«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۱۷ دعوت می کنیم.
قوانین ساده این بخش
- گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
- آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…
کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):
عکس
مشخصات عکس :
- دوربین: Canon EOS 6D
- دیافراگم: f/2.8
- سرعت شاتر: ۱/۴۰sec
- حساسیت سنسور: ISO-1600
- فاصله کانونی: ۱۵۰mm
عکاس: آقای محمد جواد رئیس الساداتی
قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟
مقصود ثبت خانم جوان به همراه نور شهر که پشت سر وجود دارد به شکل بوکه.
لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.
سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.
مروری بر نقد عکس هفته گذشته
یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: حیدری: فضای تاریخی؛ پرسپکتیو؛ کادرهای تو در تو؛ خطوط تیز مورب/عمودی/افقی؛ نور شدید و سایه های غلیظ، مواردی هستند که به لحاظ بصری در عکس به شکل پررنگی نمود یافته اند؛ دیگر عناصر موجود در تصویر بدینگونه اند: تعدادی نیمکت در امتداد هم؛ بچه ی دوچرخه سوار و فرد نشسته بر نیمکت؛ و همچنین تکرار و ضرباهنگ ایجاد شده به وسیله ستونها/سایه ها که چشم بیننده را به عمق تصویر هدایت می کنند؛ تا بدینجای کار می تواند جزو نقاط قوت عکس باشد؛ اما از دیدگاهی دیگردر این عکس اگرچه بیننده تلاش دارد چهره گیرا و جذاب کودک را به نظاره بشیند و در شادی های او شریک شود ولی نور شدید و سایه های غلیظ نمایان شدن چهره ی کودک و شادی های وی را مخدوش کرده است و در ادامه خطوط تیز، مورب، متقاطع و کنتراست شدید فضایی نسبتا مشوش و مضطرب به عکس داده است که می تواند با هدف عکاس در تضاد باشد و البته فرد نشسته در انتهای کادر نیز به لحاظ سنی آنچنانکه باید درست انتخاب نشده است . . . این عکس در چه حالت عکس بهتری می توانست باشد: ۱- بر روی نیمکت فردی سالخورده ترجیحا با عصا و … می نشست که بیانگر سن و سال زیاد فرد باشد. ۲- در صورت امکان در شرایط نوری کم کنتراست تر(نیمه ابری / غروب / …) عکاسی میشد بشرطی که سایه ها بطور کامل از بین نمی رفتند و یا در بهترین حالت عکاس این عکس را در همین شرایط منتها با فرمت Raw عکاسی کرده و بشکل دستی در فتوشاپ اندکی از کنتراست عکس( و کنتراست چهره کودک و فرد) را کاهش می داد. ضمن خسته نباشید به عکاس گرامی؛ از دست اندرکاران سایت لنزک؛ به جهت راه اندازی چنین سایت پرمایه ای کمال تشکر را دارم؛ درود به همه ی شما عزیزان؛
لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.
۷ آبان ۱۳۹۵
kasi poole lenz +140 mm nadare bayad hers bokhore aya?
۱۴ فروردین ۱۳۹۵
In general it is a nice portrait image of this young lady.
It needs little improvement by blurring little bit of the background in order her portrait shows itself. The lights of bokeh is little too bright compare to the young woman. Also needs better lighting on her foreground in order to delete the shadow on her wrist.
۹ اسفند ۱۳۹۴
هر عکسی پیام خود و زیبایی خود را دارد! ممنون
۲ اسفند ۱۳۹۴
راستش من قادر به دادن نظر تخصصی نیستم تازه با این سایت آشنا شدم ولی به عکاسی علاقه مندم همونظور که گفتم نقد تکنیکی نمیکنم فقط نطر ذوقیمو میدم. بنطرمن هم بهتر بود سوژه در یک سوم تصویر بود حتما یه لیوان دیگه انتخاب میکردم انگار سوژه با گرفتنش راحت نیس بخشی از تمرکزش تو چطوری گرفتنه لیوانه در ضمن ظرافت زنانه دستها در این طرز گرفتن اصلا مشخص نیس اون بوکه ها اگه یکم دورتر یکم پایین تر بودن بنطرم بهتر بود اما در کل عکس رو دوست داشتم موفق باشید
۱ اسفند ۱۳۹۴
با سلام خدمت شما دوست عزیز.
عکس زیبایی رو ثبت کردید و جا داره بهتون تبریک بهم.
اما نکته ای که به ذهن بنده مدرسه اینه… در عکاسی پرتره یکی از مسائل مهم نور پردازی هستش. شما با نگاه به مدل خودتان متوجه میشوید سایه های زاید روی دست و چانه ی مدل هست که نشون میده منبع نوری های متعددی وجود داشته و شما با یه منبع نور قوی سعی بر حذف منبع نوری های مزاحم اطرافتون نکردید. نکته دوم برمیگرده به نوع ژست مدل. دستهای مدل جوری لیوان رو در دست گرفته که هم تمام لیوان پوشیده شده و هم دستاش به حالت پهن و مردانه به خود گرفته و باعث میشه با نگاه به این عکس اولین چیزی که به چشم بیاد دستای سوژه هست. البته این خوبه ولی متاسفانه حالت دست سوژه اصلا حرفه ای و عادی نیست. یه حالت غیر ریلکس و راحت لیوان رو به دست گرفتن… عذرخواهی میکنم پیشاپیش اگر نقد بنده به جا نبود. موفق باشید
۲۹ بهمن ۱۳۹۴
عکس های پرتره را از جنبه های مختلف و متفاوتی می توان دید و نقد کرد: به لحاظ ژست و کادر بندی؛ به لحاظ امور فنی و نورپردازی؛ به لحاظ معنایی؛ هدف عکاس؛ و . .
از عوامل بسیار مهمی که به بیننده و منتقد می گوید که از چه منظری به عکس ها بنگرد و به نقد آن بنشیند؛ “بستر و متن” ارائه عکس هاست؛ در ارتباط با عکس هایی که در اینجا ارائه می شوند اگرچه درست تر میدانم که به معنا و تفسیر عکس ها پرداخته شود ولی ما ابتدائا به لحاظ زیبایی شناسی عکس را بررسی میکنیم:
به لحاظ ژست -چنانچه هدف عکاس این بوده باشد که عکس پرتره بگیرد تا آنرا به دیوار بچسباند به عنوان یادگاری و … – مدل ژست خوبی ندارد چرا که جهت نگاه و جهت فیگور همراستا با هم اند حال آنکه در عکسهای پرتره معمولا وقتی عکس پرتره پویایی شکل میگیرد که جهت نگاه و جهت چهره در دو راستای مخالف هم باشند. اگر هدف بیان زیبایی های سوژه بوده باشد زاویه نگاه به سوژه هم باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که به نظر من هر چهره ای در یک زاویه خاص زیباترین حالتش را نمایان میکند و وظیفه عکاس کشف این زاویه است (بعنوان مثال برخی چهره ها نیمرخ زیبایی دارند برخی سه رخ و… برخی را باید از زاویه پایین دید برخی را از بالا و…)؛ به لحاظ کادر بندی و نقاط طلایی و… عکس گرفته شده نکته قابل بیانی ندارد جز اینکه نباید بسته گرفته می شد و شاید بهتر بود آرنج شخص قطع نمی شد، و البته جهت نگاه و جهت چهره، ایجاب میکرد تا عکاس فضای خالی بیشتری را برای سمت چپ عکس در نظر می گرفت، در این حالت سوژه نیز در یک سوم سمت راست قرار می گرفت که جزو خطوط طلایی بوده و این خط برای قرار دادن عناصر تصویری ارجحتر است؛ ارتفاع دوربین از زمین هم خیلی مهم است؛ این مورد اخیر علاوه بر تاثیر بر نحوه دیده شدن سوژه پیشزمینه بر عناصر پسزمینه نیز تاثیر می گذارد؛ در اینجا چنانچه عکس از زاویه پایینتری گرفته میشد نوار بوکه های پسزمینه در محل پاینتری از سوژه قرار میگرفت و به گمان من عکس بهتری از کار در می آمد؛
در ارتباط با نور افتاده بر چهره؛ چنانچه عکس را در جایگاه عکاسی مستند اجتماعی بگذاریم نوری است که بنابر مقتضیات عکاسی مستند، اجتناب ناپذیر بوده و ایرادی به آن وارد نیست و اگر بعنوان عکاسی پرتره در نظر بگیریم نورپردازی ویژه ای ندارد…
از نگاهی دیگر و به لحاظ معنایی اگر به عکس نگاه کنیم باید این مسئله را بیان کنیم که خود عکس بیانگر چیست؟ در اینصورت باید ببینیم چه چیزهایی در عکس دیده می شود: یک خانم، شبانگاه؛ تصویر شده در یک خیابان (بوکه ها حاکی از یک خیابان یا منظره شهری اند)؛ در ارتباط با زمان عکاسی نمی توانیم داوری کنیم؛ جز اینکه بگوییم شب عکاسی شده است و در ارتباط با خیابان نیز – به علت فلو بودن- چیز زیادی نمی توان فهمید؛ تنها خانمی در تصویر دیده می شود، حلقه/انگشتری در انگشتان، با ناخن هایی رنگ شده که لیوان نوشیدنی ای را در دستانش فشرده است؛ از گرمای لیوان، سرمای محیط و سرمای موجود در وجود خانم را می توان فهمید؛ خانم حدودا ۳۰ ساله بنظر می آید؛ پوشش خانم عادی نیست و چهره اش آشفته/ناامید/خواب آلود به نظر می آید.
چهره آشفته خانم و سر و وضع پریشان و بهم ریخته اش با آرایش ناخن ها و چهره در تناقض است: چه عاملی باعث شده که یک خانم خسته و پریشان خود را موظف به آرایش ببیند؟ چرا به لیوان حاوی چای داغ/… چنگ زده؟ سرما برای چیست؟ در خیابان چه می کند؟ از این بیشتر نمی شود وارد عکس شد اگر چه احیانا استعاره ها و کنایه هایی بتوان بکار برد و چه بسا بسیار زیبا و جذاب هم از کار درآید ولی اگر واقع گرایانه به تصویر بپردازم یا من معنای عکس را نمی فهمم یا اینکه عکاس در بیان منظورش ناموفق بوده است و برای موفقیت می بایست چیزهایی را از عکس می کاست یا عناصر بیشتری را به تصویر می افزود؛
۲۸ بهمن ۱۳۹۴
سلام به همه.
عکس زیبا و پر از احساس و درعین حال پر از نکته ی آموزنده ست. اما ایکاش از قانون یک سوم استفاده میشد تا سوژه بیشتر در مرکز توجه قرار می گرفت. امیدوارم همیشه در ثبت عکسهای اینچنین موفق باشید…
۲۸ بهمن ۱۳۹۴
با سلام
فارغ از نقاط بوکه در پس زمینه دو نقطه بسیار قوی در عکس عکاس محترم خودنمایی میکند: صورت و دستهای بانوی سوژه. و به همین سبب این نتها یک پرتره ساده نیست. نحوه قرار گرفتن دستها و حالت چهره سرشار از حس است و وجود بوکه ها این را تاکید میکند؛ حسی گنگ و مرموز خودنمایی می کند که گویا صدها حرف ناگفته وجود دارد! وانتخاب لنز تله قوی و دیافراگم پایین جهت ایجاد بوکه های قوی تر
نورپردازی هوشمندانه با تون آبی نیز بر این حس مهر تایید میزند و حالت چهره و پوشاندن نیمی از صورت نیز موکد این مطلب است…اما کاش در ترکیب بندی سوژه در مرکز کادر قرا نمیگرفت وجود بوکه های شدید درست در لوک روم قاب کمی تمرکز بیننده را بر هم میزند..
بد نبود حتی اگر فضای پیش روی سوژه کمتر میشد و مثلا در چپ قاب قرار میگرفت تا بر حس راز گونه سوژه ببافزاید
در هر حال میتوان گفت: دوست عکاس دست مریزاد!
۲۷ بهمن ۱۳۹۴
چه خوب بود اگر داخل لیوان نوشیدنی گرم باشه و بخار اون رو هم در تصویر داشته باشیم تا حس بیشتری منتقل شود.
۲۷ بهمن ۱۳۹۴
حقیقتا همین کارو کردم.داخل لیوان اب جوش بود لکن اب جوش های الان بخاری ندارن متاسفانه:)))
۲۵ بهمن ۱۳۹۴
بوکه های پس زمینه طبیعیه؟
۲۶ بهمن ۱۳۹۴
بله طبیعیه خانم
۲۵ بهمن ۱۳۹۴
واقا به اقای ساداتی تبریک میگم
۲۵ بهمن ۱۳۹۴
سلام دوستان
بنظرم عکاسی آقای محمد جواد رئیس الساداتی بسیار دقیق و با حساسیت بسیار خوبی انجام شده و جای تبریک داره . مرسی