لیزا هالووی (Lisa Holloway)یک عکاس پرتره فاین آرت و اهل روستایی در شمال غرب آریزونا است. او عکاسی شناخته شده در سطح جهان است و برنده چندین جایزه نیز میباشد. او از ابتدا یکی از طرفداران پر و پاقرص کانن بوده و عکاسی را به تنهایی آموخته و تخصصش نور طبیعی است. او از سال ۲۰۰۸ در لاس وگاس به عکاسی از چهره مشتریان خود میپردازد. علاوه بر عکاسی به کارهایی مانند گردش و سفرهای جادهای، آشپزی، تماشای رعد و برق و بودن درکنار همسر و ۱۰ فرزند خود علاقه دارد. در این آموزش لنزک، لیزا به شما نشان میدهد که چگونه می توان با استفاده از نور طبیعی یک پس زمینه رویایی برای عکسهای گرفته شده از مناظر خلق نمود. علاوه بر این او از تجربیات خود در ارتباط با کودکان و استفاده از آنها به عنوان سوژه عکاسی سخن میگوید. متن زیر را بخوانید و الهام بگیرید!
روش من در عکاسی چهره با نور طبیعی (لیزا هالووی)
نور زیبا، یک ارتباط واقعی و نگاهی گذرا به روح انسان! اینها سه عنصری هستند که تلاش میکنم در عکاسیم آنها را ثبت کنم. با القای رنگهای باطراوت، نور طبیعی مناسب و ارتباطی عمیق با سوژه عکاسی میتوان مناظر معمولی را به چیزی جادویی تبدیل کرد.
الیوت و مرغش: لیزا هالووی در ۵۰۰px
جادو کردن
سوژههای عکاسی من را معمولا نزدیکانم تشکیل میدهند (۱۰ فرزند عزیزم). پسر دو سالهام الیوت کمکم فرار کردن از جلوی دوربین را کنار میگذارد و به شرط خوردن بستنی حاضر است که برای چند عکس با من همکاری کند. اخیرا چند عکس جدید با تم یک پسر روستایی از او گرفتهام. قصد من این بود که عکس به طور کلی ساده باشد و توجه مخاطب را به چهره او جلب کند.
ما حدودا ۵۰ مرغ داریم و به نظر میرسید که استفاده از یک مرغ در تصویر پسرم ترکیب جالبی را ایجاد کند. او مرغها را خیلی دوست دارد و در روز چندین ساعت را به بازی با آنها میپردازد. بازی با مرغها تقریبا برنامه اصلی هر روز اوست. بنابراین میتوان گفت این تم میتواند به خوبی کودکی او را در یک زندگی روستایی در شمال شرق آریزونا نمایش دهد. این کار میتواند یک جنبه دیگر هم داشته باشد، با این روش میتوان او را به کاری مهم مشغول ساخت تا در طول این مدت من بتوانم یک عکس فوقالعاده و جادویی از او بگیرم.
۵ نکته در عکاسی از کودکان
به عنوان یک عکاس چهره، عکاسی از کودکان کم سن و سال میتواند موضوعی چالش برانگیز و در عین حال برای شما با ارزش باشد. در اینجا چند نکته ذکر میشود که میتواند در موفقیت شما در این امر موثر باشد:
پسر طلایی : لیزا هالووی در ۵۰۰px
آماده سازی: تمام جزئیات مورد نیاز عکاسی را طبق برنامه آماده کنید. مانند مکان و لباس مورد نظر و هر نوع وسیله دیگری که قصد دارید از آن در عکس استفاده کنید (برای مثال مرغ در عکس من). من در این عکس از یک لباس ساده و سرهم کتانی برای الیوت استفاده کردم تا ترکیب رنگها طبیعی و لطیف باشد و تمرکز عکس را بدون هیچ گونه حواس پرتی بر روی او قرار دهم. برای این عکس از یک مرغ آرام و اهلی استفاده کردم که در خانه خود ما متولد شده بود. واقعا احتیاجی به یک مرغ شلوغ و عصبانی نبود.
مکان مورد نظر: زمانی که با کودکان کم سن و سال کار میکنید، مکانی امن و در دسترس را انتخاب نمایید. این عکس در میان علفهای بلند و طلایی که در زمین خالی کنار خانه ما رشد کرده بودند گرفته شده است. دسترسی راحت، نور زیبای غروب، تن رنگ طلایی علفها و فضای باز برای عکاسی با لنز بلند این منظره را به انتخابی مناسب برای من تبدیل کرده بود. به یاد داشته باشید که باید به دنبال دستههای نور بگردید! دوربین شما تمام منظرهای را که با چشم دیده میشود را نمیبیند. شما تنها به گوشه کوچکی از آن نیاز دارید تا زیبایی را در عکس به تصویر بکشید.
صبر و تحمل: کار با کودکان نیازمند رفتاری آرام و همراه با صبر زیاد است. کودکان میتوانند بسیار پرانرژی، حواس پرت، نادان و گاهی از اوقات یا بهتر است بگویم بیشتر اوقات بی علاقه به کاری باشند که شما با دوربین خود انجام میدهید. سعی کنید این کار را برای آنها جذاب کنید! نجابت و وقار خود را در خانه بگذارید! از اینکه هم سطح آنها شوید نترسید، با آنها بازی کنید، داستانهای سرگرم کننده برایشان تعریف نمایید و حتی برایشان شکلک و صداهای عجیب در آورید. هر کاری را حتی برای چند لحظه کوتاه هم که شده برای جور شدن با آنها انجام دهید. با این حال حتما به یاد داشته باشید که هر کودک با دیگری متفاوت است. بعضی از آنها تنها به زمان نیاز دارند. این واقعیتها را در کار با لنز بلند دریافتم. من کمتر بالای سر آنها میایستم و اجازه میدهم که لحظههای واقعی در جریان باشند. در فاصله زیادی از آنها قرار میگیرم و به آرامی با دوربین خود شروع به عکس گرفتن میکنم.
یک دستیار استخدام کنید: همسرم در گرفتن این عکس به من کمک میکرد. او در کنترل مرغ و نگه داشتن الیوت در محل مورد نظر من بسیار مفید بود. الیوت تنها میتوانست چند لحظه مرغ را در دستان خود نگه دارد و سپس مرغ از میان دستان او لیز میخورد. در این موارد به جای اینکه برای درست کردن صحنه به طرف الیوت بدوم، همسرم به درون کادر میآمد و همه چیز را سرجای اول قرار میداد. در نتیجه بدون از دست دادن لحظهای میتوانستم چند عکس دیگر بگیرم.
زمان سکوت: گاهی اوقات بهترین عکسها زمانی گرفته میشوند که شما در کناری نشستهاید و اجازه میدهید همه چیز روند طبیعی خود را طی کند. در عکس «الیوت و مرغش»، من در فاصلهای دور از او با لنز ۲۰۰ mm ام نشسته بودم و به آرامی اسم او را صدا میزدم تا به سمت من نگاه کند. آماده بودم تا دقیقا لحظهای را ثبت کنم که او با من ارتباط برقرار میکند. در آن لحظه میدانستم که وقتی نتیجه کارم را در صفحه LCD ام تماشا کنم کاملا از آن راضی خواهم بود. در زیر چند نمونه از لحظات طبیعی نشان داده شده است که در طول عکاسی به ثبت رساندهام:
معصومیت کودکانه : لیزا هالووی در ۵۰۰px
لیزا هالووی در ۵۰۰px
زمانی که بقیه شکست میخورند . . . خود را به جریان بسپارید! بهتر است از کودکان در این سنین در حین انجام کاری که در آن از همه بهترند عکس بگیرید، یعنی کودک بودن و تجربه کردن. سعی کنید فکر بشین و لبخند بزن را از خود دور کنید و آنها را با دوربین خود دنبال نمایید. با کمی شانس میتوانید لحظههای گران بهایی را ثبت کنید. هیچ چیز خالصتر از کودک در حال حرکت نیست!
تجهیزات و تنظیمات
من برای گرفتن این عکس از دوربین Canon 5D Mark III خود و یک لنز ۲۰۰ mm 2.0L استفاده کردم. من معمولا کار با فاصله کانونی بلند تر را ترجیح میدهم چون به سوژه اجازه میدهد که فضای شخصی بیشتری داشته باشد و در پس زمینه یک فضای تار و مات را به شکل زیبا و لطیفی ایجاد میکند. تنظیمات دوربین من iso 400 با دریچه دیافراگم F-2.0 و سرعت شاتر ۱/۶۴۰ بود. من با استفاده از یک لنز بلند و دریچه دیافراگم عریض توانستم سوژهای زیبا با تفکیک پس زمینه فوقالعاده خلق کنم.
روش استفاده از نور طبیعی برای خلق این عکس
۹۹،۹% از کارهای من با استفاده از نور طبیعی در دسترس ساخته شده است. در این عکس هم به همین صورت عمل شده است. من چالشهای کار با نور طبیعی را دوست دارم. برخلاف نور استودیو، نور طبیعی در هر ساعت، در هر روز، در هر فصل و در هر مکان خاص متغیر است. همیشه چیز جدیدی وجود دارد! من به کار با شرایط و روشهای مختلف بسیار علاقه مندم.
در این عکس خاص، تصمیم گرفتم که از نور غروب خورشید برای جدا کردن الیوت و مرغش از پس زمینه طلایی علفها استفاده کنم. برای این کار مطمئن شدم که او در فاصله مناسبی از علفهای بلند پشت سرش ایستاده باشد. این تفکیک فیزیکی، پس زمینه زیبایی را با استفاده از علفها به وجود میآورد. همچنین به دنبال یک مسیر باز با علفهای کوتاه در پشت سر و علفهای بلند در کنارهها و دوردست بودم. این منظره قالب بسیار زیبایی را تولید و به چشمان شما کمک میکند تا مستقیم به سوژه من نگاه کنید.
من معمولا ترجیح میدهم که با نور موجود در ۳۰ دقیقه پایانی روز و ۱۵ دقیقه پس از غروب خورشید کار کنم. عکس الیوت و مرغش تنها چند دقیقه پس از غروب خورشید در افق پشت سر او گرفته شده است. این کار باعث ایجاد نوری لطیف در موهای فرفری او میشود. اگر این عکس در روشنایی میانه روز گرفته میشد قسمت هایی بسیار پرنور در موی او پدید میآمد. در زیر به چند نکته مورد علاقه من در گرفتن این عکس اشاره شده است.
۶ نکته برای ایجاد نور پس زمینه
نور پس زمینه را فیلتر کنید! من علاقهای به درخشش یا فلیر خورشید در عکس ندارم (البته در بیشتر مواقع). بنابراین تکنیک نور پس زمینه من براساس دوری از آن بنا شده است. با فیلتر کردن نور از میان چیزی (مثل درختها، شاخ و برگها یا علفهای بلند در این مثال) میتوانید تا حد زیادی از مه آلودگی و تار شدن تصویر که به دلیل وجود نور زیاد ایجاد میشود جلوگیری کنید.
از یک لنز هود استفاده کنید: هود لنز بسیار ارزان و استفاده از آن ساده است. هود لنز وسیله بسیار مناسبی برای کاهش محوی در عکس های با نورپردازی پشت (backlight) است
در سایه بایستید: با قرار گرفتن در یک محل دارای سایه مشکل ورود نور مستقیم خورشید به لنز را از بین ببرید. اگر به سایه دسترسی ندارید، تلاش کنید در زاویه کمی با خورشید با دوربین خود عکاسی نمایید. مطمئن شوید که نور خورشید به لنز شما وارد نمیشود مگر اینکه عمدا قصد آوردن فلیر یا درخشش خورشید در عکس را داشته باشید.
آسمان باز! منظور من از آسمان باز، آسمان باز پشت سر شما است. این مساله اجازه میدهد که نور کافی به صورت سوژه شما بتابد.
نورسنجی نقطهای: من همیشه برای سطح پوست سوژهام از نورسنجی نقطه ای استفاده می کنم. این امر خصوصا در ایجاد نور پس زمینه اهمیت دارد. مطمئنا دوست ندارید که مهمترین عنصر عکس یعنی سوژه شما به درستی نمایش داده نشود.
از قرار دادن آسمان باز در پشت سر سوژه خود پرهیز کنید: وجود آسمان باز در پشت سر شما فوقالعاده است، اما در پشت سر سوژه عکس چندان جالب نخواهد بود. اگر شما قصد دارید که سطح پوست سوژه خود را نمایش دهید، این آسمان باز همه چیز را خراب میکند و یک لکه سفید بزرگ و زشت در عکس شما به جای میگذارد که همه توجه مخاطب را از سوژه شما میرباید و به خود اختصاص میدهد. به یاد داشته باشید که چشمهای ما به روشنترین نقاط درون عکس توجه میکنند و شما نمی خواهید مرکز توجه آسمانی رنگ پریده باشد. من باید مطمئن میشدم که علفهای طلایی تمام فضای پشت سر الیوت را پر میکنند. این کار مجموعه رنگها را گرم و طبیعی نگه میدارد و توجهها را به او جلب میکند.
گاهی از اوقات برای اینکه ترکیبی از سوژه و غروب آفتاب را به تصویر بکشم، آسمان باز را در عکس خود می گنجانم. در زیر عکسی به عنوان نمونه نشان داده شده است که در آن از آسمان غروب به طور جداگانه عکس گرفتم و در ادیت نهایی عکس به آن اضافه کردم.
فرشته : لیزا هالووی در ۵۰۰px
شما میتوانید عکس قبل و بعد را در این تصویر مشاهده نمایید.
نکات ویرایشی برای یک عکس گرم و طلایی
من معمولا کار ویرایش عکس را در lightroom 4 شروع میکنم و در نهایت با استفاده از photoshop CS6 کارهای پایانی را بر روی آن انجام میدهم. در lightroom معمولا دمای عکس را زیاد میکنم و درجهها را به سمت گرمی و سرخی بیشتر میکشم تا به یک نمای طلایی رنگ برسم. داشتن یک دید کلی از تصویر نهایی در پیش رو به ادیت عکس کمک فراوانی میکند. من میدانستم که میخواهم این عکس رنگی غنی، گرم، طلایی و مهیج داشته باشد و تمام توجه را به الیوت جلب کند.
معمولا زمانی که در فتوشاپ هستم بر روی لایههای زیادی از عکس کار میکنم. در اینجا به برخی از نکاتی که در افزایش گرما و نمای طلایی مورد نظرم از آنها استفاده کردم اشاره میکنم.
عکس را کمی تیره کردم و با ساخت چند لایه منحنی (curves layers) و امتحان کردن چند blending mode مختلف کنتراست تصویر را بیشتر و رنگها را اشباع کردم. با استفاده از منحنیها و solid color fill layers کمی تن رنگی را دستکاری کردم. چهره الیوت با استفاده از دو levels layer جداگانه (یکی برای روشنتر کردن نقاط پرنور و دیگری برای عمیقتر کردن سایهها) بسیار مهیجتر شد. کمی به روشنایی و کنتراست چشمهای او با dodging و burning افزودم.
بعد از این مراحل، به سلیقه خودم عکس را کراپ کردم و سپس با استفاده از Levels به آن افکت وینیِت یا vignette اضافه کردم.
یک نمونه قبل و بعد این عکس را در اینجا مشاهده میکنید:
به نظر من این یک عکس فوقالعاده از پسر عزیزم است. این یک تصویر خالص، حقیقی و به دور از هرگونه شلختگی از روح اوست، تصویری که میتوانم در آینده آن را ببینم و نگاهی کوتاه به دوران کودکی او بیاندازم. واقعا به چیز دیگری احتیاج ندارم
برای الهام گرفتن بیشتر از عکسهای جادویی او میتوانید تصاویر زیر را مشاهده کنید.
۲۳ تیر ۱۳۹۴
مطالب شما واقعا آموزنده و مفید هستن
بسیار سپاس گذار
۲۶ فروردین ۱۳۹۴
خداقوت
۲۲ دی ۱۳۹۳
عالی بود .واقعا” ممنونم .خیلی استفاده کردم.همیشه کارهای ایشون و مشابه کار ایشون رو در ۵۰۰pxمیدیدم.و خیلی دوست داشتم با این روند آشنا بشوم.
۲۲ دی ۱۳۹۳
با تشکر از شما بابت این مطالب مفید. بنظر بنده ایشون بیشتر از عکاسی ادیتور عالی هستند بیشتر کارهارو توسط نرم افزار انجام میدن
۲۱ دی ۱۳۹۳
بسیار عالی.ممنون از خانوم لیزا هالووی که به گونه ای زکات علمش رو داد و ممنون از لنزک به خاطر سایت فوق العاده اش…
۲۱ دی ۱۳۹۳
عکاسی عشق است .واقعا جالب بود و جالب تر اینکه دارای ده فرزند هستند و افتخار میکند !! ولی برای ما گفتند فرزندی کمتر زندگی بهتر !!