یک رفلکتور می تواند به شما کمک کند تا نور بد را اصلاح کنید، و نور خوب را به یک چیز جادویی تبدیل کنید. شما می توانید رفلکتور خود را پایین قرار دهید تا سایه ها را پُر کنید، یا بالا تا نور حواس پرتکنن را مسدود کنید. شما می توانید نور خورشید را از رفلکتور نقره ای بازتاب دهید تا یک نور اصلی ایجاد کنید، یا می توانید از یک رفلکتور با یک طرف سیاه استفاده کنید تا سایه های عمیق تری ایجاد کنید. شما حتی می توانید هنگام عکاسی در فضای بیرون بر روی رفلکتور خود بنشینید تا شلوارتان تمیز بماند، مو های مدل را با آن باد بزنید، یا حتی از آن برای جلب توجه کودکان استفاده کنید. در این مطلب لنزک ۶ روش استفاده از رفلکتور برای گرفتن عکس های پرتره بهتر را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
من ۲۰ سال به عنوان عکاس زندگی کرده ام، و به مرور زمان هزاران دلار ابزار و لوازم عکاسی جمع کرده ام. من آخرین مدل دوربین های SLR کانن، مجموعه کاملی از لنزها، استروب ها، پایه های فلاش، ژل ها، فیلترها، سافت باکس ها، سه پایه ها، و حتی برخی لوازم صوتی و تصویری را نیز دارم. اما چیزی که اغلب بیشترین تفاوت را در کیفیت پرتره های من ایجاد می کند، یک رفلکتور ساده ۲۰ دلاری است. من هیچ وقت خانه را بدون آن ترک نمی کنم و شما هم نباید این کار را بکنید.
هنگام عکاسی پرتره در فضای باز، اولین چیزی که بسیاری از عکاسان در مورد آن فکر می کنند پس زمینه است، اما حرفه ای ها در درجه اول کیفیت نور را در نظر می گیرند. آنها به عنوان مثال می دانند که یک پرتره با نورپردازی بالای سر تند و زننده خوب از کار در نمی آید، مهم نیست پس زمینه چقدر جالب باشد. در ادامه خواهید دید که چگونه یک رفلکتور می تواند در نورپردازی به کمک عکاس بیاید.
اکثر عکس های این مطلب با یک رفلکتور ۵ در ۱ گرفته شدند که شما می توانید با قیمت کمتر از ۲۰ دلار بخرید. ۵ در ۱ به این واقعیت اشاره دارد که رفلکتور و کاور می توانند با هم ترکیب شوند تا پنج گزینه مختلف را به شما بدهند: طرف های سفید، نقره ای، طلایی، و سیاه، و همچنین یک دیفیوزر (پخش کننده نور).
استفاده از رفلکتور به عنوان نور تکمیلی یا پُر کننده
مرسوم ترین استفاده از رفلکتور بازتاب دادن نور به سایه ها برای کاستن از شدت شان یا کم تر کردن آن هاست. من همسرم کارن را به پارک محله خودمان بردم تا این استفاده رفلکتور را به شما نشان دهم.
در عکس سمت چپ (بالا)، از او در نور نرم و خوب عکس گرفته شده است، اما هنوز هم سایه های نسبتا عمیقی در زیر چشم ها و چانه او وجود دارد. در عکس سمت راست، او یک رفلکتور را در قسمت کمر خود نگه داشته است. سایه های روی صورت او به طور قابل ملاحظه ای روشن تر شده اند و یک کچ لایت یا برق چشم ظریف، بازتاب رفلکتور، در چشم های او ایجاد شده است. اگر او یک فرد مسن تر با بافت پوست بیشتر (چین و چروک بیشتر) بود، اختلاف حتی از این هم بیشتر می شد.
در اینجا ما از رفلکتور به عنوان نور تکمیلی یا پُر کننده (fill light) استفاده کردیم. شما حتی به یک رفلکتور رسمی نیاز ندارید. هر چیزی که نور را بازتاب کند کارساز خواهد بود. من وقت هایی که مجبور بودم، از هر چیزی از روزنامه های قدیمی گرفته تا یک نفر در آن نزدیکی که یک لباس سفید پوشیده است، استفاده کرده ام.
استفاده از یک رفلکتور به عنوان منبع نور اصلی
این یکی از استفاده های من از رفلکتور، و یک راه آسان برای شگفت زده کردن دوستان و خانواده تان است. شما سوژه را در جای خود قرار می دهید با نوری که از پشت به او می تابد، سپس از یک رفلکتور برای بازتاب نور به صورت او استفاده می کنید. شما نور نرم خوبی بر روی صورت او، و نور حاشیه ای چشمگیری در پشت سر سوژه به دست خواهید آورد. تنها نکته این است که خودتان طوری قرار گیرید که نور مستقیما به لنزتان نتابد و لنز فِلیر ایجاد نکند – البته مگر این که شما آن ظاهر را دوست داشته باشید.
لنزک: لنز فِلِیر (Lens flare) به درخشش خیره کننده نور، ثبت شده در عکس، به دلیل تابش مستقیم اشعه خورشید در لنز گفته می شود. گاهی ممکن است عکاس، به طور عمد، بخواهد آن را جهت زیبایی به عکس خود اضافه کند – اما اغلب برای حذف آن از سایبان لنز (هود لنز – lens hood) استفاده می کنند.
در عکس بالا خورشید به سمت چپ صورت و بازوی او می تابد. نور حاصل از یک رفلکتور کمی از نور خورشید را بازتاب می کند تا صورت او را روشن کند.
شما ممکن است متوجه عمق میدان کم در این عکس نیز شده باشید. اگر دارید با یک رفلکتور نورپردازی می کنید، می توانید سرعت شاتر خود را تا هر مقدار که می خواهید افزایش دهید تا امکان استفاده از یک دیافراگم بازتر میسر شود (این عکس در ۱/۱۲۵۰ ام ثانیه در f/2.0، با یک لنز ۵۰mm گرفته شد).
اگر می خواستید از فلاش برای ایجاد همین افکت استفاده کنید، باید سرعت شاتر خود را آهسته انتخاب می کردید تا با فلاش همگام و سینک شود (مثلا ۱/۲۵۰ ثانیه – بسته به سرعت همگام سازی دوربین شما با فلاش)، که در نتیجه به یک دیافراگم بسته تر نیاز پیدا می کردید و عمق میدان زیاد می شد (نمی توانستید مثل عکس بالا عمق میدان کم و پس زمینه ای مات داشته باشید).
بله، بله، بعضی از شماها بدون شک فکر می کنید، «فلاش با همگام سازی سرعت بالا چطور؟!» خب، بله، با آن هم می توان سرعت شاتر را بالا برد و دیافراگم باز تری انتخاب کرد (تا پس زمینه مات شود) ولی باید تجهیزات مناسب داشته باشید و بدانید چطور آن را انجام دهید. درحالیکه می توانید به سادگی از یک مقوای سفید به عنوان رفلکتور استفاده کنید.
لنزک: فلاش با همگام سازی سرعت بالا (high speed sync flash) هنگامی که عکاس به سرعت شاتری فراتر از سرعت همگام سازی فلاش نیاز دارد، کاربرد دارد. سرعت همگام سازی فلاش معمولا ۱/۲۵۰ ثانیه است. تنظیم کردن فلاش در این حالت به عکاس امکان می دهد از سرعت شاتر مطلوبش استفاده کند (حتی ۱/۸۰۰۰ ثانیه). چیزی که در این حالت رخ می دهد این است که فلاش در طول نوردهی به جای یک بار شلیک نور، با فرکانس بالا به تولید پالس های نوری می پردازد. این پالس های فرکانس بالا، پوشش نور در هنگام باز بودن شاتر را تضمین می کنند. هزینه به دست آوردن این قابلیت، هدر رفتن انرژی است، پس فلاش باید نزدیک تر و حتی گاهی بسیار نزدیک به سوژه قرار بگیرد.
در مثال بعدی در بالا، ما کارن را مقابل یک درخت قرار دادیم و دختر خاله اش کلودیا یک نقطه از نور خورشید را از حدود ۳ متر دورتر بر روی او بازتاب کرد. در این فاصله، نور انعکاس یافته از رفلکتور بیشتر اینطور به نظر می رسد که یک اسنوت روی منبع نور نصب شده بوده – به عبارت دیگر، نور متمرکز و چشمگیر است (به تابش نور بر روی پاها توجه کنید). این یک ظاهر جالب است که شما می توانید آن را با یک رفلکتور، چند متر فویل آلومینیوم، یا آینه حمام خود ایجاد کنید.
در عکس زیر ما رفلکتور را اینگونه مقابل سوژه گرفتیم تا یک نور حاشیه ای زیبا روی صورت او ایجاد کنیم.
استفاده از یک رفلکتور برای مسدود کردن نور
گاهی اوقات شما برای عکاسی در یک سایه زیبا زیر یک درخت هستید، و تنها یک پرتوی آفتاب کوچک مزاحم راه خود را در میان برگ ها باز می کند تا گوش چپ سوژه شما را روشن کند. وقتی این اتفاق می افتد، رفلکتور خود را به یک مسدود کننده نور تبدیل کنید.
من این کار را هنگام عکاسی از یک خانم باردار انجام دادم که در تصویر زیر می توانید مشاهده نمایید. اگر به رفلکتور نگاه کنید، می توانید لکه های روشن نور خورشید را که مسدود کرده است ببینید (تصور کنید اگر ما آن لکه ها را مسدود نمی کردیم، چطور می توانستند عکس نهایی را خراب کنند).
لنزک: به مسدوده کننده نور در عکاسی، فلگ (flag) یا گوبو (gobo) گفته می شود. این مسدود کننده نور می تواند به سادگی یک مقوای سیاه، پارچه سیاه یا هر وسیله دیگری که جلوی نور را می گیرد باشد.
استفاده از یک رفلکتور سیاه برای ایجاد سایه های دراماتیک تر
گاهی اوقات شما در واقع می خواهید سایه ها را عمیق تر کنید. من همیشه از این تکنیک در استودیوی عکاسی سر و شانه (هدشات) خودم استفاده می کنم. در زیر یک عکس از من با یک پس زمینه سفید مشاهده می کنید. در عکس اول، من یک رفلکتور نقره ای در طرف مقابل نور اصلی دارم، که نور را به سمت گونه سمت چپ من بازتاب می دهد:
طرف دیگر رفلکتور یک پوشش سیاه وجود دارد، که نور بازتاب شده را جذب کرده، و یک سایه تیره بر روی گونه من می اندازد:
به جز تغییر کوچک، یعنی چرخاندن رفلکتور از یک طرف به طرف دیگر، تنظیمات نورپردازی یکسان است، اما همانطور که می توانید ببینید تفاوت بسیار چشمگیر است (برای علاقه مندان به نورپردازی استودیویی، نور کلیدی من در اینجا یک سافت باکس بزرگ است، و دو سر بدون پوشش که به سمت پس زمینه نشانه گرفته شده اند تا اطمینان حاصل شود که خوب و سفید روشن باشد).
چه کسی رفلکتور را نگه می دارد؟
شما ممکن است با خودتان بگویید، «اما من که دستیار ندارم! چه کسی قرار است رفلکتور را برای من نگه دارد؟». من هم معمولا دستیار ندارم، اما اغلب یک نفر در آن نزدیکی هست که خوشحال می شود به شما کمک کند، که می تواند یک عضو خانواده، یک رهگذر، مهمان عروسی، و غیره باشد. گاهی اوقات شما حتی می توانید از سوژه عکس بخواهید خودش رفلکتور را نگه دارد (مثل عکس همسر من در بالا، که خودش رفلکتور را در قسمت کمرش نگه داشت). البته، اگر شما در استودیو، یا خارج از آن در یک روز بدون وزش باد شدید هستید، می توانید رفلکتور خود را بر روی یک پایه فلاش قرار دهید (مانند عکس های استودیویی من در بالا).
در عکس زیر، من داشتم بر روی یک ساحل در فلوریدا پرتره های عروسی می گرفتم. آن روز دستیار من برای نگه داشتن رفلکتور یکی از ساقدوش های عروس بود، که واقعا از کمک کردن به دوستانش برای گرفتن پرتره هایشان لذت می برد.
رفلکتورها در محیط
پس از مدتی کار کردن با رفلکتور ها، شما احتمالا متوجه می شوید که نور انعکاس یافته همه جا وجود دارد. تا به حال یک ساختمان سفید را دیده اید که در نور خورشید به شدت می درخشد؟ خب آن چیزی نیست جز یک رفلکتور غول پیکر! بسته به این که چه چیزی در اطراف آن هست، شما ممکن است خودتان را در یک استودیوی عظیم، بدون هیچ گونه هزینه اجاره بیابید.
یادآوری می کنم که هر چیزی که نور کافی بازتاب می کند می تواند به عنوان یک رفلکتور عمل کند. یک ساختمان آجری، یک کامیون بزرگ، یک دسته مرغان دریایی که درست در لحظه مناسب در حال پرواز هستند …
نکات پایانی
رفلکتورها اگرچه ممکن است به اندازه کیت های فلاش استودیویی جذاب نباشند، اما اغلب می توانند نتایج مشابه، یا بهتری برای پرتره های شما حاصل کنند، و استفاده از آنها ارزان تر و ساده تر است. من چند عکس دیگر در اینجا برای شما قرار خواهم داد، که تنها با استفاده از یک رفلکتور گرفته شده اند.
در پرتره های زیر از کودکان، توجه داشته باشید که در هر دو مورد در پشت بچه ها نور وجود دارد، اما هنوز هم نور زیبایی بر روی صورت آنها هست (نور انعکاس یافته توسط رفلکتور).
به عنوان عکس آخر، گروهی از میهمانان عروسی را می بینید که آنقدر شیفته رفلکتور من بودند که می خواستند با آن یک عکس بگیرند 🙂 امیدوارم شما هم به زودی احساس مشابهی نسبت به رفلکتور خود پیدا کنید!
نکته دیگری در مورد رفلکتور دارید که اضافه کنید؟ لطفا در قسمت نظرات پایین صفحه مطرح نمایید.
نویسنده: دنیس درنر (Dennis Drenner)
منبع
برگرفته از: digital-photography-school
۲ مهر ۱۳۹۵
من نمیدونم خوشحالیمو از بابت اینکه با لنزک آشنا شدم چه جوری باید ابراز کنم
واقعا ممنون من خیلی خیلی استفاده میکنم .به تمام سوالاتی که در مورد عکاسی داشتم و دارم پاسخ میگیرم
۳ مهر ۱۳۹۵
سلام خدمت شما
از اینکه به خانواده لنزک پیوسته اید خوشحالیم و سپاسگزاریم که برای ما می نویسید و دیدگاه ارزشمندتان را مطرح می فرمایید.
برایتان آرزوی بهترین ها را داریم.
موفق باشید
۲۲ شهریور ۱۳۹۵
عالیییییی به مثل همیشه
۲ شهریور ۱۳۹۵
اقا دمتون گرم همیشه کاربردی و مفید در عین حال حرفه ای
شاد و پیروز باشید
۱ شهریور ۱۳۹۵
این مطلب شما و مابقی مطالب بسیار کاربردی و مفید هستند.سپاس از شما عزیزان که هنوز هم بدون هیچ گونه توقع و هزینه ای می آموزید .سپاس اساتید لنزک
۲۷ مرداد ۱۳۹۵
باسلام به شما مطالب بالا خیلی مفید بود ممنون بخاطر راهنماییهاتون