آموزش جامع عکاسی از پاییز: ۲۴ نکته عکاسی پاییزی – قسمت ۲

اگر شما هم مثل ما باشید، عکاسی از پاییز چیزی است که تمام سال مشتاقانه در انتظارش هستید. با رنگ های ملایم و بی روح و آسمان مه آلود و کسل کننده تابستان خداحافظی کنید و به رنگ های حنایی و قرمز و طلایی که حومه شهر را در بر گرفته اند خوش آمد بگویید.

به روز رسانی شده: این مطلب در ۱۷ مهر ۱۳۹۶ به روز رسانی گردید.

برای مطالعه قسمت اول این مطلب، اینجا کلیک نمایید.

ایجاد حرکت

اگر سوژه شما حرکت نمی کند و شما می خواهید یک افکت تاری ایجاد کنید، سعی کنید دوربین را به صورت عمودی حرکت دهید – پنینگ (panning) عمودی. شما می توانید این کار را به صورت دستی یا با دوربین خود بر روی یک سه پایه انجام دهید. با سرعت شاترهای ۱/۱۵ ثانیه تا ۱ ثانیه آزمایش کنید و سرعت حرکت دادن دوربین را تغییر دهید.

یا می توانید روی یک فیلتر تمیز یا یک قطعه پلاستیک تمیز را با وازلین چرب کنید و آن را جلوی لنز خود قرار دهید. مقدار بسیار کمی از وازلین را با انگشت بر روی لنز بمالید تا رگه های موازی شکل بگیرند.

آنچه شما متوجه خواهید شد، به برخی دلایل عجیب، این است که جهت رگه ها در تصویر شما نسبت به رگه های وازلین، ۹۰ درجه خواهد بود، بنابراین برای به دست آوردن یک افکت پنینگ عمودی، رگه ها در وازلین باید به صورت افقی باشند.

نوردهی را صحیح انجام دهید

اگرچه تصاویر دیجیتال را می توان برای اصلاح میزان معقولی از خطای نوردهی در فتوشاپ بهینه سازی کرد، اما شما باید همیشه بار اول برای به دست آوردن مقدار درست آن در دوربین تلاش کنید. این به معنای درک درست اصول نوردهی، آشنایی با عملکرد نورسنج دوربین تان و تشخیص موقعیت هایی است که احتمال دارد باعث ایجاد خطا در وهله اول شوند.

نوردهی ناکافی (Underexposure ) در عکاسی از مناظر به مراتب محتمل تر از نوردهی بیش از حد (overexposure ) است و معمولا با گنجاندن مقدار زیادی از آسمان روشن ایجاد می شود. عکاسی به سمت نور یا عکاسی از سوژه های روشن/ بازتابنده مانند آب نیز نورسنج دوربین شما را فریب خواهد داد چون تلاش می کند تا تعادل صحنه را برقرار کند.

ساده ترین راه برای اجتناب از این مشکل، گرفتن یک عکس با نوردهی بر اساس نورسنجی است، سپس گرفتن شاید دو عکس دیگر با تنظیم جبران نوردهی بر روی ۱/۲+ و ۱+ پله است.

در طول پاییز بعید است که نورسنجی شما بیش از یک پله باشد ، بنابراین از سه عکس، یکی از آنها باید کامل و بی نقص باشد. اگر شک دارید، یک کادر چهارم را در ۱+ پله و کادر پنجم را در ۲+ پله اضافه کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که نوردهی می تواند به طور خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد – به عنوان مثال، اگر شما از یک منظره جنگلی با نورپردازی از پشت با جبران نوردهی ۲+ پله عکاسی کنید، می توانید تصاویر رویایی با نورپردازی از پشت ایجاد کنید.

کلید این کار آزمایش و تجربه است، تا دوربین خود را بشناسید و این که وقتی شما نوردهی را به روش خاصی برای یک سوژه معین تنظیم می کنید چه اتفاقی می افتد را به خاطر بسپارید.

یک نمای وسیع تر به دست آورید

اگر دوست دارید ترکیب بندی های وسیع تری ایجاد کنید، لنزهای واید (wide-angle) ابزار انتخابی شما خواهند بود. آنها نه تنها پرسپکتیو را طوری بسط می دهند که عناصر صحنه با فاصله بیشتری به نظر می رسند، بلکه در مقیاس نیز مبالغه می کنند، درحالیکه عمق میدان گسترده در دیافراگم های کوچک مانند f/16 یا f/22 به این معنی است که شما می توانید همه چیز را در فوکوس واضح و شارپ ثبت کنید.

تصاویر خود را مرتب نگه دارید

اگرچه عکاسان منظره دوست دارند به محض پیدا کردند سوژه از آن عکاسی کنند، اما برای کمی «باغبانی» و تمیز کردن صحنه چیزی جلوی شما را نمی گیرد.

به عنوان مثال، شما می توانید برگ های پاییزی جالب تری را در پیش زمینه پخش کنید (اگر آنهایی که پیدا کرده اید کثیف هستند) و شاخ و برگ های بد شکلی که عکس را خراب می کنند، حذف نمایید.

به شرطی که به چیزی آسیب نزنید یا آن را خراب نکنید، کمی مرتب و منظم کردن مجدد کاملا قابل قبول است.

راهنمای خرید لنز دست دوم

اگرچه خوب است که لنزهای کاملا نو داشته باشید، اما می توانید در یک بازار دست دوم در پول خود صرفه جویی کنید. در اینجا چند نکته ضروری برای خرید لنز ارائه شده است:

از سازگاری آن مطمئن شوید

تولید کنندگان گاهی اوقات تراشه ها و اتصالات الکترونیکی را در دوربین ها و لنزهای خود تغییر می دهند، بنابراین لنزهای قدیمی تر ممکن است بر روی یک دوربین جدید کار نکنند.

عکس های آزمایشی بگیرید

در حالت ایده آل شما باید یک لنز را قبل از خرید آن آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه چیز کار می کند و عناصر آن معیوب نشده اند – که به تصاویر غیر شارپ منجر خواهد شد. اگر شما به صورت آنلاین خرید می کنید، لنز را به محض این که به دست شما رسید آزمایش کرده و اگر مشکلی وجود داشت بلافاصله با فروشنده تماس بگیرید.

بررسی المان های نوری لنز

اگر یک لنز در شرایط عالی یا نزدیک به عالی فروخته شود (تقریبا نو باشد)، نباید هیچ لکه نوری وجود داشته باشد. این بدین معنی است که المان های جلو و عقب عاری از خش هستند و المان های داخلی عاری از گرد و غبار هستند. اگر قرار نیست اول لنز را نگاه کنید، این مسئله را با فروشنده مطرح کنید.

دیافراگم را تست کنید

دیافراگم را در هر دو حالتی که لنز بر روی دوربین یا جدا از آن باشد، در تمام f/stop ها آزمایش کنید. اگر هر یک از تیغه ها چسبنده بودند، آن را نخرید.

تست فوکوس

لنز را بر روی دوربین خود قرار دهید، حالت فوکوس تک عکس (single shot focusing) را تنظیم کنید و دقت و پاسخگویی لنز را چک کنید. سپس، حالت فوکوس پیوسته (Continuous) یا پیش بینی کننده (Predictive) را تنظیم کنید و دوباره آن را چک کنید. در نهایت، حلقه فوکوس دستی را امتحان کنید. آیا احساس می کنید به سختی کار می کند؟ اگر اینطور نیست، مشکلی وجود ندارد.

گارانتی دارد؟

اگر شما از یک فروشنده محصولات دست دوم می خرید، همیشه باید ضمانت بازگشت پول داشته باشد. شما حداقل باید سه ماه ضمانت بگیرید، اما اگر می توانید این مدت را به ۶ یا ۱۲ ماه افزایش دهید، و حتما آن را به صورت نوشته شده (کتبی) تحویل بگیرید.

خرید آنلاین

اگر شما به صورت آنلاین از یک فروشنده خصوصی خرید می کنید، به ندرت گارانتی ارائه می شود. تصاویر لنز را بررسی کرده و توضیحات فروش را چک کنید. به خاطر داشته باشید که خرید لنز پیش از آزمایش کردن آن، یک ریسک بزرگ است.

از طلوع و غروب خورشید عکس بگیرید

یکی از چیزهای عالی در مورد پاییز این است که روزها کوتاه تر هستند، بنابراین برای عکاسی از طلوع و غروب خورشید نیازی نیست که خودتان را از خواب زیادی محروم کنید.

اگر بخواهید در مقابل آسمان و خورشید عکس های سیلوئت (ضد نور) ثبت کنید، دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کرده و دست به کار شوید.

اگر می خواهید جزئیات را در پیش زمینه ثبت کنید، از یک فیلتر ND Grad یا کاهنده نور تدریجی (۰٫۹) استفاده کنید، بنابراین می توانید بدون این که آسمان بیش از حد روشن شود، نوردهی بیشتری به پیش زمینه بدهید.

فیلترهای کاهنده نور تدریجی – ND grads

فیلترهای ND grad به شما اجازه حفظ تعادل آسمان و پیش زمینه را می دهند. بدون یک فیلتر تدریجی ND، اگر شما به درستی منظره را نوردهی کنید، آسمان بی روح می شود، یا اگر دقیقا به میزان مناسب به آسمان نور بدهید، منظره ناکافی نوردهی می شود.

فیلترهای ND gradدر تراکم های مختلف عرضه می شوند – معمولا ۰٫۳، ۰٫۶ و ۰٫۹، که تن آسمان را به ترتیب با یک، دو و سه پله کاهش می دهند.

برای استفاده عمومی، یک فیلتر ۰٫۶ از همه مناسب تر است، در حالی که یک فیلتر قوی تر ۰٫۹ برای طلوع و غروب خورشید به کار می آید.

برای استفاده از یک فیلتر تدریجی ND، تصویر خود را ترکیب بندی کنید. سپس فیلتر را طوری در نگه دارنده قرار دهید که قسمت خاکستری آسمان را در منظره یاب شما بپوشاند.

برای ارزیابی این که به درستی آن را تراز کرده اید یا نه، دکمه پیش نمایش عمق میدان (depth of field preview) را، در صورت وجود، بر روی دوربین خود فشار دهید به طوری که منظره یاب تاریک شود.

انتخاب سه پایه

سه پایه ها لوازم جانبی ضروری ای برای عکاسی منظره هستند. آنها نه تنها به شما اجازه می دهند در نوردهی های طولانی بدون نگرانی در مورد لرزش دوربین کار کنید، بلکه روند گرفتن عکس را نیز آهسته تر کرده، تنظیم دقیق یک ترکیب بندی را ساده تر کرده و شما را قادر می سازند درحالیکه منتظرید تا نور بهبود پیدا کند، دوربین خود را در موقعیت آماده برای عکاسی رها کنید.

یکی از بهترین سه پایه های آلیاژی Manfrotto 055، یا اگر یک چیز کوچک تر می خواهید، Manfrotto 190 می باشد.

هر دو می توانند با یک سر ۱۱۵ Super 3D یا یک سر منیزیومی۴۶۰Mg جور شوند. اگر شما یک سه پایه فیبر کربن سبک تر را ترجیح می دهید، Manfrotto 055MF3 یا Gitzo 1157 را در نظر بگیرید.

برخی از عکاسان یک کیسه خالی با یک بند را ترجیح می دهند به طوری که می توان آن را بر روی یک شانه یا میان قفسه سینه حمل کرد.

بقیه عکاسان سه پایه را در کوله پشتی خود می گذارند. شما همچنین می توانید یک بند به سه پایه خود وصل کنید تا بتوانید آن را بر روی یک شانه حمل کنید.

عمیق ترکیب بندی کنید

عکس های منظره معمولا وقتی یک حس عمق قوی را منتقل می کنند، بیشترین تاثیر گذاری را دارند.

برای رسیدن به این هدف، شما در درجه اول به یک لنز واید با فاصله کانونی موثر ۲۸ میلیمتر یا کمتر نیاز خواهید داشت، بنابراین میدان دید گسترده ای برای کار کردن دارید.

سپس، شما باید با نزدیک شدن بر پیش زمینه تاکید کنید، بنابراین پرسپکتیوی چشمگیر به وجود می آید که در آن ویژگی های پیش زمینه بر ترکیب بندی غالب می شوند.

دوربین خود را یک تا چند متری دور تر از تخته سنگ های روی ساحل برپا کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد – از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.

در نهایت، شما باید لنز را بر روی یک دیافراگم کوچک مانند f/16 یا f/22 تنظیم کنید و عمق میدان را به حداکثر برسانید به طوری که همه چیز در تصویر با فوکوس واضح و شارپ ثبت شود.

نتیجه یک ترکیب بندی چشمگیر خواهد بود که یک حس قوی از عمق و مقیاس را منتقل می کند – و شما می توانید همین تکنیک را بارها و بارها استفاده کنید.

شرایط آب و هوایی را به مبارزه بطلبید

چشمگیرترین شرایط برای عکاسی منظره همواره در آب و هوای «بد» رخ می دهد – معمولا وقتی که خورشید از میان یک آسمان طوفانی می تابد، شما یک پیش زمینه روشن در زیر ابرهای تیره و تار دارید.

هرچه به طلوع یا غروب خورشید نزدیک تر باشید، این شرایط بهتر رخ می دهد، چون نور طلایی و نتیجه کلی حتی خیره کننده تر خواهد بود.

شما واقعا نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی احتمال دارد این اتفاق بیفتد، اما می توانید شانس موفقیت را با برداشتن وسایل و بیرون رفتن از خانه به نفع خود تغییر دهید، به طوری که وقتی یک شکاف نور ایجاد شد، شما آماده باشید.

چگونه زمانی که باران می بارد دوربین خود را خشک نگه دارید

از یک چتر بزرگ استفاده کنید

چترهای بزرگ برای خشک نگه داشتن شما و دوربینتان ایده آل هستند، هرچند شما حداقل به یک دست برای نگه داشتن آن نیاز دارید – و دو دست وقتی که باد می وزد (هوای طوفانی) – بنابراین دوربین باید بر روی یک سه پایه نصب شود. همچنین می توان زاویه چتر را طوری تنظیم کرد که از دوربین در برابر باد محافظت کرده و از لرزش جلوگیری کند.

کاور های دوربین ضد آب

شما می توانید محافظ های فانتزی که برای این منظور ساخته شده اند بخرید، اما اگر صادقانه بگویم، یک کیسه پلی اتیلن مناسب کافی خواهد بود مگر اینکه قصد داشته باشید مدت طولانی در باران سیل آسا عکاسی کنید – که بعید است. تنها کیسه را بر روی دوربین و لنز قرار دهید، یک سوراخ برای لنز ایجاد کنید و با نوار کش آن را محکم کنید.

یک هود لنز تهیه کنید

شما باید جلوی لنز خود را بدون پوشش نگه دارید، اما این بدان معنی است که قطرات باران می تواند روی آن قرار گرفته و کیفیت تصویر را کاهش دهند. یک نورگیر شفاف یا فیلتر UV از المان جلویی لنز محافظت خواهد کرد، درحالیکه یک سایبان یا هود لنز (Lens hood) به محافظت از قسمت جلویی لنز از قطرات باران کمک خواهد کرد.

چند پارچه همراه داشته باشید

پارچه جیر برای پاکسازی قطرات باران از روی دوربین و لنز بسیار جذب کننده و ایده آل است. پارچه لنز میکرو فایبر نیز می تواند برای همین منظور و برای پاک کردن قطرات باران از جلوی لنز بدون خش انداختن بر روی المان جلویی یا فیلتر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین یک پارچه همراه داشته باشید تا بتوانید دست های خود را خشک نگه دارید.

لنزها را زیر کاور عوض کنید

شما به هیچ وجه نمی خواهید که قطرات باران بر روی سنسور – یا هر جایی داخل دوربین شما – بریزند، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه لنزها را زیر کاور تعویض کنید، یا کلا از زیر باران خارج شوید یا از یک چتر بزرگ یا کت برای فراهم کردن کاور استفاده کنید.

لباس ضد آب بپوشید

اگر قصد ماندن در زیر باران را دارید، باید از خودتان مراقبت کنید – هیچ چیزی بدتر از سرد و مرطوب بودن در حین تلاش برای تمرکز بر روی عکاسی نیست. بنابراین، با پوشیدن یک ژاکت ضد آب، شلوار راحت و یک جفت چکمه مناسب، راحت باشید.

الهام بگیرید

عکس های پاییزی عکاسان مطرح را ببینید و الهام بگیرید. حتما شما بهتر از ما می دانید که کجا می توانید به دنبال عکس های الهام بخش باشید، اما برای شروع برچسب #autumn را در سایت ۵۰۰px به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاهده لیست مطالب پاییزی لنزک، اینجا کلیک نمایید. در این لیست، چند مجموعه عکس و آموزش عکاسی از پاییز را خواهید یافت.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. saeid

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    بسیار عالی ممنون از مطالب خوبتون

  2. mohammad

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    عالی!!
    ممنون!!
    ————————-
    سوال داشتم:
    ایا خرید لنز های fx برای دوربین های dx کار درستیه؟
    من ی d7100 و ی ۱۸-۱۴۰ دارم
    و ی لنز ۵۰mm f1.8 nikon رو میخواستم بخرم

    اما خیلیا میگن ک ب دلیل کراپ شدن،اون کیفیت راضی کننده ای ک میخوای رو بهت نمیده. درست میگن؟؟ نظر شما چیه؟؟
    این لنز رو بگیرم واقعا چقدر پیشرفت میکنه عکسام نسبت به ۱۸-۱۴۰ ؟؟؟؟

    خیلی ممنون میشم جواب بدید ۳>

    1. پرهام

      ۲۰ آبان ۱۳۹۴

      سلام
      دوربین من کانن هست ولی با توجه به تشابه لنزها پاسخ دادم.
      ۱- لنز ۱٫۸ ۵۰ دیافراگم بازی دارد به طوری که در بازترین حالت نسبت به بازترین حالت لنز ۱۸-۱۴۰ ۱۰ برابر نوردهی بیشتری دارد. البته ۱۸-۱۴۰ در فاصله کانونی ۵۰mm تنگ تر هم هست در نتیجه این اختلاف بیشر است. یعتی شما در نور کم با دیافراگم باز میتونید عکس بگیرید و در نتیجه با سرعت شاتر یا ISO بهتر میتونید عکس بگیرد.
      ۲- به دلیل دیافراگ باز، با لنز ۱٫۸ ۵۰ عمق میدان کمی می‌تونید داشته باشید (یعین پس زمینه محو می‌شود) که مناسب عکس پرتره خواهد بود. ضمنا فاصله کانونی این لنز معادل ۷۵mm فول فریم است که به لنز پرتره نزدیک است.
      ۳- کیفیت عکس گرفته شده با لنز ۱٫۸ ۵۰ بسیار بهتر است (از نظر شارپ بودن و کنتراست).
      ۴- به دلیل فاصله کانونی ثابت، نسبت به لنز ۱۸-۱۴۰ بسیار محدود تر خواهید بود.

      نتیجه: این دو لنز متفاوت اند و هر یک استفاده خود را دارد و جایگزین یکدیگر نخواهند بود و بهتر است هر دو را داشته باشید. وقتی که می خواهید عکس پرتره یا عکس‌های نسبتا بسته بگیرید یا در نور کم عکس بگیرید، لنز ۱٫۸ ۵۰ باید انتخاب شما باشد. وقتی می‌خواید یک لنز روی دوربین ببندید و از سوژه های مختلف با زوم های مختلف عکس بگیرید، مثلا در مسافرت، هر چند لنز ۱۸-۱۴۰ کیفیت پایین تری دارد ولی مناسب تر است.

      پرهام


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *