هنگام خرید اولین مجموعه فلاش های استودیویی خود گیج شده اید که باید دنبال چه چیزی باشید؟ در این مقاله، برخی از مواردی که باید در نظر داشته باشید را به شما خواهم گفت. من نمی توانم به شما بگویم که دقیقا چه چیزی باید بخرید، چون نیازها و بودجه هر کسی متفاوت است، اما این «راهنمای خرید» یک نقطه شروع برای کمک به یک انتخاب و خرید آگاهانه تر به شما می دهد.
آیا قصد راه اندازی آتلیه عکاسی خود را دارید؟ یا شاید هم آموزش های عکاسی لنزک شما را به خرید دوربین و لنز یا ارتقاء تجهیزات عکاسی ترغیب کرده است؟ فروشگاه آنلاین خرید تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری فوکوس نگار راهنما و در خدمت شما در تمام مراحل خرید است – از مشاوره رایگان تا سفارش آنلاین و تحویل محصول.
این مقاله توسط فروشگاه اینترنتی تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری فوکوس نگار به شما عزیزان تقدیم می گردد.
«برای سفارش انواع فلاش استودیویی، کیت فلاش، اسپیدلایت و یا سایر تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری به سایت فوکوس نگار مراجعه نموده، و هر سوالی در این زمینه داشتید با مشاوران فوکوس نگار مطرح فرمایید».
مونولایت ها خوب هستند یا نه؟
دو «نوع» کلی فلاش استودیو وجود دارد – یک نوع که در آن هد فلاش و کنترل کننده ها جدا هستند، و نوع دیگر که در آن فلاش جامع و یکپارچه است (که معمولا به عنوان «مونو لایت (Monolight)» یا «مونو بلاک (Monoblock)» شناخته می شود). نسخه های جداگانه مفید هستند، چون در آن کنترل ها در دسترس می باشند، برخلاف مونولایت ها که زمانی که لازم است آنها را تنظیم کنید، اگر نور بالا یا در موقعیتی باشد که دسترسی به آن سخت باشد، شما مجبورید چراغ را جابجا کرده یا از یک نردبان متحرک استفاده کنید.
مونولایت ها این روزها پرفروش ترین نسخه ها هستند، و احتمالا به دلیل ماهیت جامع و یکپارچه خود ارزان تر می باشند، و در نتیجه نوعی هستند که من در اینجا با آنها سر و کار خواهم داشت (اگرچه چیزهای زیادی برای هر دو نوع مشترک و کاربردی است).
چیدمان فلاش های استودیویی به چه صورت باید باشد؟
شما می توانید تنها با یک فلاش شروع کرده و در صورت نیاز از رفلکتور استفاده کنید. اکثر افراد به بیش از ۴ فلاش نیاز ندارند، که شامل نور کلیدی (نور اصلی بر روی سوژه)، نور پرکننده یا تکمیلی (همانطور که از نامش پیداست، تنها کمی نور برای حذف سایه های اضافی می دهد)، نور مو و نور پس زمینه می باشد – یا در عکس های پرنور (high key) می توانید از هر دو نور مو و پس زمینه به عنوان نور پس زمینه استفاده کنید.
گران یا ارزان؟
وسوسه کننده است که فقط یک مجموعه فلاش های ارزان قیمت بخرید، اما این یک معامله است و گفته قدیمی «هرچقدر پول بدی همانقدر آش می خوری» در اینجا هم کاملا صادق است. دمای رنگ و خروجی فلاش های ارزان قیمت ممکن است در هر بار شات زدن فلاش متفاوت باشد، که می تواند به معنی کار اضافی در پس پردازش باشد. همچنین زاویه اطمینان واضح و مشخصی دارند.
برای عکاسی فلاش چند ژول احتیاج داریم؟
خروجی فلاش استودیو بر حسب وات بر ثانیه، یا ژول (که در واقع یکی هستند) اندازه گیری می شود. چراغ های حدود ۲۰۰w/s برای یک استودیوی خانگی یا استودیوی تبلیغاتی کوچک مناسب هستند. استودیوهای عکاسی بزرگتر اغلب تنها تا ۴۰۰w/s یا ۵۰۰w/s نیاز دارند – به ندرت به بیش از این مقدار نیاز خواهید داشت. در واقع، داشتن یک فلاش بیش از حد قدرتمند در یک فضای بسیار کوچک اثر معکوس داشته و احتمالا فضا را در نور غیر قابل کنترل بسیار زیادی غرق می کند. چراغ های قوی تر همچنین گران تر هستند (همانطور که احتمالا انتظار داشتید)، و ممکن است بازیابی آنها بیشتر طول بکشد.
«قابلیت کم کردن قدرت»
این نکته ای است که افراد اغلب هنگام خرید فلاش آن را نادیده می گیرند – من هم دقیقا موقع خرید اولین مجموعه فلاش هایم این کار را کردم: قدرت فلاش های شما چقدر می توانند کم شوند؟ اولین کیت فلاشی که من خریدم تنها می توانست تا ۱/۵ (یک پنجم) قدرت کل خود کم شود، بنابراین از آنجا که آنها چراغ های ۲۰۰w/s بودند، تنها تا ۴۰w/s کم می شدند. اگر فقط در یک محیط استودیوی پایه از آنها استفاده کنید این مسئله ممکن است مهم نباشد، اما من نیاز داشتم در محل عکاسی در یک خانه برای روشن کردن یک مدل نشسته در کنار یک پنجره از آنها استفاده کنم – و متوجه شدم که نمی توانم برای متعادل کردن نور روی مدل با نوری که از بیرون می آمد، قدرت آنها را به اندازه کافی کم کنم.
به طور کلی، قدرت فلاش های ارزان تر تا ۱/۸، فلاش های رده متوسط تا ۱/۱۶ و فلاش های گران قیمت تا ۱/۳۲ قابل کاهش است – فلاش های جدیدتر ۴۰۰w/s من تا ۱/۳۲ قدرتشان کم می شوند، بنابراین قدرت آنها تا ۱۲٫۵w/s پایین می آید.
مدت زمان فلاش
مدت زمان فلاش، سرعت ارائه مقدار مشخصی نور توسط فلاش است – آیا فلاش در یک زمان کوتاه تر نور روشن تری می دهد، یا در یک مدت زمان طولانی تر (مثلا ۳۰۰۰ ثانیه در مقابل ۱۰۰۰ ثانیه) نور چندان روشنی نمی دهد. شما برای چه چیزی از آنها استفاده می کنید؟ برای پرتره های مستقیم و اجسام بی جان، این مسئله چندان مهم نیست. اما اگر از افراد در حال رقص، یا حتی کودکان عکس می گیرید، ممکن است به فلاش هایی نیاز داشته باشید که در مدت زمان کوتاه تری فلاش می زنند تا مطمئن شوید که حرکت فریز شده و هیچ گونه تاری حرکتی وجود نداشته باشد.
زمان بازیابی
زمان بازیابی مدت زمانی است که طول می کشد تا فلاش شارژ مجدد شود، قبل از این که دوباره برای فایر یا زده شدن آماده شود. شارژ مجدد فلاش های ارزان تر معمولا بیشتر از فلاش های گران قیمت طول می کشد – در قدرت کامل، که این مقدار می تواند تا حدود ۳ ثانیه باشد. این ممکن است زمان زیادی به نظر نرسد، اما هنگامی که با سرعت پشت سر هم عکس می گیرید این زمان می تواند بی نهایت زیاد به نظر برسد، و اگر از چیزی مانند کودکان عکس می گیرید می تواند به معنی از دست دادن یک عکس باشد.
سه پایه و اتصال لوازم جانبی
متاسفانه، هیچ دهانه یا مانت (mount) اتصال لوازم جانبی استانداردی برای متصل کردن لوازم جانبی مانند سافت باکس و بیوتی دیش وجود ندارد. بنابراین باید بدانید که فلاش شما از چه مانت اتصالی استفاده می کند و هنگام خرید فلاش آن را مد نظر قرار دهید. در انگلستان، Bowens «نوع S» محبوب است و خود Bowens و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر از آن استفاده می کنند. لوازم جانبی زیادی وجود دارد که از این دهنه های اتصال استفاده می کنند، که توسط بسیاری از تولیدکنندگان شخص ثالث متفاوت ساخته شده اند. Elinchrom نیز دهنه اتصال مخصوص خود را دارد، و اگرچه لوازم جانبی زیادی وجود دارد که به آن می خورند (با آن سازگار هستند)، اما تعداد آنها به اندازه لوازم جانبی متناسب با دهنه اتصال نوع S زیاد نیست، بنابراین شما انتخاب های کمتری دارید و این می تواند هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.
با این حال، برخی از تولیدکنندگان لوازم جانبی وجود دارند که لوازم جانبی خود را با یک آداپتور عمومی می سازند که به شما این امکان را می دهد تا از همان لوازم جانبی فلاش ها با مانت های اتصال متفاوت استفاده کنید.
نور مدلینگ
اکثر فلاش ها نور مدلینگ دارند – نور لامپ رشته ای یا هالوژن «معمولی» که برای فهمیدن این که فلاش چگونه بر سوژه می تابد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به روشن شدن مدل و جلوگیری از باز شدن بیش از حد عنبیه چشم او در صورتی که نور استودیو کم باشد، کمک می کند.
این که نور چطور تنظیم می شود به فلاش بستگی دارد و به یک یا چند مورد از این روش ها قابل انجام است؛ مستقیم روشن یا خاموش، قدرت متغیر همگام با خروجی فلاش (هرچه قدرت فلاش را بالاتر ببرید، نور مدلینگ روشن تر می شود)، یا قدرت متغیر تنظیم شده به صورت دستی توسط یک دکمه چرخان روی فلاش.
واضح است که فلاش هایی که به شما اجازه می دهند تا نور مدلینگ را به صورت دستی و همگام با قدرت فلاش کنترل کنید ارجحیت دارند، چون کنترل و انتخاب های بیشتری به شما می دهند.
لامپ نعلی فلاش عکاسی
آیا توسط کاربر قابل تعویض است؟ بسیاری از آنها هستند، بنابراین می توانید یک یدکی برای خود نگه دارید تا در صورتی که خراب شد یا شکست، خودتان آن را تعویض کنید. متاسفانه، مال من اینطور نیست، بنابراین اگر یک موقع خراب شد، مجبورم فلاش را بفرستم تا آن را برایم تعویض کنند، به این معنی که چند روز بدون فلاش خواهم بود.
اگرچه شما هیچ وقت نباید به لامپ های فلاش دست بزنید. این کار می تواند عمر لامپ فلاش شما را به طور قابل توجهی کوتاه کند!
اعلان آمادگی شارژ مجدد فلاش
این یک چیز شخصی است که ممکن است برای شما مهم نباشد، اما اولین مجموعه چراغ های من قابلیت خاموش کردن صدای بوق برای این که به شما بگویند شارژ شده و دوباره آماده شات زدن هستند را نداشتند. این مسئله پس از مدتی می تواند آزاردهنده باشد وقتی که چند چراغ تمام مدت صدای بوق ایجاد می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید به دنبال چراغ هایی بگردید که بتوان صدای «بوق» آنها را خاموش کرد، و/یا فلاش بتواند زمانی که آماده است نور مدلینگ را خاموش کند.
روش های شات زدن فلاش
تمام فلاش ها یک سوکت برای کابل همگام سازی دارند – که معمولا یک سوکت جک ۳٫۵ میلیمتری است، اما برخی از آنها سوکت کوچک تر ۱٫۴ میلیمتری دارند (هر دو سایز نسخه های «مونو»ی همان نوعی هستند که در هدفون ها وجود دارند). فلاش های استودیو معمولا با یک کابل همگام سازی متناسب با فلاش به فروش می رسند، اما در صورت نیاز به راحتی و با قیمت ارزان می توانید آنها را تهیه کنید. از این سوکت می توان برای اتصال تریگرهای بی سیم نیز استفاده کرد.
اکثر فلاش ها یک سلول اسلیو (slave) اختیاری نیز دارند (شما به طور کلی فقط از کابل همگام سازی بر روی یک فلاش استفاده کرده و بقیه آنها را از طریق سلول های اسلیو فایر می کنید)، اما مطمئن شوید که در صورت لزوم می تواند خاموش شود – من در موقعیتی بوده ام که در آن چراغ های دیگر (از عکاسان دیگر) چراغ های مرا خاموش کردند.
در حال حاضر چند فلاش با تریگرهای اسلیو بی سیم مانند Pocket Wizard توکار، یا با امکان جاسازی یک نسخه خاص از Pocket Wizaed به صورت داخلی عرضه می شوند.
ثبات
من در بالا به طور مختصر به این مورد اشاره کردم، اما خروجی فلاش بین دو عکس می تواند تغییر کند – شدت، و/یا تراز رنگ آن. اما شما به نوعی می توانید فرض کنید که چراغ های گران قیمت تر باثبات تر هستند، و این به معنی پس پردازش کمتر است.
متاسفانه، شما بدون چند بار آزمایش نمی توانید واقعا بگویید که یک فلاش چقدر باثبات است – یا باید به حرف تولیدکننده اعتماد کنید، یا نظرات افراد دیگر را بخوانید، یا خودتان چراغ ها را آزمایش کنید.
گرما و خنک سازی
این مسئله احتمالا بر اکثر افراد تاثیری نخواهد داشت، اما اگر قصد دارید در یک مدت زمان طولانی و پیوسته از فلاش استفاده کنید، باید چرخه کار فلاش را بررسی کنید (اگر در یک محیط گرم تر زندگی می کنید، این مسئله ممکن است مهم تر باشد). چرخه کار مدت زمانی است که فلاش می تواند کار کند، قبل از این که مجبور شوید دست از کار کشیده و اجازه دهید خنک شود. برخی از فلاش ها کارآمدتر هستند، برخی از آنها از گرماگیرهای بزرگ استفاده می کنند، و برخی دیگر فن هایی دارند که به آنها کمک می کند خنک بمانند.
موارد دیگر
ترکیب – یا استفاده از – برندهای مختلف فلاش (مانند Bowens و Elinchrom) قطعا امکان پذیر است، اما عده ای معتقدند که نباید این کار را کرد چون آنها دمای رنگ های متفاوتی دارند، که به نوبه خود ممکن است به معنی پس پردازش اصافی برای اصلاح آن باشد. من خودم چنین تجربه ای نداشتم، اما نکته ای است که باید در ذهن داشته باشیم، بنابراین شاید بهتر باشد تنها یک برند را انتخاب کرده و به محصولات آن بچسبید.
ویژگی های دیگر را نیز مد نظر داشته باشید – برخی از فلاش های Bowens می توانند از بسته های باتری طراحی شده مخصوص استفاده کنند، بنابراین در مکانی که در آن پریز برق هم وجود نداشته باشد، به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. مدل های خاص Elinchrom را می توان از راه دور از طریق سیستم تریگر بی سیم Skyport آنها (با فشار دادن دکمه تریگر روی دوربین شما)، یا از طریق یک کامپیوتر تنظیم کرد.
نتیجه گیری
همانطور که در بالا اشاره کردم، خرید فلاش تا حد زیادی به بودجه شما بستگی دارد، اما من سعی می کنم از گزینه های خیلی ارزان موجود در بازار اجتناب کنم. فلاش های استودیویی ممکن است قیمت بالایی داشته باشند، اما عمدتا قابل اعتماد بوده و می توانند سال ها عمر کنند (عکاسانی بوده اند که از یک مجموعه فلاش به مدت ۲۰ سال استفاده کرده اند).
«بایدهای» شخصی من برای یک فلاش استودیو عبارتند از: قابلیت کم کردن قدرت تا حداقل ۱/۱۶ قدرت کل آن، مانت یا دهانه اتصال لوازم جانبی Bowens نوع S، قابلیت خاموش کردن صدای بوق و سلول اسلیو، و زمان شارژ مجدد کمتر از ۱٫۵ ثانیه در قدرت کامل.
نویسنده: اندرو میلز (Andrew Mills)
فروشگاه فوکوس نگار
داشتن فروشگاه حضوری، اعتبار چند ساله، کلیه مجوز های لازم و تیم پشتیبانی قوی فروشگاه اینترنتی فوکوس نگار را به یک عرضه کننده آنلاین تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری قابل اعتماد مبدل ساخته است.
قیمت های مناسب، ضمانت اصالت کالا و معتمد بودن این مرجع خرید (آنلاین و حضوری) از دلایل انتخاب فوکوس نگار توسط عکاسان و فیلمبرداران محترم است. ولی …
مجموعه فوکوس نگار به تکریم مشتری نیز اهمیت ویژه ای می دهد و آن را از اولویت های کاری خود قرار داده است.
معمولا خریداران تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری قبل از انتخاب محصول مورد نظر و سفارش با سوالاتی رو به رو می شوند. تیم فروش فوکوس نگار خود را موظف داشته تا با ارائه مشاوره رایگان و راهنمایی در تمام مراحل، پشتیبان شما بزرگواران باشد.
در بخش نورپردازی فروشگاه اینترنتی تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری فوکوس نگار انواع:
فلاش استودیویی
اسپیدلایت
نور ثابت (شامل رینگ لایت)
و فلاش پرتابل موجود می باشد.
در بخش تجهیزات آتلیه نیز انواع:
کنترل کننده نور
رادیو فلاش ها
و سه پایه نور موجود می باشد.
دوربین و لنز ، تجهیزات فیلمبرداری و صدابرداری، پایه دوربین و تجهیزات کار کرده، از سایر بخش های سایت فوکوس نگار می باشند.
شما عزیزان می توانید به هر یک از بخش های سایت که مایلید مراجعه نموده، در مورد هر یک از تجهیزات که در برند های متنوع موجودند اطلاعات کسب کرده (شامل مقایسه قیمت ها).
و هر سوالی برایتان پیش آمد، تماس تلفنی گرفته و از مشاوره رایگان فوکوس نگار بهرمند شوید.
لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.