با استفاده از فلاش اکسترنال می توانید هیجان بیشتری به پرتره های خود در محیط باز بدهید. آموزش گام به گام لنزک را دنبال کنید تا بتوانید نور فلاش را با نور محیطی ترکیب کنید.
فقط به دلیل اینکه فلاش ها طراحی شده اند که بر روی کفشک دوربین (Hotshoe – محل اتصال فلاش بالای دوربین) وصل شوند، لزوماً به این معنی نیست که بهترین جای آنها بالای دوربین است. در حقیقت استفاده از فلاش بر روی دوربین نتیجه ناامید کننده ای مانند استفاده از فلاش پاپ آپ دوربینتان خواهد داشت. مشکل استفاده از هر فلاشی بر روی دوربین این است که استفاده از فلاش هم زاویه با دوربین، به دلیل پُر کردن سایه ها، عکس را تخت و دو بعدی می کند.
تفاوت واقعی فلاش زمانی مشخص می شود که بدون اتصال روی دوربین و از زاویه ای دیگر به سوژه تابیده شود.
به این صورت فلاش، ترکیب جذابی از سایه ها و قسمت های روشن (هایلایت ها) را ایجاد می کند، که این امر باعث عمق گرفتن عکس می شود. با این کار می توانید از هر جهتی که می خواهید سوژه تان را نورپردازی کنید. فلاش تنها برای عکاسی در محیط های بسته کم نور مفید نیست، بلکه برای عکاسی در محیط باز نیز می تواند بسیار مفید باشد. چه برای اندکی تغییر و چه برای تکمیل نور طبیعی محیط از آن استفاده کنید.
وقتی تنها با استفاده از نور محیطی عکس می گیریم، در حقیقت فقط یک نوردهی درست وجود دارد، ولی وقتی با فلاش به تصویر نور اضافه می کنیم، می توانیم حالت های متفاوتی ایجاد کنیم.
مثلاً در اینجا می توانیم نور محیطی را در عکس کاهش دهیم (کاهش نوردهی – underexpose ) و به صحنه حالتی سایه ای و حالت فیلمی دهیم، سپس با نور دادن به سوژه با استفاده از فلاش، سوژه را به درستی نوردهی کنیم. البته برای فعال کردن فلاش غیر متصل به دوربین به صورتی که همزمان با فشردن شاتر فلاش نیز فعال شود، باید به شکلی دوربین و فلاش را با هم مرتبط کنید، یا به صورت سیمی و یا بیسیم.
برای گرفتن نتیجه بهتر، باید بتوانید فلاش را تعدیل کنید تا نور نرم و ملایم تری برای پرتره خود داشته باشید. در ادامه نحوه انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد…
چرا این عکس به درستی گرفته شده است:
۱- نور اصلی جدا از دوربین و در سمت راست آن قرار گرفته و روی آن یک دیفیوز چتری (پخش کننده نور) نصب شده تا نور فلاش را لطیف کند، این فلاش صورت سوژه را نور می دهد و گونه های او را برجسته تر نشان می دهد (تاکید روی استخوان های گونه).
۲- فلاش دوم از پشت سر و به سمت چپ سوژه می تابد، این فلاش باعث می شود که سمت چپ سوژه روشن شده و از پس زمینه جدا شود.
۳- لباس سوژه طوری انتخاب شده تا با محیط اطراف تضاد داشته باشد.
۴- درختان داخل تصویر، کادری ایجاد کرده اند که چشم بیننده را به طرف سوژه هدایت می کند.
آموزش گام به گام آماده کردن فلاش برای عکاسی پرتره در محیط باز:
فلاش خود را فعال کنید
اگر دوربین و فلاش شما با هم سازگار هستند، شما می توانید به صورت بیسیم و با فعال کردن فلاش پاپ آپ دوربین، فلاش اکسترنال خود را فعال کنید. این راه کمی محدودیت دارد چرا که دوربین و در حقیقت فلاش دوربین باید دید مستقیم به فلاش اکسترنال داشته باشد. سیم های اتصالی هم گزینه دیگری هستند که به دلیل محدودیت طولی استفاده از آنها هم مشکل ساز خواهد بود.
بهترین راه استفاده از فعال کننده های رادیویی (Radio triggers) است که نه نیازی به دید مستقیم دارند و نه محدودیت سیمی. فرستنده رادیویی را بر روی کفشک – Hotshoe دوربین وصل کنید و گیرنده را به فلاش وصل کنید. اگر می خواهید از چند فلاش استفاده کنید و تنها یک گیرنده دارید، این گیرنده را به فلاش اصلی وصل کنید و سایر فلاش ها را روی حالت Slave (برده) قرار دهید تا با فعال شدن فلاش اصلی سایر فلاش ها هم فعال شوند.
تعدیل و ملایم کردن نور فلاش
منبع نوری فلاش شما بسیار کوچک است، به همین دلیل نوری که تولید می کند نور خشنی است. این نور، نور مناسبی برای عکاسی پرتره به حساب نمی آید. اگر بتوانید منبع نوری را بزرگ کنید، نور بسیار نرم تر و دلنشین تری تولید خواهد کرد. یک چتر سفید مانند شکل بالا خیلی می تواند در چنین شرایطی به شما کمک کند، اما این وسیله در مقابل باد مقاومت چندانی ندارد. اگر کسی می تواند به شما کمک کند و یا خودتان دستتان آزاد است، می توانید به راحتی با گرفتن یک دیفیوزر (Diffuser – پخش کننده) در مقابل فلاش، نور آن را نرم کنید. برای این کار هم می توانید از دیفیوزر دایره شکل موجود در ست های پنج تایی رفلکتور ها استفاده کنید.
فاصله را در نظر بگیرید
فاصله فلاش تا سوژه مهم است، چرا که این مسأله بر روی قدرت نور تأثیر می گذارد. در اینجا قانون مربع معکوس مؤثر خواهد بود. این قانون می گوید اگر نور شما به اندازه دو برابر فاصله تا سوژه عقب برود، قدرت نور شما به اندازه چهار برابر کم خواهد شد (یعنی دو برابر تغییر فاصله فلاش تا سوژه). اگر احساس می کنید فلاش شما خیلی ضعیف و یا خیلی قوی است، معمولاً حرکت دادن آن به جلوتر یا عقب تر نسبت به سوژه سریعتر از تغییر دادن تنظیمات آن است.
آموزش گام به گام استفاده از فلاش اکسترنال برای عکاسی پرتره دراماتیک در محیط باز:
نوردهی را کاهش دهید – Underexpose
قبل از اینکه فلاش را روشن کنید، دوربین را روی حالت دستی (Manual) قرار دهید، سپس تنظیمات مناسب برای عکاسی با استفاده از نور محیط را بدست آورید، حواستان باشد که سرعت شاتر سریعتر از ماکسیمم سرعت سینک (sync speed) فلاش دوربین نشود. زمانی که تنظیمات نوردهی مناسب برای عکاسی با نور محیط را بدست آوردید، با بسته تر کردن دیافراگم یا بالا بردن سرعت شاتر یا کم کردن ISO، نوردهی را کم (Underexpose) کنید.
به سوژه نور دهید
فلاش خود را روی پایه ای در یک طرف سوژه (در اینجا سمت راست) قرار دهید و با قرار دادن یک دیفیوزر یا چتر نور آن را نرم تر کنید. فلاش را روی حالت دستی تنظیم کرده و با گرفتن چند عکس آزمایشی قدرت مناسب فلاش برای بدست آوردن نور مناسب را پیدا کنید. ما در نهایت از قدرت فلاش ¼ استفاده کردیم.
نور حاشیه ای اضافه کنید
با نور دادن به سوژه از پشت در عکاسی پرتره در محیط باز، جلوه زیبایی به عکس بدهید. ما از فلاش دیگری در پشت سوژه رو به سمت چپ او استفاده کردیم (بدون استفاده از دیفیوزر تا نور خشنی داشته باشیم)، این فلاش را نیز روی حالت دستی تنظیم کرده و قدرت آن را روی ۱/۸ قرار دادیم. با این کار سمت چپ و مو های سوژه حاشیه های روشن گرفته و در نتیجه کاملاً از پس زمینه جدا خواهند شد.
منبع
برگرفته از: Digital Camera World
۱ شهریور ۱۴۰۱
سلام ممنون بابت این مطلب اموزشی مفیدتون حتما امتحان میکنم و تمرین میکنم
۱ شهریور ۱۴۰۱
سلام خدمت شما
سپاس فراوان از بازخورد ارزشمندتان
۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام خدمت شما.دوستان میخواستم بدونم ایا میشه فلاش اکسترنال رو روی حالتی گذاشت که فقط روشن باشد و نور را شلیک نکند.ومثلا مدتی نور رو به سوژه بتاباند.ایا چنین چیزی ممکن است؟؟؟؟ممنون میشم جواب بدید
۲۰ آذر ۱۳۹۴
واقعا عالی بود .ممنون از شما عزیزان بابت همه تلاشهای بی نظرتان. مخصوصا سایت دل انگیزنان .
۲۰ آذر ۱۳۹۴
سپاس فراوان از شما که برایمان می نویسید. همیشه موفق باشید.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
لنزک عزیزم سلام.دو روزه ازت خبری نیست. چرا مطلب جدید نذاشتی.دارم کم کم نگران میشم.امیدوارم مشکلی پیش نیومده باشه.
ضمنا از پشتکار، مطالب به روز و متنوعتون ممنونم.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
سلام خدمت شما
تشکر فراوان از اینکه برایمان می نویسید و مثل همیشه سایت خودتان را دنبال می نمایید.
انشاالله که از امروز با انرژی هر چه بیشتر به راهمان ادامه دهیم.
موفق و پیروز باشید
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
با سلام و تشکر از بابت مطالب مفید و خواندنی باید به عرض برسونم در مطالب بالا جایی ذکر شده :
” با بسته تر کردن دیافراگم یا بالا بردن سرعت شاتر یا ISO، نوردهی را کم (Underexpose) کنید. ”
در دو عکس با شرایط دیاف و سرعت شاتر یکسان در حالت دستی (MANUAL) عکسی که ایزوی بالاتری دارد پرنورتر است نسبت به عکسی که ایزوی پایینتری دارد!
بنابراین فکر میکنم مطلب ذکر شده اشتباه بوده باشد!
سپاس
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
سلام خدمت شما
تشکر از اینکه این اشتباه را گزارش دادید، در ویرایش مطلب این اشتباه صورت گرفته بود.
بله ایزو هرچه کمتر، حساسیت سنسور به نور هم کمتر،
این مورد اصلاح گردید. تشکر از اینکه وقت گذاشید و این خطا را به ما گزارش دادید.
موفق باشید