از برنامه ریزی تا ویرایش عکس: تجربه عکاسی برای مجله با کلی کوک

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توان برای مجله های بزرگ عکاسی کرد؟ در این عکس ها باید بخش عکاسی، ویرایش عکس و برنامه ریزی به طور هم زمان و به صورت یک فرایند به هم پیوسته انجام شود. ما تاکنون کسی را ندیده بودیم که تمام این مراحل را با جزئیات بسیار زیاد انجام دهد، بنابراین وقتی کارهای اخیر کلی کوک (Clay Cook) برای مجله The voice of Louisville را دیدیم، به نظرمان رسید که در مورد کار مورد علاقه اش سوالاتی از او بپرسیم. امیدواریم در ادامه این مطلب لنزک از خواندن دیدگاه های با ارزش او لذت ببرید.

ابتدا کمی در مورد این شخص توضیح می دهیم. کلی کوک علاوه بر این که عکاس محبوبی است، برنده چندین جایزه نیز می باشد. عکس های او در سطح بین المللی منتشر شده اند. او در زمینه ساخت فیلم با موضوع مد و عکاسی تبلیغاتی نیز فعالیت می کند.

جالب است که بدانید او کار خود را در زمینه موسیقی آغاز نموده، او و دوستانش در ۱۶ سالگی یک گروه موسیقی تشکیل دادند و توانستند با اجرای کنسرت در سطح کشور ده ها هزار نسخه از کارهای گروه را به فروش برسانند. از زمانی که این گروه متلاشی شده است، او هزاران آگهی ساخته و صدها ساعت ویدیو را ویرایش کرده است.

او بسیار خلاق است و از سال ۲۰۱۰ که اولین دوربین DSLR خود را هدیه گرفت، پیشرفت زیادی کرده است. او عاشق عکاسی می باشد و جذب این حرفه شده است.

در حال حاضر مهارت هایش را برای ایجاد کارهایی خلاقانه در زمینه عکاسی تبلیغاتی، تجاری و فشن به کار می برد و کارهایش در همه جا، از USA Today تا The Voice of Louisvill منتشر می شود.

پیش از هر چیز باید از شما بپرسم که چگونه فرصت این عکاسی برای شما فراهم شده است؟

کلی کوک: من توسط دبیر بخش فشن The Voice of Louisvill که یک نشریه محلی است، انتخاب شدم تا عکس های ادیتوریال فشن فصلی آن ها را بگیرم. ایده مطرح شده منحصر به فرد، متفاوت و بسیار بکر بود. برای یک ادیتوریال (editorial photo) با تم زمستانی می خواستند که عکس ها سرد و برفی باشند و بتوان باد و حرکت را در آن ها حس کرد. در این عکس ها، لباس های زیبای بیرونی با کمی حالت اسپورت مد نظر بود.

عکس ادیتوریال یا editorial photo چیست؟

Istockphoto: عکس های ادیتوریال رویداد ها، تم ها و موضوعات دنیای امروز را، چه کوچک و چه بزرگ، به تصویر می کشند.

Svenler: در عکاسی ادیتوریال، مشتری یک داستان، تم یا سناریو دارد و می خواهد که عکس ها آن را پشتیبانی کنند

عکاسی تجاری (Commercial Photography): یک محصول را می فروشد

عکاسی فشن (Fashion Photography): یک سبک زندگی (lifestyle) را می فروشد

عکاسی ادیتوریال (Editorial Photography): یک داستان را می فروشد

خلاصه: در عکس Editorial تم (theme) یا زمینه مشخص است و عکاس وظیفه دارد عکسی با آن تم را تحویل دهد.

یک عکس ادیتوریال مثل این نیازمند آن است که تعداد زیادی از افراد بتوانند با یکدیگر کار کنند. به عنوان یک عکاس تا چه حد توانستید نمای کلی عکس را شکل دهید و نظر خود را به دیگران دیکته کنید؟ و دیگر اینکه برای این عکس ها از کجا الهام گرفته اید؟

کلی: خوشبختانه این مشتری دست من را در این زمینه باز گذاشته بود که به من اجازه می داد در مورد مدل ها، آرایشگرها و گریمورها به همراه تنظیمات و لوکیشن عکاسی اعمال نظر کنم. نقش من به عنوان یک عکاس این است که ایده های کوچک را بگیرم و آنها را تبدیل به واقعیتی قابل لمس بر روی کاغذ کنم. با وجود اینکه یک کارگردان خلاق در این کار وجود داشت، من می توانستم ایده هایم را برای آنها بیان کنم و با همکاری یکدیگر آنها را حیات بخشیم.

گرفتن هر عکس با یک تخته ایده ها یا الهام از عکس های دیگر شروع می شود. mood board ما، چند مدل را در لباس اسکی و آماده برای اسکی نشان می داد. برف می آمد باید اینگونه به نظر می رسید که این عکس در روشنایی روز و بر روی یکی از قله های کلرادو گرفته شده است. با وجود اینکه بودجه کافی برای رفتن به محل و قرار گرفتن در این نما وجود داشت، اما امکان نداشت بتوانیم گروه را راضی کنیم تا برای عکاسی به کلرادو بروند. بنابراین تصمیم گرفتیم که شرایط مورد نظر را در استودیو شبیه سازی کنیم. با این حال من می خواستم یک پله جلوتر بروم و منظره ای مهیج ایجاد کنم.

تخته ایده ها یا mood board یک کلاژ شامل عکس و نوشته هاست که توسط طراحان وب، طراحان داخلی، عکاسان و هنرمندان خلاق دیگر مورد استفاده قرار می گیرد تا به کمک آن، استایلی که می خواهند دنبال کنند را نشان دهند.

معمولا آماده کردن صحنه در عکاسی هایی مثل این شامل انجام چه کارهایی می شود؟ شما چگونه برای روز عکاسی آماده می شوید؟

کلی: کارهای پیش تولیدی برای یک عکس ادیتوریال در این مقیاس مهمترین بخش کار است. تعداد زیادی جلسه، تماس های تلفنی و ایمیل های بی شماری وجود دارند که باید پاسخگو باشید. همچنین انتخاب و آماده سازی محل، طراحی تولید، تهیه لباس های مورد نیاز، مدل ها، مدل مو، آرایش و در نهایت عکاسی مراحلی هستند که باید طی شوند. اما با وجود این یک تیم حدودا ۲۰ نفره وجود دارد که هرکدام از آنها جایگاه مشخص خود را دارند و انتظار می رود که توانایی های خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارند. همه کارها طبق برنامه پیش می روند، اما بسیار مهم است که برای شرایط پیش بینی نشده آماده باشیم. تیمی در این اندازه باید در مورد هدف کاری که انجام می دهند به طور کامل توجیح شده باشند. بدیهی است که زمان بسیار مهم است و نمی توان آن را از دست داد.

در انتهای کار تیم من همه وسایل را بسته بندی می کنند و کارهای تعمیراتی مورد نیاز را انجام می دهند. ما معمولا یک کیف کوچک به همراه خود داریم که ابزارها، نوار چسب، گیره، کاور کفش، باتری ها، لباس های کهنه برای کار، بی سیم دوطرفه و چند وسیله دیگر را در آن قرار می دهیم. من دستیار هایم را عصرها مرخص می کنم و دستمزدشان را هم پیشاپیش پرداخت می کنم.

من شخصا پیش از عکاسی به مقدار کافی می خوابم و صبحانه مناسبی می خورم. زمانی که ساعت ۶ صبح با من تماس می گیرند خودم را برای ۱۲ ساعت کار بدون وقفه آماده می کنم.

وقتی که روز عکاسی فرا می رسد، آیا تشریفات خاصی برای آماده شدن و شروع کار دارید؟ آیا در عکاسی کارهای فی البداهه نیز انجام می دهید یا همه چیز از پیش تعیین شده است؟

کلی: وقتی که به محل کار می رسم و از ماشین پیاده می شوم، اعضای گروه روش و روند کار را می دانند. ما رویه یکپارچه و مختصری داریم که بر طبق آن کارها در کمترین زمان ممکن انجام می شوند. به عبارت دیگر برای خلق عکس های خارق العاده نیازی به یک استودیوی بزرگ ندارم، اما زمانی که با تیمی با این جمعیت کار می کنید به فضا احتیاج دارید.

معمولا برای نوع نورپردازی که قصد استفاده از آن را دارم یک ایده کلی در ذهنم شکل می گیرد و به محض اینکه وسایل برسند، نصب و پیش نورپردازی را شروع می کنیم. نصب و آماده سازی وسایل نورپردازی حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد. گاهی پیش آمده که سناریو نورپردازی را به کلی تغییر دهم. گاهی از اوقات محیط می تواند برای نورپردازی الهام بخش باشد، اما در بیشتر مواقع نحوه نورپردازی در کارهای پیش تولید تعیین و برنامه ریزی می شود.

لطفا مراحل کار در هر عکس را برای ما بیان کنید و توضیح دهید که چگونه از یک عکس به عکس بعدی می روید؟

کلی: زمانی که برای بیش از ۱۰ صفحه عکس می گیرید، زمان بسیار ارزشمند است. با توجه به اینکه آرایش موها و گریم برای هر آماده شدن حدود ۲ ساعت وقت می گیرد، باید برای هرگونه نما، جهت گیری، استایل و ژست آماده باشیم.

مدل ها پشت سرهم آماده می شوند و ما باید با انرژی زیاد از هر نمایی عکس بگیریم. خوشبختانه در این میان زمان کوتاهی هم برای استراحت ما وجود دارد و می توانیم در مورد ظاهر بعدی برنامه ریزی کنیم و یا به بحث در مورد کارهای پس از تولید بپردازیم. سعی می کنیم در هر نوبت عکاسی نورپردازی کوچکترین تغییرات را داشته باشد تا طول روز ثبات را بین عکس ها حفظ کنیم.

برای این عکاسی از چه تجهیزاتی استفاده کردید؟ می توانید عکس مورد علاقه خود را به ما نشان دهید؟ ممکن است چیدمان تجهیزات عکاسی و چرایی آن را برای ما شرح دهید؟

کلی: برای این عکس ها از دوربین Canon 5D Mark III و یک لنز کانن ۵۰mm f/1.2L استفاده کردم. دلیل استفاده من از چنین ترکیبی ثبات و عملکرد مناسب آن بود. با این دوربین می توانید در زمان کوتاهی، بدون هیچ شکستی، چندین عکس بگیرید. من از یک فیلتر کاهنده نور LEE 4×۶ و لنز هود زاویه عریض استفاده کردم تا برف های مصنوعی به شیشه لنز نچسبند. همچنین از فلاش استودیویی ۵۰۰ وات Profoto D1 استفاده کردم که به وسیله PocketWizard Plus III به طور بیسیم تریگر می شد.

چیدمان نورپردازی به این صورت است (برای مشاهده سایز بزرگ روی تصویر کلیک نمایید):

نور کلیدی: Profoto D1 | 8.0 Power | 46″ Photek SoftLighter II
نور پرکننده: Profoto D1 | 6.2 Power | Lastolite 6′x’۶′ Skylight Rapid
 نور بالای سر: Paul C Buff Alien Bee B800 | 1/32 Power | 35″ Octobox w/ Grid
نور پس زمینه: Paul C Buff Alien Bee B800 | 1/2 Power | 47″ Octobox

من یک عکس تاریک و دراماتیک با لباس هایی که به خوبی نورپردازی شده اند می خواستم. می خواستم که بیننده سرما را احساس کند و سوژه را در طبیعت و در زیر نور قوی ماه و میانه های شب تصور کند. پرده پس زمینه (تهیه شده از oliphantstudio) یکی از لوازم مهمی بود که می توانست نمای مورد نظرمان را ایجاد کند. رنگ آبی-خاکستری به سنگ شباهت داشت و برای تم ما بسیار مناسب بود.

نور کلیدی بیشتر نور مورد نیاز را تامین می کرد و اکتاباکس بالای سر یک نور پرکننده روی لباس ها بود. نور سمت چپ از شدت سایه ها روی صورت مدل ها کم می کرد و اکتاباکس پس زمینه صحنه برفی را روشن می کرد.

برای کسانی که قصد دارند به زودی اولین عکس ادیتوریال خود را بگیرند چه توصیه هایی دارید؟ آیا زمانی که این کار را شروع کردید مرتکب اشتباهی شده اید که اکنون بخواهید در مورد آنها به دیگران هشدار دهید؟

کلی: قشنگی کار عکاسی برای مجله در این است که شما مجبور نیستید که بی نقص عمل کنید. بهترین توصیه ای که می توانم به عکاسان تازه کار در این زمینه بکنم این است که تمرکز بر سوژه عکاسی مهمتر از جنبه های تکنیکی عکس است. لباس ها باید نمایی زیبا داشته باشند و مدل ها باید حرکات و ژست های مناسبی به خود بگیرند. با وجود اینکه زمان یکی از نگرانی های شما است، از آرام کار کردن و آماده سازی صحنه قبل از عکاسی نترسید. اگر در مرحله عکاسی صحیح عمل کنید، در کار ویرایش عکس ساعت ها صرفه جویی کرده اید.

من به عنوان یک عکاس اشتباهات زیادی کرده ام، اما مهم این است که اعضای تیم توجیه گردند و و همگی برای انجام کار هماهنگ باشند. هیچ چیز بدتر از یک تیم ۱۰ نفره بی نظم و سردرگم نیست که تمام روز می ایستند و صبر می کنند تا ببینند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

بسیار خوب! عکس ها گرفته شده اند و شما از آنها راضی هستید. کمی در مورد کارهای ویرایش عکس توضیح دهید.

کلی: با تیمی متشکل از بهترین افراد کار می کنم که قبل و بعد از عکاسی با من همکاری دارند. برای کارهای ویرایش عکس با جوردن هارتلی کار می کنم. من برای مجله های مهم و بزرگ با او قرار داد بسته ام. جوردن معمولا تمام کارهای مربوط به پوست را انجام می دهد، شامل روتوش و ترکیب بندی. بعد از آن کارهای مربوط به درجه رنگ، شارپنس و برخی تغییرات نهایی را من انجام می دهم. ما با یک سیستم مشخص کار می کنیم، با وجود اینکه او در کشور دیگری زندگی می کند، اما این روش باز هم جوابگو است. روتوش عکس های تبلیغاتی را خودم انجام می دهیم.

در این پروژه، جوردن کارهای روتوش پوست، لباس ها و برف های اضافی را انجام داد. جوردن ترکیبی از کارهای cleaning یا تمیزکاری، dodge و burn و جداسازی تکسچر (frequency separation) بر روی پوست را به کار برده است. با الهام از چند عکس فشن روی تخته ایده ها، رنگ عکس ها را با ترکیبی از Hue/Saturation، Curves، Color Balance و Levels تنظیم کردم. من می خواستم به حس «نور ماه» و در عین حال چشم گیر برسم.

وقتی که در فتوشاپ بر روی یک عکس کار می کنید، آیا قانون شخصی خاصی برای خودتان دارید؟ ابزار ها یا تکنیک هایی که حتما باید انجام شوند؟ یا چیزهایی که در یک میلیون سال هم انجام نمی دهید؟

کلی: من از پلاگین ها استفاده نمی کنم. Action ها و Presets ها را به کار نمی برم. برای من هر عکسی با دیگری تفاوت دارد و هرکدام از آنها لایق هستند که به صورت جداگانه و خاص مورد ویرایش قرار گیرند. البته معمولا تکنیک های مشابهی را برای ایجاد ثبات در عکس هایم اعمال می کنم، اما همیشه یک سری ظرایف و نکات ریز در عکس ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند و به صورت جداگانه و منحصر به فرد بر روی آنها کار شود. هر هنرمند شیوه کاری خاص خود را دارد و هیچگاه نمی توان گفت که با این شیوه ها نمی توان کار را انجام داد. برای انجام برخی تکنیک ها راه های درست و غلط وجود دارد، اما من نمی خواهم با قضاوت درمورد بقیه روحیه خلاق آنها را از بین ببرم.

از مرحله SOOC ( مستقیم از دوربین – Straight Out of Camera) تا مرحله ویرایش، معمولا چقدر طول می کشد تا نتیجه قابل قبولی را برای تحویل دادن آماده کنید؟

کلی: معمولا به میزان کارهای ترکیبی بستگی دارد، من می توانم روتوش، ویرایش و بیرون دادن یک عکس ادیتوریال را در ۲ ساعت به انجام برسانم. هنگام سر و کار داشتن با پیمانکاری مثل جوردن، تحت فرجه های سختی کار می کنیم . زمان تحویل دادن ما چیزی در حدود ۲ تا ۴ هفته است که زمان بسیار زیادی است. اما تاکنون پیش هم آمده است که ۲ ساعت بعد از عکاسی یک عکس ادیتوریال را تحویل داده باشیم.

عکس های نهایی

به نظر شما چالش برانگیزترین بخش کار کجاست؟ از کدام بخش بیشتر لذت می برید؟

کلی: من یک عکاس هستم و از عکس گرفتن و صحبت با مردم لذت می برم. روز عکاسی همیشه بهترین قسمت این کار است. اگر گروه آماده باشند، نورپردازی مناسب باشد و مدل ها در شرایط خوبی به سر ببرند می توانم بگویم که بهترین روز برای من خواهد بود. کار را به خوبی انجام می دهیم و در عین حال از آن لذت می بریم.

هر مرحله ای که برای به کمال رساندن عکس طی می شود چالش برانگیز است و به نظر من معیاری برای سنجش آنها وجود ندارد. هر مرحله پستی و بلندیها و نتایج خود را به دنبال دارد.

به نظر شما آیا از هر عکاسی که انجام می دهید چیز جدیدی یاد می گیرید؟ این کار چه چیزهایی را به شما آموزش داده است؟

کلی: بله قطعا! با هر عکسی که می گیرم متوجه تکنیک یا حقه جدیدی می شوم که بعدا می توانم به آنها فکر کنم. در این کار من چیزهای زیادی در مورد طراحی و کار با برف مصنوعی یاد گرفتم. تا به حال چنین کاری را انجام نداده بودم. مهمترین دستاورد من از این پروژه ایده انجام کارهای بزرگتر بود، اینگه صحنه های بزرگتر و بهتری بسازم و از ستاره ها و افراد مشهور عکس بگیرم.

اگر قرار باشد این کار را دوباره انجام بدهید، دوست دارید این بار چه چیزی تغییر کند؟

کلی: این مساله برای هر مشتری فرق می کند، من به ندرت می توانم در مورد لباس ها نظری داشته باشم. باید به طراح و انتخاب لباس او اعتماد کنیم. اما در مواردی لباس ها مناسبتی با مفهوم عکس ها ندارند و در اینجا است که کمی اختلاف نظر به وجود می آید.

البته باید بگویم که این موضوع همیشه به گردن طراح لباس نیست و مقصر اصلی فروشنده لباس ها است که آنها را برای ما آورده است.

آیا برای عکاسانی که این مصاحبه را می خوانند و قصد انجام کار مشابهی را دارند توصیه ای دارید؟

کلی: پشت سرهم عکس بگیرید. هر وقت از این کار خسته شدید، باز هم عکس بگیرید. حرکت کنید و از اینکه وقت، انرژی و پول خود را صرف عکاسی کنید، نترسید. هرچه بیشتر عکس بگیرید، بیشتر شکست را تجربه می کنید و هرچه بیشتر شکست بخورید، بیشتر می آموزید. هیچ وقت از ریسک کردن نترسید.

در آخر آینده خودتان را چگونه می بینید؟ آیا پروژه یا قرار دادی برای کار دارید؟

کلی: من به صورت مدام مرزهای خلاقیت خود را پیش می برم و مشتری هایم را مشهور می کنم. من کارهای بزرگ و خوبی از جمله چندین ادیتوریال فشن و تعداد زیادی ایده خلاقانه برای انجام دارم. سال ۲۰۱۵ قرار است که سال بسیار خوبی برای من باشد و دوست دارم همه کار هایم را دنبال کنند.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. رهگذر

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    و این برف مصنوعی چی هست؟؟ از چی استفاده کنیم بهتره؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *