اگر به دنبال آموزش استفاده از رنگ در عکاسی با نکات مفید و کاربردی هستید، این مقاله برای شماست. در این مقاله رنگ در عکاسی، ۵ نکته مفید می آموزید که بلافاصله عکس های شما را بهبود خواهند بخشید. تسلط بر رنگ در عکاسی پرتره، منظره یا هر ژانر عکاسی دیگری، موضوعی بسیار مهم است که می تواند به شما کمک کند عکس های بهتری بگیرید. در این مقاله رنگ های مکمل یا متضاد، و رنگ های مشابه یا آنالوگ را می شناسید و یاد می گیرید از آن ها برای برجسته کردن و اضافه کردن هارمونی به عکس هایتان استفاده کنید. همچنین می آموزید که با ساده نگه داشتن رنگ ها و داشتن نواحی بدون رنگ، ترکیب بندی های جذابی ایجاد کنید. اصلا نیاز است مطالعه این آموزش را به شما توصیه کنیم؟
رنگ یکی از نادیده گرفته شده ترین جنبه های عکاسی است. همچنین یکی از مفیدترین جنبه های آن هم هست. بنابراین، اگر بتوانید تسلط بر رنگ را یاد بگیرید، عکس های شما فورا بهبود خواهند یافت.
بیایید شروع کنیم.
فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/6.3، سرعت شاتر ۱/۴۰۰ ثانیه، ایزو ۲۵۰
۵ نکته استفاده از رنگ در عکاسی:
برای به دست آوردن بهترین ترکیب بندی ها، رنگ ها را ساده نگه دارید
در بین نکات مربوط به استفاده از رنگ، این یکی از مهم ترین ها است.
چون رنگ ها خودشان مانند المان های ترکیب بندی هستند.
و اگر شما المان های ترکیب بندی زیادی اضافه کنید، بیننده را سردرگم کرده و باعث می شوید که به سمت تصویر شما جذب نشوند.
ترفند کار، حفظ سادگی رنگ هاست. سعی کنید از صحنه هایی عکس بگیرید که فقط چند رنگ واضح و مشخص دارند.
سه رنگ خوب است، به خصوص اگر یکی از آنها غالب باشد. در عکس زیر، رنگ های آبی و سبز قوی، و کمی رنگ نارنجی در ساختمان می بینید.
فاصله کانونی ۲۴mm، دیافراگم f/5.6، سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه، ایزو ۴۰۰
دو رنگ حتی بهتر است.
و یک رنگ هم می تواند مناسب باشد، مانند وقتی که در مقابل یک پس زمینه سفید کادربندی شود.
در واقع، وقتی شک دارید، تعداد رنگ ها را کاهش دهید. همانطور که به یک ترکیب بندی بالقوه نزدیک می شوید، به این فکر کنید که چطور می توانید رنگ ها را ساده کنید.
به این ترتیب، ترکیب بندی شما زیبا به نظر خواهد رسید: قوی، ساده، و هنری.
از رنگ های متضاد برای برجسته کردن عکس های خود استفاده کنید
اکنون که مهم ترین نکته برای استفاده از رنگ در عکاسی را فهمیدید، وقت آن است که به ترکیب رنگ های خاصی که واقعا خوب هستند، نگاهی بیاندازیم.
معروف ترین ترکیب رنگ (و قطعا ترکیب مورد علاقه من) رنگ های متضاد هستند، مانند این:
فاصله کانونی ۴۰۰mm، دیافراگم f/6.3، سرعت شاتر ۱/۱۲۵۰ ثانیه، ایزو ۲۵۰
می بینید که رنگ های متضاد رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند.
(که به عنوان رنگ های مکمل نیز شناخته می شوند.)
و با هم عالی به نظر می رسند، چون می توانند کشش قدرتمندی در عکس های شما ایجاد کنند. به علاوه، هر رنگ مکمل باعث برجسته شدن دیگری می شود.
برخی از جفت رنگ های متضاد رایج عبارتند از:
– سبز و قرمز
– آبی و نارنجی
– بنفش و زرد
هرچه میزان مساوی تری از دو رنگ متضاد در تصویر وجود داشته باشد، کشش در عکس های شما بیشتر خواهد بود.
چرخه رنگ، رنگ های مقابل یکدیگر (رنگ های متضاد یا مکمل) را نشان می دهد.
بنابراین می توانید با میزان دو رنگ بازی کنید تا نتایج متفاوتی به دست آورید.
مقدار زیادی رنگ سبز و مقدار زیادی رنگ قرمز تقابل آشکاری با یکدیگر ایجاد می کنند.
اما مقدار زیادی رنگ سبز با چند نقطه قرمز بسیار متعادل تر به نظر می رسد (هرچند رنگ قرمز هنوز هم با قدرت در صحنه ظاهر می شود). این همان کاری است که من در عکس بالا انجام دادم؛ رنگ قرمز پرنده را با رنگ سبز پس زمینه ترکیب کردم، تا تصویر متعادلی به دست آورم.
منطقی است؟
توجه داشته باشید که لازم نیست بیش از حد در مورد انتخاب رنگ های متضاد دقیق باشید. تضاد رنگ شامل یک طیف رنگ است، نه یک رنگ مطلق. بنابراین اگر به جای جفت رنگ سبز و قرمز یک جفت رنگ سبز و بنفش داشته باشید، باز هم یک حس کشش در تصویر خود خواهید داشت.
فقط به اندازه رنگ های مکمل واقعی، قوی نخواهد بود.
لنزک: شاید بخواهید معادل انگلیسی این کلمات را نیز یاد بگیرید. رنگ های مکمل یا متضاد (complementary colors) و رنگ های متضاد (contrasting colors).
از رنگ های مشابه برای افزودن هارمونی به تصاویر خود استفاده کنید
همانطور که در نکته بالا توضیح دادم:
تضاد رنگ خوب است.
اما گاهی اوقات شما به دنبال ایجاد کشش در عکس های خود نیستید. گاهی اوقات شما نمی خواهید که جنبه های عکس خود را واقعا برجسته کنید.
در عوض، ممکن است بخواهید همه چیز در کل عکس شما آرام به نظر برسد. مانند این:
فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/3.2، سرعت شاتر ۱/۴۰۰ ثانیه، ایزو ۲۵۰
در چنین مواقعی، شما باید از رنگ های متضاد اجتناب کنید، و در عوض از رنگ های مشابه یا آنالوگ (analogous colors) استفاده کنید.
اینها رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ در کنار (مجاور) یکدیگر قرار دارند:
– سبز و زرد
– بنفش و آبی
– قرمز و نارنجی
– سبز و آبی
– قرمز و بنفش
و ببینید که وقتی چند رنگ مشابه را در کنار یکدیگر قرار می دهید، چه اتفاقی می افتد:
آنها یک حس هارمونی را منتقل می کنند. رنگ های مشابه به جای تقابل با یکدیگر، آرامش را حفظ می کنند.
فاصله کانونی ۱۰۵mm، دیافراگم f/7.1، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه، ایزو ۳۲۰
به همین دلیل رنگ های مشابه برای صحنه های آرام تر، مانند درخت های زرد و سبزی که در فصل پاییز در کنار یکدیگر ایستاده اند، یا یک گل آبی که به تنهایی در یک دشت خودنمایی می کند، مناسب هستند. ترکیب رنگ های هماهنگ، آن احساس فوق العاده آرام را حفظ خواهد کرد (البته تا زمانی که هدف بقیه ترکیب بندی نیز ایجاد آرامش باشد!).
اوه، و از استفاده از سه رنگ مشابه با یکدیگر نترسید. شما همیشه می توانید از ترکیباتی مانند سبز، آبی و بنفش، یا سبز، زرد، و آبی برای ایجاد صحنه های بسیار آرام استفاده کنید!
بنابراین هر زمان که می خواهید یک عکس آرام تر ثبت کنید، به دنبال رنگ های مشابه بگردید.
بیشتر بیاموزید: «آموزش نکاتی برای استفاده از رنگ در عکاسی» هم درباره رنگ های مکمل و هم رنگ های مجاور اطلاعات مفیدی به شما می دهد.
برای جلب توجه بیننده، سوژه شما باید رنگارنگ تر از پس زمینه باشد
اگر دارید عکسی با یک سوژه واضح ثبت می کنید، اغلب می خواهید که سوژه را در پس زمینه برجسته کنید.
به عبارت دیگر، می خواهید نظر بیننده را جلب کنید. شما می خواهید توجه او را بر روی سوژه عکس خود حفظ کنید.
و می توانید این کار را با استفاده از رنگ انجام دهید. فقط باید مطمئن شوید که سوژه شما رنگ های بسیار قوی تری نسبت به پس زمینه داشته باشد.
فاصله کانونی ۱۰۰mm، دیافراگم f/5، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه، ایزو ۲۵۰
نحوه کار به این صورت است:
با پیدا کردن یک سوژه رنگارنگ شروع کنید. رنگ ها باید برجسته و اشباع شده باشند. به عنوان مثال، یک گل قرمز، یک ساختمان آبی، یک ماشین زرد، و غیره.
و مطمئن شوید که در مقابل یک پس زمینه کسل کننده قرار داشته باشد. چیزی با رنگ کمتر، حتی چیزی که کاملا سفید یا سیاه باشد.
عدم وجود رنگ در پس زمینه، همراه با رنگ قدرتمند سوژه شما، تضمین می کند که این سوژه نظر بیننده را به خود جلب کند.
این یکی از نکات مورد علاقه من برای استفاده از رنگ هاست، فقط به این دلیل که تصاویر قدرتمندی ایجاد می کند. هر وقت من عکس هایی می بینم که در آنها از یک سوژه رنگارنگ در یک پس زمینه ساده استفاده شده است، نگاهم فورا به سمت سوژه می رود؛ همه چیز واضح و ساده است.
ختم کلام این که:
همیشه احساس نکنید که به یک پس زمینه رنگارنگ برای کامل کردن یک سوژه رنگارنگ نیاز دارید.
اغلب بهتر است که پس زمینه خیلی کمتر جذاب باشد!
بیشتر ببینید: عکاسی که در استفاده از رنگ های تند و شاد جسورانه عمل می کند
لنزک: دیگر چه بخوانیم؟
روانشناسی رنگ ها و استفاده از آن ها برای خلق عکس هایی احساسی
در این آموزش لنزک با ما همراه شوید تا به روانشانسی رنگ ها و روش های عملی به کار بستن آن ها در عکاسی بپردازیم.
نواحی بدون رنگ را در تصویر خود بگنجانید تا یک حس تعادل ایجاد کنید
این آخرین نکته برای استفاده از رنگ در عکاسی است:
همیشه احساس نکنید که به رنگ زیادی در عکس های خود نیاز دارید.
در عوض، نواحی بدون رنگ را به تصویر خود اضافه کنید: نواحی سیاه، نواحی سفید، نواحی خاکستری.
چرا؟
چون نواحی بدون رنگ در تصاویری که پُر از رنگ هستند مانند فضای منفی عمل می کنند. آنها به بیننده فرصتی برای استراحت می دهند. آنها کل ترکیب بندی را متعادل می کنند.
مطمئنا، عکسی با قسمت های سیاه یا سفید اغلب به اندازه یک عکس پر از تضاد رنگ چشمگیثر نخواهد بود.
اما بسیار متعادل تر به نظر خواهد رسید، که هدف ترکیب بندی هم اغلب همین است.
به عنوان مثال، عکسی مانند این با یک پس زمینه سفید خیلی خوب به نظر می رسد:
فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۳۲۰ ثانیه، ایزو ۲۵۰
و اگر پس زمینه مثلا قرمز بود، عکس اغراق آمیز میشد.
بنابراین از گنجاندن نواحی بدون رنگ در عکس های خود نترسید. سوژه خود را بر روی رنگ سیاه قرار دهید. سوژه خود را بر روی رنگ سفید قرار دهید.
چون با وجود این که رنگ ابزاری قوی برای استفاده است، اما گاهی اوقات باید آن را کاهش دهید.
بیشتر بیاموزید: آموزش ۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه
اگر این آموزش را مفید یافتید، سایر مقاله های جیمیز دمپسی (اینجا کلیک کنید) را مطالعه نمایید.
نتیجه گیری
اکنون که خواندن این مقاله را تمام کردید، باید از گنجاندن رنگ های مختلف در عکس های خود و استفاده از ترکیب رنگ ها برای به دست آوردن نتایج خیره کننده، احساس اطمینان کنید.
پس دیگر چه کاری باقی مانده است؟
بیرون بروید و شروع به تمرین کنید. سعی کنید ترکیب رنگ های مختلف را پیدا کنید. گزینه های مختلف را امتحان کرده، و با دقت نتایج را ارزیابی کنید.
تا زمانی که این پنج نکته برای استفاده از رنگ را دنبال کنید، همیشه عکس های خیره کننده ای خواهید گرفت!
آیا نکته دیگری برای استفاده از رنگ می دانید که بخواهید آن را با ما به اشتراک بگذارید؟ شاید دوست داشته باشید برخی از تصاویری که بعد از خواندن این مقاله می گیرید را به اشتراک بگذارید؟ اگر اینطور است، لطفا آنها را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
فاصله کانونی ۲۴mm، دیافراگم f/4، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه، ایزو ۲۵۰
نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)
لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.