اگر شما همیشه احساس می کنید که عکاسی شما کمی به هم ریخته است و یا در نقد عکستان شنیده اید که بهتر است تصاویر خود را کمی ساده کنید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به استقبال برخی از اصول عکاسی مینیمالیستی (minimalist photography) بروید. در ادامه این مطلب لنزک برخی از نکات مهم ساده گرایی یا مینیمالیسم در عکاسی را مطرح خواهیم کرد.
بسیاری از افراد این سبک را به عکس های منظره آرامش بخش مایکل کنا (Kenna Michael) که از مکتب ذن تاثیر گرفته است، ربط می دهند و این نقطه شروع خوبی است، اما خیلی فراتر از تقلید از سبک بسیار متمایز کنا می باشد. در این مطلب چند نکته برای شروع این هنر برای شما ارائه شده است.
شروع به فکر کردن از منظر عناصر کلیدی کنید
ماهیت عکاسی مینیمالیستی، حذف تمام زیادی ها و حواس پرتکن ها برای جلب توجه بیننده بر روی یک یا دو ویژگی کلیدی است.
این ویژگی می تواند یک درخت، شخص، حیوان، گیاه یا شیء دیگر باشد، و این یک اصل ترکیب بندی خوب است، حتی اگر شما نخواهید از روی قصد به عنوان یک «عکاس مینیمالیست» شناخته شوید.
به عنوان مثال، دفعه بعد که شما در مقابل یک منظره وسیع و فراگیر بودید، سعی کنید به جای این که درگیر عکاسی از همه چیز شوید تنها چند عنصر به خصوص قوی را ثبت کنید.
در مورد هارمونی و تعادل فکر کنید
عناصری که شما در تصویر می گنجانید باید به طور هارمونیک و هماهنگ با هم نیز کار کنند. مایکل کنا استاد این کار است، که به شدت تحت تاثیر هنر ژاپنی سنتی قرار گرفته است. بنابراین به دنبال اَشکال گرافیکی و این که آنها چطور با هم ارتباط برقرا می کنند، باشید.
کنا و طرفدارانش اغلب از نوردهی طولانی و بوکه برای انتقال یک حس نرمی و آرامش استفاده می کنند: تعبیر کلاسیک این اسکله است که در یک دریای بازتابنده همچون آینه با نوردهی طولانی پیش رفته است، که اغلب به صورت سیاه و سفید عکاسی می شود. این کار کمی کلیشه ای است، اما نقطه خوبی برای شروع رساندن مهارت های مینیمالیستی شما به حد عالی است.
از فضا عاقلانه استفاده کنید
تاثیر هنر سنتی آسیایی بر عکاسی مینیمالیستی را می توان در استفاده ماهرانه از فضای خالی نیز دید. هنرمندانی مانند جوزتسو و هاسهگاوا توهاکُو از ژاپن، از فضا برای جلب توجه چشم به ویژگی های کلیدی استفاده می کردند، اما این کار باعث انتقال تهی بودن و خالی بودن، یک مفهوم مهم در بودیسم نیز می شود (هارت سوترای معروف می گوید: «فرم خالی است و خالی بودن فرم است).
اکنون، نیازی نیست که همه شما ذن یا مدیتیشن انجام دهید، اما در نظر داشته باشید که چطور اجازه می دهید فضای کادر شما درهم و برهمی و عوامل حواس پرتکن را کاهش دهد، و تمرکز بیننده را به جایی که می خواهید جلب کند.
قالب های مختلف را در نظر بگیرید
مایکل کنا همچنین از قالب یا فرمت مربع زیاد استفاده می کند چون معتقد است که این کار تصاویر او را آرامش بخش تر و هماهنگ تر می سازد، بنابراین چرا این کار را نیز امتحان نکنیم. یا یک شکل دایره ای؟ همه اینها شما را مجبور به سخت تر کار کردن می کنند تا تنها قوی ترین عناصر را در تصویر خود بگنجانید و باقی چیزها را حذف کنید.
این احساس را نداشته باشید که مجبورید به سوالات بسیار در تصویر خود نیز پاسخ دهید – بسیاری از هنرهای مینیمالیستی بیننده را به تعجب یا سوال پرسیدن وا می دارند، یا بیننده آنها را پوچ و خالی می پندارد. این کار مانند عکاسی مطبوعاتی نیست، که در آن شما می خواهید یک «داستان» را هر چه بیشتر به تصویر بکشید.
اجسام بی جان مینیمالیستی را امتحان کنید
عکاسی اجسام بی جان، ژانر دیگری است که در آن یک رویکرد مینیمالیستی آگاهانه می تواند نتایجی عالی به ارمغان بیاورد. بدون درگیر شدن بیش از حد با زیبایی شناسی های سنتی ژاپنی، در نظر بگیرید که چگونه چند شاخه یا ساقه برای ایجاد یک ترکیب بندی دلپسند در گل آرایی ژاپنی، به جای روش «شلوغ تر» برخی از مدارس غربی مورد استفاده قرار می گیرند.
بنابراین تنها به دنبال یک یا دو نمونه کامل از یک گیاه یا گل باشید و بر روی آنها تمرکز کنید. شما همچنین می توانید نتایجی عالی با ابزار یا ظروف جالب به دست آورید، به خصوص وقتی که به سیاه و سفید تبدیل شده و در سه قاب عکس کنار هم قرار داده شوند. شاید سرویس کارد و چنگال آشپزخانه…
لنزک: آموزش های عکاسی دینا بلنکو (اینجا کلیک نمایید)، عکاس اجسام بی جان خلاق، می توانند نقطه شروعی عالی برای عکاسی اجسام بی جان شما باشند. پس از تمرین آن ها می توانید از مهارت های خود برای خلق ترکیب بندی هایی ساده گرایانه تر و مینیمالیستی استفاده کنید. به عبارت دیگر آموزش های عکاسی دینا را با اصول مطرح شده در مطلب امروز ترکیب نمایید.
به دنبال بافت ها و رنگ ها در خیابان باشید
حتی عکاسی خیابانی هم می تواند از یک رویکرد مینیمالیستی تر بهره مند شود. بنابراین بیرون از خانه به دنبال الگوها، اَشکال و رنگ های جالب بگردید – حتی اگر از یک درب گاراژ هم به شیوه ای درست عکس گرفته شود، می تواند از نظر بصری جالب باشد.
منبع
برگرفته از: Digital Camera World
۲۸ دی ۱۳۹۴
درود بر شما
سپاس از مطالب خوبتون. معمولن سایتتون رو می خونم و استفاده میکنم