و نزدیک تر به سطح زمین عکاسی میشد جالب تر به نظر میرسید
    ونکته دیگر اینکه اگر تیغه تبر بزرگ تر بود و مقداری خرده چوب به ان چسبیده بود و اطراف ان ریخته میشد کمک بیشتری به موضوع میکرد
    موفق و پیروز باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *