عکس امروز بخش نقد لنزک را آقای بهنام رنجبر با دوربین NIKON D70 گرفته و برای ما ارسال نموده اند. البته ایشان عنوان عکس را ننوشته بودند و ما آن را برای انتشار «Stop» انتخاب کردیم. لطفا این عکس را نقد نمایید و دیدگاه خود را در بخش نظرات مطرح کنید.
برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.
قوانین ساده این بخش
- گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
- آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…
عکس نقد امروز (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)
مشخصات عکس :
- دوربین:NIKON D70
- دیافراگم: f/18
- سرعت شاتر: ۱/۱۶۰sec
- حساسیت سنسور: ISO-200
- فاصله کانونی: ۷۰mm
۳۰ بهمن ۱۳۹۳
به نظر نمیاد از f 18 استفاده کرده باشه – f 8 بیشتر میخوره. چون پیرهنش فلو شده – البته هیچ چیز غیر ممکن نیست.
مسیر چشم: اول از قفل شروع شده به طرف دوربین رفته دوباره به طرف پایین و نوشته استاپ رفته و در آخر کل عکس را مشاهده میکند. ترکیب بندی عکس خوب است . کنتراست ایجاد شده با مفهوم عکس همخوانی دارد. البته خوب بود اگر عکاس مفهوم و مقصود اولیه خود را از عکس مینوشت. در نظر اول عکس سیاسی است . عکاسی که در بند قفل و کادر عکس است و همچنان از هدف خویش دست بر نداشته . نشانه استاپ را کسی بر دست او انداخته چون خودش نمی تواند ! این نشانه ایست برای بقیه عکاسان که کاری که او کرده را انجام ندهند! حتما عکسی سیاسی و منتقدانه گرفته 😐
۲۰ دی ۱۳۹۳
دیافراگم ۱۸ یا ۱٫۸ ؟
۱۹ دی ۱۳۹۳
عکاس، رسالتی بر دوش می کشد، و آن ثبت وقایع است. این وقایع گاهی مستند، احساسی، اجتماعی و به طور کل گاهی رئال و گاهی سورئال می باشند.
در این میدان خیر و شر، همیشه قطب مخالفی هم وجود خواهد داشت، که قدرت آن ممکن است باعث بسته شدن فریاد های آزادی خواهی، شکسته شدن قلم نویسنده ، و یا کور شدن عکاس بینجامد؛ اما هیچ گاه نمی تواند، تفکر پس این اشیاء اجرایی را خاموش کند .
در این تصویر،
ـ سوژه ؛ حالتی انزوا طلبانه به خود گرفته است، از سوی دیگر، در فیگوری قرار گرفته که آمادگی جهت عکاسی دارد .
ـ کادربندی، به صورت کاملاً بسته صورت گرفته است، تنها تقلای دستها، و چین پیشانی و حالت رو به جلوی (تهاجمی) سوژه خبر از تلاش دیگر سوژه جهت به ثبت رساندن عکس خویش را می دهد.
ـ رنگ و نورپردازی، عنصر تأثیر گذاری در بیان هدف عکاس این عکس به نظر می رسد، طوری که با سیاه و سفید نمودن تصویر، و زاویه تابش نور، توانسته با ایجاد سایه و روشن های زبر و ضمخت القاگر حس انزوا، ترس و تاریکی باشد .
ـ و اما وضعیت بصری دیگر تصویر، عکاسی به وضوع دست بسته مشاهده می شود؛ زنجیرهایی با چندین رشته محکم بهم پیچیده مچ دست را احاطه کرده اند؛ در این میان میتوان با دقت به دست چپ عکاس (که دست پایهی نگهدارندهی دوربین و تنظیم لنز است)، که باتوجه به بسته بودن از مچ، و عدم آزادی دست جهت چرخش مجبور به غلط نگهداشتن دوربین شده است ، به سادگی تلاش عکاس برای ادامه رسالت خود جهت ثبت تصویر را مشاهده کرد.
اما در میان این همه تلاش های خوب جهت ثبت این تصویر و رسالت عکاس، وجود کاغذ یادداشت با عنوان “stop” به نظر عنصری هجو می آید؛ چرا که در جایی که خود تصویر امری گویااست، شاید قرار دادن عنصری که حرفی مازاد بزند، مناسب نباشد.
از سوی دیگر، شاید برهنه بودن عکاس، تمرکز بیشتری به مخاطب میداد.
و در پایان، شاید انتخاب نام “رسالت” به جای عنوان “Stop” جهت این تصویر مناسبتر می بود.
۱۹ دی ۱۳۹۳
سلام
با تشکر از شما برای توضیح های بسیار خوب ومفید و بسیار عمیقتون
بله درسته شاید تصویر گویای همه چیز بود و نیازی به نوشتن “Stop” نبود
ممنون
۱۹ دی ۱۳۹۳
سلام
یک نکته خیلی خوبی که توی عکس هست اینه که کادر عکس یک جورایی کوچک هست و با زنجیری که به دست فرد بسته شده تناسب داره.
یک جورایی آدم حس می کنه فرد واقعا در اسارته.