حتما تا کنون برایتان پیش آمده که عکسی زیبا ببینید و بخواهید بدانید که عکاس چگونه آن را خلق کرده است؟ اما تنظیمات دوربین ( از قبیل سرعت شاتر، ایزو، دیافراگم) اغلب تنها اطلاعاتی هستند که اگر خوش شانس باشید، می توانید در مورد آن عکس بدست آورید. اما آنچه شما به دنبالش هستید، بیش از این است. چه چیزی در گرفتن این عکس الهام بخش عکاس بوده است؟ چرا این ترکیب بندی را انتخاب کرده؟ چه تجهیزات خاصی مورد نیاز است؟ نورپردازی چگونه بوده؟ ما در بخش «عکسکاوی» لنزک به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستیم. برای مطالعه عکسکاوی «شماره ۳» به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
عکس
برای مشاهده عکس در سایز بزرگ روی آن کلیک نمایید.
مشخصات عکس
- عکاس: آقای یاسر مختارزاده
- دوربین: کانن ۵D Mark 2
- لنز: کانن ۵۰ میلیمتر
- سرعت شاتر: ۱/۲۰۰۰ ثانیه
- دیافراگم: f/5
- ایزو: ۱۰۰
- فاصله کانونی: ۵۰mm
قبل از گفتن هرنکته ای در مورد این عکس، یک واقعیتی رو باید بهتون بگم که من توی بیشتر آثار و کارهام بر این واقعیت و اصل پایبندم، من اکثر اوقات «از آخر به اول» حرکت میکنم، مخصوصا توی عکاسی و عکسهایی که قرار هست در نهایت به شکل خلاقانه ای به محیط دیگه ای تبدیل بشه، مانند همین عکس یا بهتره بگم فتومونتاژ.
در نگاه اول این حس به بیننده القاء میشه که عکس با یک لنز تله از فاصله ی نسبتا دور عکاسی شده که کمی در ویرایش به اون حالت رویایی داده شده، اما در حقیقت اینطور نیست.
از آخر شروع کردن من در این عکس به این معناست که وقتی کنار ساحل نشسته بودم و شنهای کنارم رو نگاه میکردم ، تصویر نهایی که شما شاهد اون هستین رو به طور کامل توی ذهنم ساختم و تقریبا عکاسی بعد از خلق شدن عکس نهایی درون ذهنم انجام شد.
دوربین رو برداشتم و اون رو روی حالت تقدم دیافراگم تنظیم کردم تا فقط عمق میدان در اختیار من باشه، چند تا عکس بعد از کادربندی مناسب برای عکسی که از قبل در ذهنم ساخته بودم از شنها گرفتم، توی این عکس از دیافراگم ۵ استفاده کردم تا کمی از صحنه پشت که شامل موج، ساحل و انعکاس نور بود رو همراه با بوکه داشته باشم. تنظیم سرعت شاتر رو کامل به دست دوربین سپردم و از ایزوی ۱۰۰ برای نویز کمتر استفاده کردم.
عکس اول و البته نهایی برای شروع کار
بعد از عکاسی الباقی کار در ویرایش انجام شد.
من همیشه در حالت RAW عکاسی میکنم و برای پردازش اولیه عکس از CameraRaw استفاده میکنم،
و تقریبا بیشتر کارهام رو با نرم افزار فتوشاپ پردازش و ویرایش میکنم.
البته درون این عکس چون به طور کامل میخواستم تغییراتی رو ایجاد کنم، نیازی به پردازش اولیه نداشتم. عکس رو درون نرم افزار باز کردم و شروع کردم به اضافه کردن جزئیاتی که در ذهنم ساخته بودم.
من برای جزئیات و سوژه های این عکس از شکل هایی آماده استفاده کردم ، البته میشد برای ساختن این محیط، تمامِ جزئیات رو جداگانه عکاسی کنم و در نهایت باهم مونتاژ کنم، اما چون میخواستم کمی فراتر از واقعیت باشه (پرنده ها)، ترجیح دادم به صورت فتوگرافیک این کار رو انجام بدم.
در عکس زیر میبینید که من شکل (shape) اول که به صورت سیلوئت هست رو به عکس اضافه کردم:
شکل یا همون سوژه هام رو دقیقا در جایی که از قبل فوکوس کرده بودم و میخواستم در اونجا قرار بگیرند اضافه کردم و بعد با توجه به جهت تابش نور خورشید در مرحله ی بعد، سایه ها رو اضافه کردم.
در عکس زیر می تونید سایه ها رو که زیر پا و جلوی سوژه قرار دادم رو ببینید:
من معمولا برای ایجاد تغییر در تم رنگ در عکسهام از پلاگین های مختلفی استفاده میکنم و پلاگین استفاده شده در این عکسAlien Skin Exposure هست، بعد از اضافه کردن سایه ها یک کپی از کل این چند لایه در یک گروه در فتوشاپ گرفتم و همه ی لایه های گروه جدید رو با هم یکی (Merge) کردم تا وقتی افکتی رو ایجاد میکنم روی تمام قسمتها به صورت یکنواخت تغییر ایجاد بشه.
بعد از اعمال اولین افکت از لیست افکتهایExposure به نام Yellowed and Darkened تغییرات رنگ رو با کمی تغییرات که در ذهن داشتم ایجاد کردم:
بعد از ایجاد این افکت قسمتهایی از عکس که میخواستم کنتراست و شدت رنگ بیشتری داشته باشن رو از عکس جدا کردم و در لایه جدیدی تغییرات رو اعمال کردم، قسمتهایی که در عکس زیر مشاهده میکنید:
بعد از بالا بردن کنتراست و شدت رنگ قسمت مورد نظرم، لایه جدید رو با لایه ی اصلی عکس که سوژه ها درونش بودن ادغام کردم و در نهایت شکل آخر که پرنده ها هستند رو به کادر اضافه کردم تا اون عکس نهایی و رویایی که از اول در ذهنم ساخته و خلق کرده بودم رو تکمیل کنم:
عکس نهایی
زاویه قرار گیری من در دیاگرام زیر نسبت به نور خورشید که منبع اصلی نور هست، برای ایجاد سایه های دلخواهم رو میتونید مشاهده کنید، قسمت های خالی سمت راست در دیاگرام زیر همون فضای اختصاص داده شده به دریا و الباقی کادر هست.
صفحه اینستاگرام و فیسبوک یاسر مختارزاده
https://instagram.com/yassermokhtarzadeh https://www.facebook.com/mokhtarzadeh.yasser
۲۳ شهریور ۱۳۹۴
عکس فوق العاده خوبیه
واقعا خسته نباشید میگم به خاطر عکس و ایده جالب
و واقعا متاسفم واسه یه سری از دوستانی که چه در اینجا و چه در قسمت نقد عکس فقط بلدند انرژی منفی ساطع کنند.
کاش دوستان به جای اینکه اینهمه ایراد بگیرند فقط یک بار تلاش کنند ببینند آیا توانایی خودشون در حدی هست که ادعاشون میشه؟!
حرف زدن همیشه آسونه…
بازهم واسه عکس، ایده و توضیح نکات ممنون. امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید
۲۴ شهریور ۱۳۹۴
ممنونم از محبت شما .. بزرگوارید …
به هرحال سلیقه ها متفاوت هست عزیز .. انتقاد و ایراد اگر سازنده باشه ما هم استفاده میکنیم ..
نمیشه زیاد خرده گرفت …
ممنون که وقت گذاشتید 🙂
۲۳ شهریور ۱۳۹۴
کار خوبیه.آدم فکر میکنه با لنز تیلت شیفت اون ساحل ثبت شده
۲۴ شهریور ۱۳۹۴
ممنونم عزیز . ممنون از نگاهتون
۲۱ شهریور ۱۳۹۴
چرا عکس نباید واقعی باشه…
چرا باید با فتوشاپ تغییرات ایجاد کرد..
عکاس میاد از ی موضوع عکس میگیره..
بعد با فتوشاپ و نرم افزار های دیگه ی عکس دیگه درست میکنه
یا عکس طبیعی باشه یا نباشه
من این قسمت از عکاسی رو نمی فهمم
البته نظرمنه شایدم درست نباشه..
جناب آقای مختارزاده قصد جسارت نسبت به عکس شمارو نداشتم…
۲۱ شهریور ۱۳۹۴
زنده باشی عزیز .. ممنونم از نظرتون ..
فرمایش شما در مورد عکس درسته عزیز اما این فقط یک عکس نیست .
من اول متن هم عرض کردم این یک تکنیک هست به نام فتومونتاژ و ترکیب با فتوگرافیک، نه فقط یک عکس
بازم ممنون از شما
۲۱ شهریور ۱۳۹۴
جسارتا با یک جستجوی کوچک در دنیای بزرگ اینترنت میتونید فتومونتاژ رو بهتر بشناسید .. فقط کافیه کلمه فارسی یا انگلیسی فتومونتاژ رو در گوگل جستجو کنید.
.
مثال ویکی پدیا :
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D8%A7%DA%98
۲۰ شهریور ۱۳۹۴
کادربندی به شدت بد هست
۲۰ شهریور ۱۳۹۴
ممنون از نظر شما
۱۹ شهریور ۱۳۹۴
بسیار عالی
واقعا ممنون از این بخش عکسکاوی
همچنین از عکاس عزیز برای درمیان گذاشتن نحوه ی عکاسیشون
۲۰ شهریور ۱۳۹۴
زنده باشی عزیز ممنون از محبت شما