«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۵۱ دعوت می کنیم.
قوانین ساده این بخش
- گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
- آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…
کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):
عکس
مشخصات عکس :
- دوربین: Camera sony hx200v
- دیافراگم: f/3.2
- سرعت شاتر: ۱/۱۶۰s
- حساسیت سنسور: ISO-1600
- فاصله کانونی: ۶mm
عکاس: آقای احسان جلیلی
قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟
عبور نسل ها آدم با عقاید، دغدغه ها، روزمره گی، فرهنگ و تیپ های متفاوتی که همگی ریشه در نوع تفکرشان دارد. (دلیل انتخاب نوع مکان و کادربندی برای القای این تفکروایده): در این عکس سعی شده حضور عکاس احساس نشود تا در مکانی خارج از این گذرگاه شلوغ و بیرون از عمق این جریانات و تضاد عقاید، یکی یکی افراد را در قالب فریز کردن یک لحظه زمان به نمایش بکشد .این فریم ارسالی، یکی از عکس های یک مجموعه ست.
لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.
سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.
مروری بر نقد عکس هفته گذشته
یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: مهدی معصومی: باعرض سلام و وقت بخیر… در مورد دستها نظر بنده هم همینه که یا کامل میبود داخل عکس یا حالا که کراپ شده یه مقدار بالاتر میرفت خط کراپ… اما درمورد مقنعه نظر بنده اینه که قصد عکاس گرفتن عکس پرسنلی نبوده که بخواد نظم به لباس بده و مشخصه از اون عکسهای بی هماهنگی قبلی و داخل کوچه یاخیابان هستش و نکته بعد اینکه روپوش به تن ندارند و داخل مدرسه نبودند. پشت زمینه عکس هم بصورت عالی بلور شده.
لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.
۱ آبان ۱۳۹۵
با سلام. عکس بواسطه ترکیب بندی خوب بخصوص قرار دادن سوژه اصلی در نقطه طلایی، حرکت رو به سمت راست سوژه و کنتراست مناسب که باعث هدایت چشم به سمت سوژه اصلی میگردد بسیار عالی است اما دیده شدن دو پای دیگر در کنار سوژه، نه میتواند عکس را سوریال کند و نه میتواند مطرح کننده نظریه لحظه قطعی هانری کارتیه برسون باشد زیرا عکس سوریال در ساختار کلی خود سوریال است نه در قسمت جزیی آن. نگاهی گذار به آثاری مانند آثار “دالی” به خوبی ثابت کننده این موضوع است. نظریه “لحظه قطعی ” برسون نیز این نیست که در چنین تصویری آنهم در یک جزء بسیار کوچک، با استفاده از سرعت شاتر بالا، سه پا را کنار هم ثبت کنیم بلکه منظور برسون از آن نظریه، ثبت لحظه ای است که “حقیقت” موضوع و رویداد آنهم در ساختار کلی تصویر ثبت شود نه در جزیی از تصویر که برای دیدن آن باید تصویر را زوم کرد! حتی شاید دیده شدن دوپای مرد در کنار پای زن باعث ایجاد سوء تفاهم شده و زیبایی تصویر را از بین ببرد.شاید با این ترکیب بندی و کنتراست زیبا میشد با کاهش سرعت شاتر و القای حرکت در سوژه و نیز حذف دو پای اضافی و ماشین پشتی،تصویر بهتری را خلق میکرد.
۲۵ مهر ۱۳۹۵
ممنون از نقد دقیق و سازنده تون.
اما باید چند مورد عرض کنم:
درمورد نکته نقد شماره ۳باید به عرضتان برسانم زاویه ی انتخابی عکس زیاد هم از زمین ارتفاع نداشته و از زاویه ی نافی گرفته شده است
نکته نقد شماره ۲:اگه دقت کرده باشیم فاصله کانونی لنز ۶mmدرج شده بنابراین استفاده از دیافراگم کامل حداقل ۲٫۸امکان پذیر نبودوهمچنین اگر سرعت شاتر پایین تری انتخاب میشد به دلیل اینکه مادر کادر حرکت دارم کشیدگی ایجاد میکرد بدین صورت بعد از ازمون حتی این ویژگی ها نزدیک ترین حالت (شاید)به بهترین حالت گرفتن عکس بوده اند
باز هم خیلی مچکر از دیدگاه و نقد های زیباوسازنده یتان
۲۵ مهر ۱۳۹۵
با سلام خدمت آقای احسان جلیلی
استفاده از دالان تاریک برای هدایت نگاه بیننده به سمت سوژه بسیارعالی صورت گرفته.سوژه هم بخوبی فریز شده.بهتر بود دوربین در راستای سر سوژه یا حتی مقداری پایین تر قرار میگرفت.شاید کم کردن سرعت شاتر به اندازه یک پله میتونست به ایجاد نویزکمتری منجربشه.وجود پاهای اضافه بین پای سوژه مسیرنگاه بیننده رو به کلی خراب میکنه و ایجاد ابهام میکنه.برای ایجاد عمق به عکس بهتربود سوژه در مرکز قرار میگرفت واز فاصله کانونی بیشتری استفاده میشد تا از سیاهی اطراف عکس کاسته میشد.با تشکر
۲۴ مهر ۱۳۹۵
سلام. تشکر می کنم از آقای جلیلی، عکس زیبایی رو به اشتراک گذاشتن. نکاتی در مورد این عکس به ذهن می رسه که اونها رو عرض می کنم.
اول اینکه عکس متمرکز بر ثبت یک فرم بصری است؛ فرمی که به واسطه هم جواری مناسب نواحی سایه های تاریک اطراف درب، و نور های روشن منظره ی بیرون درب حاصل شده است. عکاس زاویه دید مناسبی را جهت تشکیل این فرم بصری در قاب خود انتخاب کرده که قابل تحسین است، هرچند شاید کادر های دیگری نیز می توانستند برای این عکس مناسب باشند.
دومین مورد که در عکس به طرز چشمگیری خودنمایی می کند این است که زیر بدن زنی که در عکس است، ۳ پا دیده می شود که دو تای آن پاهای یک مرد است که در لحظه ی ثبت عکس درست در پشت این خانم بوده. این ثبت لحظه ای، بسیار نزدیک به آن چیزی است که هانری کارتیه برسون آن را “لحظه قطعی” (Decisive moment) می نامید. ثبت چنین لحظه ای در این عکس، مضامین سورئال (surreal) مورد استفاده ی عکاسان این سبک را در دهه های ۱۹۲۰ و ۳۰ تاریخ هنر یادآوری می کند. البته این که بدن مرد به طور کامل پشت بدن زن ماسک شده، کمی غیرقابل باور می نماید اما، عکاس اشاره ای به فرایند ادیت و دستکاری عکس نکرده است و عکس به نظر مستند می آید.
سوم اینکه عکس کمتر از ۱۰ درجه در جهت پادساعتگرد کجی دارد. به نظر می رسد این کجی غیرعمدی بوده و نیاز به اصلاح داشته است.
مورد چهارم طرح دانه ای عکس یا همان پارازیت است که به خاطر نور کم و در نتیجه به دلیل سرعت حساسیت (ISO) بالا ایجاد شده است. نظر به سبک عکس که “مستند” است، پارازیت در تصویر، مانعی در مقابل بیان مفهوم و موضوع عکس نیست. به لحاظ مبانی نظری عکاسی، سبک “واقع گرایانه” و “مستند” سبک هایی از عکاسی هستند که در آن ها کیفیات بصری تصویر می توانند فدای بیان مفهوم و موضوع عکس گردند. ضمن این که پارازیت ثبت شده در این تصویر آنقدر هم مزاحم دید بیننده ی عکس نیست.
مورد پنجم انتخاب مقیاس خاکستری (gray scale) برای این عکس است که هم در جهت ارتقای نظم و کشش بصری در فرم عکس و هم در جهت بیان مفاهیم مورد نظر عکاس مفید بوده است.
مورد آخر رعایت قانون یک سوم است که به نظر می رسد عکاس، با دقت، این قانون را به هنگام ثبت عکس مد نظر داشته است. منظره ی بیرون درب و زنی که لحظه ای از راه رفتن او در خیابان ثبت شده بر روی خط یک سوم ناحیه ی سمت راست عکس قرار گرفته که رعایت این قانون در این عکس به چشم نوازی فرم بصری آن کمک کرده است.
تشکر مجدد دارم از آقای جلیلی و مدیریت سایت لنزک بابت عکس زیبایی که به اشتراک گذاشتند.
۲۴ مهر ۱۳۹۵
با سلام .
با تشکر از دوست عزیز آقای جلیلی از عکس زیبایی که به نمایش گذاشته اند . ولی چند نکته در مورد عکس جلب توجه می کند :
۱٫ در ابتدا محلی که عکاس برای عکس گرفتن انتخاب کرده بسیار با دقت و ظرافت انتخاب شده که نشان از ذوق سرشار وی دارد .
۲٫عکس مذکور اندکی به سمت چپ زاویه دارد که کاملاً مشهود بوده و می شد به سادگی آن را اصلاح کرد .
۳٫به نظر می رسد ارتفاع دوربین از سوژه زیاد است و عمق عکس به خوبی مشخص نیست . به نظر حقیر اگر ارتفاع دوربین از سطح زمین کمتر می بود پرسپکتیو عکس زیباتر می شد . مضافاً اینکه زاویه طرفین عکس نیز می توانست توازن بیشتری داشته باشد .
۴٫ با توجه به نوع و محیط عکاسی و نور کم محل عکاسی ، ناچاراً ایزو افزایش یافت که به همین سبب نویز عکس زیاد است . که می شد با بازتر کردن دیافراگم با توجه به نوع دوربین م یتوانست از f/2.8 نیز استفاده شود )و کم کردن سرعت شاتر و استفاده از سه پایه ایزو را کاهش داد .
۵٫ با توجه به موضوع عکاسی ، و تعدد سوژه های در اختیار عکاس از یک سو و محدودیت های محیطی موجود در صحنه عکاسی از سوی دیگر ، عکاس می توانست از سوژه هایی استفاده می کرد که در جهت خودرو در حرکتند و شاید به این روش عکس حس پویایی و حرکت بیشتری را القاء می کرد .
در پایان باید خدمت دوستان عرض کنم که بنده یک عکاس تازه کارم و تازه شروع به یادگیری کردم و مواردی که مطرح کردم بیشتر نظر شخصی است و دوست دارم با به چالش کشیدن نظرات بنده ، این حقیر را در امر یادگیری کمک نمایید . با تشکر