در مقاله امروز لنزک، قرار است اهمیت پس زمینه در عکاسی را یاد بگیرید. دانستن این که چگونه به بهترین نحو از پس زمینه استفاده کنید، تاثیر زیادی بر موفقیت عکس شما دارد. شما قرار است رویکردهای متفاوت نسبت به پس زمینه، و این که چگونه آن پس زمینه به عنوان یک وزنه تعادل برای سوژه اصلی شما عمل می کند را کشف کنید.
الگوی قوی در پس زمینه نگاه را به سمت مدل هدایت می کند، که سوژه اصلی در این عکس پرتره است.
پس زمینه یا سوژه اصلی؟
پاسخ این سوال، قطعا هر دو است.
شما به عنوان یک عکاس باید توجه یکسانی به سوژه اصلی و پس زمینه داشته باشید. وقتی که بر روی سوژه اصلی تمرکز می کنید، به راحتی ممکن است پس زمینه را فراموش کنید. کمی بیشتر برای ترکیب بندی عکس خود و نگاه کردن به پس زمینه وقت صرف کنید. شما باید از شلوغی و به هم ریختگی در پس زمینه اجتناب کرده، و در عین حال خطوط هدایتگر را به سمت سوژه اصلی خود تنظیم کنید.
در این عکس، فروشنده دوره گرد خیابانی سوژه اصلی است، اما پس زمینه و حس و حالی که پس زمینه ایجاد می کند نیز به همان اندازه مهم است.
ترکیب بندی با پس زمینه
پس زمینه یکی از جنبه های مهم عکاسی پرتره و عکاسی از اجسام بی جان است. و در هنگام عکاسی از مناظر پس زمینه اغلب کل عکس را در برمی گیرد، بنابراین شما به طور پیش فرض توجه ویژه ای به آن می کنید.
خب، وقتی که تمرکز اصلی تصویر سوژه اصلی شماست، در پس زمینه باید به دنبال چه چیزی بگردید؟ پاسخ المان های طراحی است، مانند:
– خطوط: آیا خطوط هدایتگر در پس زمینه وجود دارد؟ اگر اینطور است، مطمئن شوید که آنها نگاه را به سمت سوژه اصلی هدایت می کنند. به همان اندازه، مطمئن شوید که پس زمینه از نظر ترکیب بندی مناسب باشد. این امر اغلب به معنی قرار دادن سوژه در یک سوم سمت چپ یا راست کادر خواهد بود.
– الگوها: آیا یک پس زمینه بافت دار مانند یک دیوار آجری در پشت سوژه شما وجود دارد؟ در این صورت مطمئن شوید که این پس زمینه کل کادر را پر کند.
– مینیمالیسم: برای به دست آوردن یک عکس مینیمالیستی، از شلوغی پس زمینه اجتناب کنید. یک قدم جابجا شوید اگر این کار یک المان ناخواسته مانند یک تیر چراغ برق یا یک شخص را از عکس شما حذف می کند.
– کادرها: مانند خطوط هدایتگر، اگر یک کادر طبیعی وجود دارد که می توانید در پس زمینه از آن استفاده کنید، آن را با سوژه خود تنظیم کنید.
این کادر به عکس یک حس مینیمال می دهد، با این حال هنوز هم داستانی توسط شخص در حال حرکت ثبت شده است.
کار با پس زمینه یا حذف آن؟
شما به عنوان یک عکاس حق انتخاب دارید که می خواهید از پس زمینه در کادر خود استفاده کنید، یا می خواهید آن را حذف کنید.
این یک انتخاب هنری است، و برای انواع خاص عکاسی (مانند عکاسی خیابانی)، قطعا باید پس زمینه را در کادر بگنجانید.
خب بیایید به این دو رویکرد نگاهی بیاندازیم.
این عکس یک حس مینیمالیستی دارد، که توسط یک استروب با یک اسنوت متصل به آن ایجاد شده است.
داستان در پس زمینه است
پس زمینه بسیار مهم است، چون به عکس شما زمینه می دهد. این که چطور سوژه شما با پس زمینه تعامل برقرار می کند به عکس شما روایت بیشتری می دهد، و در نتیجه عکس قوی می شود. هرچند، این بهانه ای برای شلوغ کردن پس زمینه نیست؛ شما هنوز هم باید ببینید چه المان هایی را می توانید از پس زمینه حذف کنید.
پس یک عکس ایده آل سوژه اصلی شما، و مقدار کافی از پس زمینه را برای ارائه داستان نشان می دهد. خب چطور به این هدف دست خواهید یافت؟
– فاصله کانونی: تغییر در فاصله کانونی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، به خصوص بر روی پس زمینه. فواصل کانونی طولانی تر به شما اجازه خواهند داد تا پس زمینه را در پشت سوژه اصلی خود فشرده کنید، اما (احتمالا) به قیمت از دست دادن محتوای روایتی که می توانست موجب تقویت عکس شود.
– بوکه: بوکه (bokeh) به بخش خارج از فوکوس عکس شما اشاره دارد. این افکت را می توان کنترل کرد، و نیازی نیست که پس زمینه را به طور کامل مات کنید. یک پس زمینه با فوکوس نرم می تواند یک داستان به عکس شما بدهد، بدون این که نگاه را از سوژه اصلی شما دور کند.
– کادربندی: اگر به طور اتفاقی یک کادر طبیعی در مقابل سوژه خود پیدا کردید، می توانید از آن استفاده کنید. از آن برای کادربندی سوژه اصلی و قسمتی از پس زمینه که مهم است استفاده کنید. سپس این کادر می تواند به طور طبیعی المان های ناخواسته در عکس شما را با پوشاندن آنها از دید، حذف کند.
این عکس نشان می دهد که چطور پس زمینه می تواند به سوژه اصلی زمینه بدهد. در اینجا از بوکه نرم استفاده شده است.
پس زمینه های مینیمال در عکاسی
یک راه دیگر برای برخورد با پس زمینه، حذف آن، مات کردن آن، یا اطمینان از این که فقط یک بافت خاص دارد، می باشد.
استفاده از این رویکرد به عکس شما حس بسیار مینیمال تری خواهد بخشید، و در هنگام ایجاد یک تصویر جالب می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که شما یک سوژه اصلی بسیار جالب دارید، یا حتی بهتر از آن، یک سوژه اصلی که با انجام یک کار جالب داستان خودش را ارائه می دهد، خوب است که این گزینه را در نظر بگیرید.
خب چطور می توانید پس زمینه های مینیمال در عکاسی ایجاد کنید؟
– کم نور: افکت کم نور (Low-Key) شامل نوردهی کامل سوژه اصلی و در عین حال کم نوردهی کردن پس زمینه است. در این صورت عکس حاصل یک پس زمینه سیاه خواهد داشت. برای این منظور، سوژه خود را با پرتو باریکی از نور خورشید روشن کنید یا از یک استروب با یک اسنوت متصل به آن استفاده کنید.
– بوکه: در اینجا هدف مات کردن کامل پس زمینه است. بهترین لنزها برای انجام این کار لنزهای پرایم هستند، و شما باید از بازترین دیافراگم موجود استفاده کنید. بهترین جلوه زمانی به دست می آید که فاصله زیادی بین سوژه اصلی و پس زمینه وجود داشته باشد.
– بافت: پس زمینه هایی مانند دیوارهای آجری، کرکره های فلزی، یا بلوک های بتنی در اینجا خوب عمل می کنند. هدف پر کردن پس زمینه با یک الگوی خاص است و نه چیزی دیگری.
– بلوک رنگ: باز هم، یک دیوار در اینجا می تواند خوب عمل کند، اما باید تک رنگ باشد. همچنین، هدف قرار دادن آسمان در یک روز صاف و روشن، به طوری که فقط رنگ آبی را برای پس زمینه خود داشته باشید نیز خوب است.
بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از رنگ در عکاسی [۵ نکته مهم]
این عکس با یک پس زمینه مات بوکه قوی تری دارد. با این حال، رنگ ها در پس زمینه هنوز هم به عنوان کادر برای برگ عمل می کنند.
بیشتر بیاموزید: ۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه
نوبت شما
اکنون که فهمیدید توجه به پس زمینه چقدر مهم است، این مسئله چطور عکاسی شما را تغییر می دهد؟ شما از تکنیکی استفاده می کنید که در این مقاله به آن اشاره نشده باشد؟
مثل همیشه، ما دوست داریم نظرات شما را بشنویم. اگر عکسی دارید که در آن پس زمینه کلید موفقیت عکس بوده است، لطفا آن را در اینستاگرام با هشتگ lenzak# با ما به اشتراک بگذارید. و توضیح دهید که چرا فکر می کنید پس زمینه اینقدر مهم است!
نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)
لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.