مقاله ای پیش روی شما قرار دارد که باید آن را بخوانید، لذت ببرید، بیاموزید و تمرین هایش را عملا اجرا کنید. انجام این تمرین ها به شما کمک می کند خلاق تر شوید، الهام بگیرید و عکاسی خود را بهبود بخشید. این آموزش عکاسی را به تک تک شما هم خانواده های عزیز لنزکی مان تقدیم و مطالعه اش را توصیه می کنیم. به لینک آموزش های مرتبط در سراسر مطلب توجه داشته باشید و آن را تا انتها مطالعه نمایید چراکه در انتها گلچینی از آموزش های دیگر در انتظار شماست.
دوربین خود را بر روی سیاه و سفید تنظیم کنید
اکثر دوربین های دیجیتال، گزینه عکاسی در حالت سیاه و سفید را دارند. عکاسی به صورت سیاه و سفید، و مشاهده عکس هایتان به این شکل در پشت دوربین، شما را مجبور خواهد کرد تا تصاویر را به شیوه ای متفاوت ببینید.
هنگامی که به صورت سیاه و سفید عکس می گیرید، همه چیز را بدون حواس پرتی های رنگ می بینید. این بدین معنی است که می توانید بر روی ترکیب بندی، نواحی روشن و تاریک، و کنتراست بین نواحی مختلف تمرکز کنید.
این یک راه کاملا جدید برای دیدن دنیای اطراف خودتان است!
با یک فاصله کانونی ثابت عکس بگیرید
من همیشه طرفدار پر و پا قرص عکاسانی بوده ام که در صورت امکان از لنزهای پرایم (دارای فاصله کانونی ثابت) استفاده می کنند. آنها نه تنها از کیفیت کلی بالاتری نسبت به لنزهای زوم با قیمت مشابه برخوردار هستند، بلکه اغلب دیافراگم باز تری نیز ارائه می دهند! داشتن چند لنز پرایم واقعا می تواند جعبه ابزار عکاسی شما را غنی کند.
عکس گرفتن با یک فاصله کانونی واحد به این معنی است که شما باید کمی سخت تر کار کنید تا یک ترکیب بندی عالی پیدا کنید. این به نوبه خود باعث خواهد شد تا شما همه چیز را کمی متفاوت ببینید. و اگر نیاز داشتید که زوم کنید، آن وقت باید از پای خود استفاده کنید – در اینجا متاسفانه هیچ راه میانبری وجود ندارد!
اگر لنز پرایم ندارید، یک فاصله کانونی را روی لنز زوم خود انتخاب کرده و فقط با آن کار کنید. بعد از گرفتن هر چند عکس بررسی کنید تا مطمئن شوید که فاصله کانونی جابجا نشده باشد.
و حالا همین کار را انجام دهید، اما این بار با دیافراگم
انتخاب یک دیافراگم، و آزمایش با آن نوع تصاویری که ایجاد می کند، می تواند راه خوبی برای شروع فکر کردن در مورد ترکیب بندی های پیشرفته تر باشد. استفاده از عمق میدان به عنوان یک ابزار ترکیب بندی می تواند راهی قدرتمند برای بهبود عکس های شما باشد.
اگر یک دیافراگم خیلی باز (f/stop با عدد کوچک) انتخاب می کنید، باید در مورد این که چطور می توانید از ویژگی هایی مانند فضای منفی در تصاویر خود بهترین استفاده را بکنید، فکر کنید. باید به دنبال سوژه های جالبی بگردید که در صورت جدا شدن از پس زمینه خود خوب به نظر برسند.
لنزک: مقصود از «جدا شدن سوژه از پس زمینه»، استفاده از دیافراگم باز و مات یا تار شدن پس زمینه در نتیجه عمق میدان کمی است که دیافراگم باز (ضرایب اف کوچک مثل f/2.8) ایجاد می کند. ویدیو «آموزش ۳ عامل موثر بر عمق میدان» یا مقاله «عمق میدان را عمقی یاد بگیرید» شما را با عمق میدان و عامل های تاثیر گذار بر آن بیشتر آشنا می کند. با مات شدن پس زمینه، عوامل حواس پرتکن در آن کم تر جلب توجه کرده یا کلا محو می شوند و توجه بیننده بیشتر به سوژه جلب می شود.
با این حال، اگر یک دیافراگم خیلی بسته انتخاب می کنید، نمی توانید سوژه را به آسانی جدا کنید. شما باید به دنبال ترکیب بندی هایی بگردید که کل کادر خوب باشد، بدون این که چیزی مات شود. شما باید به دنبال صحنه هایی بگردید که در پس زمینه حواس پرتی نداشته باشند – مانند لکه های روشن رنگی یا اجسام ناخوشایند.
آموزش های مرتبط:
آموزش عمق میدان در عکاسی با یک تمرین ساده در خانه
آموزش ۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه
و سرعت شاتر!
محدود کردن سرعت شاتر می تواند یک راه عالی برای آزمایش کردن با انواع مختلف جلوه های مربوط به حرکت باشد. طولانی یا کوتاه، هر دو چالش های خاص خود را دارند.
اگر یک سرعت شاتر کوتاه انتخاب می کنید، سعی کنید حرکاتی را پیدا کنید که می توانید آنها را ثبت کنید. مثلا یک اسکیت باز در میان هوا، یا یک سگ که برای گرفتن یک توپ در حال پریدن در هوا است. فریز کردن حرکت کار سختی است و به تمرین نیاز دارد. همچنین به کمی برنامه ریزی نیاز دارد؛ می توانید از قبل فوکوس کرده و حرکت سوژه خود را پیش بینی کنید.
از طرف دیگر، یک سرعت شاتر طولانی (یا آهسته) می تواند منجر به آزمایش هایی شود که حرکت را در تصویر شما نشان می دهند. با تنظیم سرعت شاتر آهسته یا همان عکاسی با نوردهی طولانی می توانید این تکنیک ها را امتحان و تمرین کنید:
– پنینگ
آموزش های مرتبط:
بهترین تنظیمات دوربین جهت فریز یا ثابت کردن حرکت
آهسته: کتاب آموزش عکاسی با نوردهی طولانی
تعداد عکس هایی که می گیرید را محدود کنید
به روزهای عکاسی با فیلم فکر کنید (یا اگر آنقدر سنی ندارید که آن روزها را به خاطر بیاورید، آن را تجسم کنید). فیلم گران قیمت بود، و چاپ هم همینطور! اگر با فرمت متوسط عکس می گرفتید، در هر رول فیلم تنها دوازده تصویر داشتید، و تنها یکی از آنها واقعا به درد بخور میشد و ارزش نگه داشتن داشت.
من نمی گویم که شما باید خودتان را تنها به دوازده عکس محدود کنید، بلکه چند ساعت عکاسی را طوری بگذرانید که واقعا در مورد هر عکسی که می گیرید فکر کنید. از خودتان بپرسید چرا آن عکس را می گیرید و مطمئن شوید که بهترین عکسی است که می تواند باشد.
قبل از این که دکمه شاتر را فشار دهید، تمام لبه های کادر را بررسی کنید، از ترکیب بندی خود اطمینان حاصل کنید، و مطمئن شوید که لحظه مناسبی است تا سوژه شما به بهترین شکل ظاهر شود. ممکن است شگفت زده شوید که وقتی تا این حد به هر عکس توجه می کنید، عکاسی شما چقدر بهبود می یابد!
لنزک: البته واقعا محدود کردن خودتان به یک تعداد عکس مشخص برای مثال ۲۰ شات، و اینکه فرض کنید دوربین تان فقط می تواند ۲۰ عکس بگیرد و تمام، تمرین عکاسی فوق العاده خوبی است چراکه شما را وادار می کند که قدر هر عکس را دانسته و توجه بیشتری برای ثبت آن داشته باشید.
حالا در یک روز هزار عکس بگیرید
گاهی اوقات فقط باید تشخیص دهید که کار نیکو کردن از پر کردن است. و برای برخی از سوژه ها، این به معنی گرفتن صدها یا حتی هزاران عکس است.
یک روز وقت بگذارید تا مهارت های تکنیکی خود را تمرین کنید، و مطمئن شوید که به اندازه کافی عکس بگیرید تا انجام هر تکنیک برایتان مثل آب خوردن شود. هرچه بهتر روش کار با دوربین خود را بشناسید، دفعه بعد که یک الهام به سراغتان می آید راحت تر می توانید به عکس مورد نظر خود دست یابید.
بیشتر بخوانید: ۱۰۰۰۰ عکس اول شما بدترین عکس هایتان هستند
بدون نگاه کردن در منظره یاب هم سطح ران عکس بگیرید
برای عکاسی خیابانی معمولا باید دیده نشده و با محیط اطراف خود درآمیزید. اگر سوژه شما متوجه شود که دارید از او عکس می گیرید، اغلب دیگر برای گرفتن عکسی که در ابتدا دیدید، خیلی دیر شده است.
بسیاری از عکاسان خیابانی دوست دارند از «سطح مفصل ران» عکس بگیرند تا کسی متوجه آنها نشود. شما باید از یک دیافراگم بسته استفاده کنید تا عمق میدان زیادی به دست آورید و دوربین خود را از قبل بر روی جایی که فکر می کنید سوژه شما در آنجا قرار خواهد گرفت، فوکوس کنید.
سپس… کار خود را شروع کنید! دوربین را در دست نگه دارید، و هر موقع چیزی دیدید که آن را دوست داشتید، فقط دوربین را به آن سمت گرفته و عکس بگیرید. با این کار احتمالا نرخ موفقیت بسیار پایینی خواهید داشت، حداقل در ابتدا، اما به مرور زمان یاد خواهید گرفت که از دوربین خود برای ثبت آنچه که چشم هایتان می بیند، بدون نگاه کردن در منظره یاب استفاده کنید.
خودتان را به نور موجود محدود کنید
نه فلاش، نه نور استودیو و نه رفلکتور. از این ها استفاده نکنید. فقط بیرون بروید و ببینید که نور طبیعی چگونه بر روی سوژه شما می تابد. خودتان یا سوژه را جابجا کنید تا دلپذیرترین نور را پیدا کرده و سپس آن را ثبت کنید.
برای یک تمرین اضافی، سعی کنید چند احساس مختلف را تنها با جابجا کردن سوژه خود در انواع مختلف نور ثبت کنید. شما باید کم کم به این حقیقت برسید که مغز ما انواع مختلف نور را به شیوه های مختلف تفسیر می کند. شما می توانید از این دانش برای انتقال احساسات و عواطف بیشتر در آینده استفاده کنید، که توانایی داستان سرایی شما را بهبود می بخشد.
آموزش های مرتبط:
آموزش عکاسی پرتره احساسی کم نور با نور طبیعی (۳ نکته سریع)
آموزش های مرتبط با «نور طبیعی» لنزک
ده عکس بدون جابجا کردن پاهای خود بگیرید
پیدا کردن یک عکس عالی اغلب سخت تر از گرفتن آن است! برای این که خودتان را به چالش بکشید تا صحنه ها و فرصت های عکاسی بلقوه ای را ببینید که در غیر این صورت ثبتشان را از دست می دادید، پاهای خود را در یک مکان قرار داده و بدون جابجا شدن ده عکس بگیرید.
با استفاده از یک لنز زوم این کار را برای خودتان آسان تر کنید. اما اگر می خواهید آن را چالش برانگیزتر کنید، شروع به محدود کردن فاصله کانونی، دیافراگم، یا سرعت شاتر خود کنید. هرچه قوانین یا فیلتر های بیشتری برای خودتان در نظر بگیرید، باید سخت تر کار خلاقانه انجام دهید.
همانطور که سخت تلاش می کنید تا عکس های شماره نُه و ده را پیدا کنید، خیلی زود متوجه سوژه ها و ترکیب بندی هایی خواهید شد که قبلا هیچ وقت به آنها فکر نمی کردید.
لنزک: در این مقاله بار ها به «ترکیب بندی»، که واقعا در عکاسی مهم است، اشاره شد. آیا تا کنون مطلب «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی» یا شاخه «ترکیب بندی» سایت لنزک بازدید نموده اید؟
تصاویر قدیمی خود را دوباره پردازش کنید
اگر هیچ کدام از این کارها موفقیت آمیز نبود و یا نتوانستید با دوربین خود بیرون بروید، نگاهی به آرشیو تصاویر خود بیاندازید. احتمالا با گذشت زمان مهارت ویرایش عکس شما بهبود یافته، و ممکن است سلیقه شما نیز تغییر کرده باشد.
اصلاح دوباره کارهای قدیمی و پردازش مجدد آنها فرصتی به شما می دهد تا مهارت های پس پردازش خود را تمرین کنید. چیزی در زمینه ویرایش عکس که می خواهید یاد بگیرید را انتخاب کرده و چند مقاله در مورد آن بخوانید یا یک ویدئو در مورد آن ببینید. سپس آنچه را که گرفتید بر روی تصاویر آرشیو خود امتحان کنید.
ممکن است در نهایت برخی از تصاویر قدیمی خود را که در آن زمان نادیده گرفته بودید، کشف کنید. هر موقع که من دوباره به سراغ آرشیوم می روم، معمولا چیز جدیدی برای مجموعه نمونه کارهای خود پیدا می کنم.
معرفی آموزش
لنزک:
«امیدواریم مثل ما از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و این تمرین های عکاسی خلاقانه که چارلی موس آموزش داده برای شما عزیزان مفید واقع شوند.
اگر از مطالعه این مقاله لذت برده اید، احتمالا علاقه دارید خواندن را ادامه دهید، پس اجازه دهید چند مقاله تمرین عکاسی عالی دیگر به شما معرفی کنیم:
۳۷ تمرین عکاسی عملی برای الهام بخشیدن مجدد به شما و پیشرفت در عکاسی
۱۳ تمرین عکاسی برای تقویت خلاقیت
و
بهترین عکاسان برای تمرین وقت می گذارند
و این مقاله شگفت انگیز و خلاقانه از دینا بلنکو که خستگی را از تن آدم بیرون می کند:
و اما یک سوال:
به نظر شما کدام تمرین ها مفید ترند (شماره اش را ذکر نمایید) و چرا؟ لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید!
نویسنده: چارلی موس (Charlie Moss)
۶ آبان ۱۳۹۸
محدود کردن تعداد عکس و ثابت کردن فاصله ی کانونی
۳ آبان ۱۳۹۸
سلام ممنون از سایت بسیار عالی و خوبتون که رقیب نداره و ممنون از زحماتی که برای یادگیری علاقه مندان به دنیای عکاسی میکنید.
مطلب شماره ۳*۴*۵*۶ مطالب خوبی بودند.
محدود کردن و محدودیت در همه زمینه ها باعث خلاق شدن ذهن میشه و در مورد عکاسی نیز این موضوع بیشتر نمود پیدا میکنه.
۱ آبان ۱۳۹۸
سلام
شماره هفت خیلی جالب بود واسم . من همیشه از عکاسی خیابونی فراری ام چرا ؟ خوب این مشکل همه ی عکاس هاست حالا تو کشور ما و صد البته تو شهر من خیلی ترسناک تره و حکم مرگ و زندگی رو داره! مخصوصا اگه تنها باشی راه حل جالبیه میشه امتحانش کرد .
سپاس فراوان از مجموعه ی لنزک