کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg) عکاس منظره نروژی است که علاقه زیادی به سفر کردن دارد. علاقه شدیدش به سفر کردن به او این امکان را می دهد تا از مکان های خاص و بسیار زیبا عکس بگیرد. کریستین همیشه علم خود را به اشتراک می گذارد و به عکاسان با سطح های مختلف آموزش می دهد. در ادامه این مطلب لنزک، کریستین عکاسی از آبشار را به شما آموزش خواهد داد. با مطالعه این مطلب، علاوه بر آموزش عکاسی از آبشار ها، با نکات مفیدی در عکاسی منظره آشنا خواهید شد.
از زمانی که عکاسی را شروع کردم، علاقه شدیدی به حرکت آب داشتم. چه آب اقیانوس باشد و چه آبشار، زیبایی حرکت آب برای من بسیار جذاب است. در این آموزش من تکنیک های محبوب خودم برای گرفتن عکس های بسیار زیبا از آبشار را با شما به اشتراک می گذارم.
تجهیزات عکاسی
عکاسی از آبشار از چند لحاظ می تواند چالش بر انگیز باشد. معمولاً، برای این کار باید وسط رودخانه بایستید، جایی که مستقیماً در معرض پاشیده شدن آب هستید و هم شما و هم دوربینتان خیس می شود! خیلی افراد در چنین شرایطی تنها چند عکس سطحی می گیرند و می روند، اما برای ثبت زیبایی های آبشار، این وسایلی است که من استفاده کردم:
یک سه پایه محکم
استفاده از تکنیک نوردهی طولانی در عکاسی از آبشار بسیار محبوب است (بعداً راجع به این مسأله صحبت خواهیم کرد). بدون استفاده از سه پایه محکم، ثابت نگه داشتن دوربین برای چند ثانیه غیر ممکن است. با استفاده از سه پایه می توانید دوربین را ثابت نگه دارید و از واضح ثبت شدن عکس آبشار مطمئن شوید.
دقت داشته باشید که گفتم «سه پایه محکم»، نه فقط سه پایه. دلیل این که من روی محکم بودن سه پایه تأکید می کنم این است که معمولاً در شرایطی با باد های قوی قرار می گیرید. به عکس زیر که من در رودخانه ایستاده ام نگاه کنید، برای ثابت نگه داشتن سه پایه، سخت توانستم پایه های آن را لا به لای سنگ ها قرار دهم و باید برای هر عکس آن را محکم نگه می داشتم. وقتی می خواستم سه پایه را آماده کنم، باید تا جای ممکن پایه ها را از هم فاصله بدهم تا محکم تر شود… و سه پایه ای که من داشتم خیلی محکم بود. سه پایه سبک نمی تواند در چنین شرایطی ثابت بماند.
فیلتر ها
استفاده از فیلتر می تواند در نتیجه نهایی شما بسیار مؤثر باشد، یا فیلتر را برای از کم کردن انعکاس و نور شدید استفاده کنید، یا برای محو کردن آب. یک فیلتر پلاریزه هم برای از بین بردن انعکاس های بسیار روشن خورشید و هم برای استفاده از سرعت شاتر بسیار پایین فوق العاده است. فیلتر کاهنده نور یا ND هم برای عکاسی از آبشار بسیار مناسب است. با استفاده از این فیلتر می توانید با نوردهی طولانی عکس بگیرید ولی انعکاس روی سطح آب تغییری نمی کند.
لوازم جانبی
سه پایه و فیلتر ها مهمترین تجهیزاتی هستند که برای این عکاسی نیاز دارید، ولی به عقیده من لوازم جانبی دیگری هم وجود دارند که برای تکمیل شدن این پروژه ضروری هستند. این لوازم جانبی قطعاً کار را برای شما ساده تر می کنند و به شما این امکان را می دهند تا بتوانید در حد امکان واضح ترین و تمیز ترین عکس ممکن را بگیرید.
ریموت کنترل شاتر – برای بسیاری از افراد ممکن است عجیب باشد. من هیچوقت بدون استفاده از ریموت کنترل شاتر از آبشار عکس نمی گیرم. استفاده از ریموت کنترل شاتر، لرزش دوربین در زمان عکاسی را کاهش می دهد. زمانی که استفاده از ریموت کنترل شاتر را شروع کنید این مسأله را در وضوح بالای عکس های خود متوجه خواهید شد.
دستمال میکرو فایبر– یک چالش مشترک در عکاسی از آبشار، مقابله با پاشیده شدن آب بر روی شماست. چه در وسط رودخانه ایستاده باشید، در یک طرف آبشار ایستاده باشید و یا در نزدیکی بالای آبشار ایستاده باشید، در هر کجا که باشید مقداری آب روی شما پاشیده خواهد شد. گاهی اوقات به سادگی متوجه نمی شوید، اما گاهی اوقات هم نمی توانید حتی برای ثانیه ای لنز دوربین را خشک نگه دارید. با استفاده از دستمال های بدون پرز می توانید لنز را خشک و تمیز نگه دارید و هر قطره ای را از روی لنز پاک کنید. با این کار در مرحله ویرایش هم کار ساده تری خواهید داشت و لازم نیست زمان زیادی برای از بین بردن قطرات آب از روی عکس صرف کنید.
دستگاه دمنده هوا – دستگاه دمنده هوا خیلی دست کم گرفته می شود. خیلی از افراد از این وسیله برای تمیز کردن استفاده می کنند، اما این وسیله کار های خیلی بیشتری می تواند انجام دهد. چالش دیگری که با آن رو به رو هستید میعان است. با استفاده از دستگاه دمنده هوا به همراه پارچه بدون پرز می توانید لنز خود را عاری از لکه های آب و شبنم نگه دارید.
محافظ باران – شاید همیشه استفاده از محافظ باران لازم نباشد، اما هر از گاهی استفاده از آن ممکن است حیاتی باشد. این وسیله شیشه لنز شما را خشک نگه نمی دارد، اما از دوربین شما محافظت می کند و نمی گذارد با دوربین یا لنزی از کار افتاده به خانه باز گردید.
Fairy Falls گرفته شده توسط Christian Hoiberg در ۵۰۰px
تکنیک ها
بگذارید از همین ابتدای کار یک مسأله را روشن کنم، برای عکاسی یک تکنیک درست وجود ندارد، از هر سوژه ای هم که بخواهید عکس بگیرید همین گونه است. چیزی که به چشم من زیبا است، ممکن است به چشم شما زیبا نباشد. تکنیکی که در ادامه به توضیح آن می پردازم نحوه عکاسی من از آبشار است و تکنیک هایی است که من استفاده کرده ام. از این مطلب به عنوان راهنما استفاده کنید و نه دستورالعمل!
پیدا کردن پرسپکتیو (زاویه دید)
تغییر دادن پرسپکتیو می تواند عکسی که می گیرید را به شدت تغییر دهد. عکسی با پرسپکتیو بالا کاملاً با عکسی با پرسپکتیو پایین متفاوت است. معمولاً بهترین پرسپکتیو به مکان و صحنه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید بستگی دارد، اما در کل من عکس با پرسپکتیو پایین را بیشتر می پسندم، چرا که عکس با پرسپکتیو پایین بیشتر بیننده را به داخل تصویر می کشد و امکان داشتن پیش زمینه ای جذاب در عکس را به شما می دهد.
در اطراف محل آبشار قدم بزنید، به دنبال پرسپکتیو ها و ترکیب بندی های مختلف باشید، شاید این ایده خوبی برای زمانی که به محل مورد نظر رسیدید باشد. زمانی که محل مناسبی را برای عکاسی پیدا کردید، با دوربین از ارتفاع زمین تا ارتفاع چشم خود و بالا تر از ارتفاع چشم خود به آبشار نگاه کنید. با این کار به سرعت بهترین حالت کادر را برای عکاسی از آن منظره پیدا خواهید کرد.
همان طور که گفتم من پرسپکتیو پایین را ترجیح می دهم و دوست دارم به آب نزدیک باشم. این کار معمولاً قابلیت های جذابی برای ترکیب بندی به شما می دهد که باعث می شود عکس شما نسبت به سایر عکس ها متمایز شود.
در عکس زیر، دوربین من کمتر از ۱۰ سانتیمتر از سطح رودخانه فاصله داشت. با داشتن این پرسپکتیو پایین می توانستم از جریان اندک روی آب برای پیش زمینه عکس استفاده کنم. این پرسپکتیو پایین، عکس را تغییر می دهد و ترکیب بندی زیبایی هم ایجاد می کند.
عکس بعدی از Fairy Falls در Oregon گرفته شده است، که پرسپکتیو بسیار بالایی دارد. برای این عکس ارتفاع دوربین ۱ تا ۱٫۵ متر بالا تر از سطح زمین بود. به دلیل عدم وجود پیش زمینه ای جذاب و امکان ضعیف برای ترکیب بندی، پرسپکتیو بالا برای این عکس گزینه مناسب تری بود.
با استفاده از عناصر اطراف خود، مانند شکل دادن کادر طبیعی توسط بوته ها در این عکس، می توانید کادر را با سوژه های جذاب پر کنید.
یک اشتباه معمول این است که همیشه به دنبال پرسپکتیو پایین باشید. من و بسیاری افراد دیگر، به پرسپکتیو پایین به همراه لنز واید علاقه زیادی داریم، اما همیشه عکاسی به این شکل مناسب نیست. زمانی که می خواهید به این شیوه عکس بگیرید پیش زمینه باید مملو از سوژه های جذاب باشد. به عکس زیر نگاه کنید، در زیر آبشار چه چیزی می بینید؟ هی چیز، فقط سنگ. اگر آب به این تخته سنگ ها برخورد می کرد می توانست پیش زمینه ای بسیار جذاب باشد، اما این گونه نبود.
سعی کنید کادر را با چیز هایی که به نظرتان زیباست پر کنید. به همین دلیل باید دوربین را از روی سه پایه بردارید و از داخل آن پرسپکتیو های مختلف را امتحان کنید. ممکن است پرسپکتیو بالا بتواند کادر را با زیبایی های زیادی پر کند، و ممکن است برعکس باشد!
شاتر را باز بگذارید
حتماً شما هم عکس هایی از آبشار به صورت سفید و ابریشمی دیده اید و به این فکر کرده اید که چگونه چنین عکسی گرفته اند؟ خود من هم در چنین شرایطی بوده ام و حتی به واقعی بودن آن شک کرده ام. مطالب کامل تری از تکنیک عکاسی به این شکل که عکاسی با نوردهی طولانی (long exposure) باشد در سایت موجود است، اما در این مطلب نکات اصلی این تکنیک برای عکاسی از آبشار را توضیح خواهم داد.
بیایید نگاهی به تجهیزات لازم برای گرفتن این عکس که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم بیندازیم. من سه وسیله مهم برای اجرای این تکنیک نام برده ام؛ سه پایه، ریموت کنترل شاتر و فیلتر پلاریزه/ND. اگر در زمان طلوع یا غروب خورشید عکاسی می کنید ممکن است بتوانید بدون استفاده از فیلتر هم چنین افکتی را ایجاد کنید، اما اگر هوا روشن است بهتر است فیلتر به همراه داشته باشید. اما اجرای این تکنیک بدون استفاده از سه پایه غیر ممکن است.
ظاهر ابریشمی آبشار به دلیل باز ماندن شاتر برای مدت طولانی (سرعت شاتر آهسته) است به این شکل در می آید. با توجه به افکتی که می خواهید، این مقدار باز ماندن شاتر می تواند از یک ثانیه تا چند ساعت متغیر باشد! اما باز گذاشتن شاتر تنها به مدت ۱ ثانیه هم در روز روشن کار چالش برانگیزی خواهد بود، حتی اگر با دیافراگم f/22 بخواهید عکس بگیرید (f/22 بسته ترین حالت دیافراگم است و کمترین مقدار نور را وارد لنز می کند، این در حالی است که f/4 دیافراگم بازی است که مقدار زیادی نور را وارد لنز کرده و عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی مدت را دشوار می کند).
می توانید از دیافراگم بسته برای عکاسی استفاده کنید تا بتوانید ساده تر تکنیک نوردهی طولانی را اجرا کنید، اما کیفیت عکس با دیافراگم بسته چندان جالب نخواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می کنم با استفاده از فیلتر از مقدار نور ورودی به لنز کم کنید و از واضح یا شارپ ترین دیافراگم لنزتان استفاده کنید (هر لنز در یک دیافراگم خاص، واضح ترین نتیجه را دارد). همان طور که در قبل اشاره کردم من هم از فیلتر ND و هم از فیلتر CPL یا فیلتر پلاریزه حلقوی (CircularPolariser) برای گرفتن چنین عکس هایی با توجه به صحنه و افکتی که می خواهم استفاده می کنم.
اینکه سرعت شاتر را چقدر طولانی بگذارید به سرعت آب آبشار و افکتی که می خواهید ایجاد کنید بستگی دارد. در عکس بالا به دلیل سرعت بالای آب من سرعت شاتر ۰٫۴ ثانیه احتیاج داشتم. اما در شرایط دیگر ممکن است به سرعتی بالای ۱ ثانیه نیاز داشته باشید تا آب شروع به تار شدن کند (همان افکت نرم ابریشمی که صحبت شد).
اما عکاسی با نوردهی طولانی بدون چالش نیست. معمولاً وقتی در رودخانه عکس می گیرید، متوجه می شوید که برگ ها، بوته ها و درختان اطراف شما با باد تکان می خورند. با اینکه آبشار تار و ابریشمی زیبایی در عکس دارید، ممکن است عناصر اطراف آن تار در عکس ثبت شوند که به نظرتان جالب نباشد. درست کردن چنین مشکلی کار ساده ای نیست، اما چند راه برای این کار وجود دارد.
برای باد کمتر منتظر بمانید – احتیاج به توضیح دارد؟ همیشه می توانید منتظر بمانید و امیدوار باشید که باد آرام شود. گاهی اوقات تنها چند ثانیه باد می ایستد و همین چند ثانیه برای گرفتن عکس کفایت می کند.
سرعت شاتر را تغییر دهید – می توانید با سرعت شاتری سریع تر عکس بگیرید و امیدوار باشید که این سرعت شاتر عناصر متحرک صحنه را ثابت ثبت کند. اما این کار ریسک از بین رفتن افکت ابریشمی آبشار را به همراه دارد و شما باید تصمیم بگیرید که ظاهر ابریشمی آبشار را می خواهید اما کمی تحرک در عناصر اطراف را هم در عکس داشته باشید، یا حرکت عناصر اطراف را کاملاً بر طرف کنید و آبشار هم آن ظاهر ابریشمی که می خواستید نداشته باشد (آب ثابت و بی تحرک به تصویر کشیده شود). سعی کنید برای ابریشمی افتادن آبشار، سرعت شاتر را پایین ترین مقدار بگذارید و ببینید آیا سایر عناصر صفحه ثابت ثبت شده اند یا خیر.
چند عکس با نوردهی های مختلف بگیرید – این تکنیک حرفه ای تر از راهکار های دیگر است و نیازمند علم نرم افزار های ویرایشی مانند Adobe Photoshop است. ابتدا شما عکسی می گیرید که در آن آبشار دقیقاً همان طور که می خواهید ثبت شود، با هر سرعت شاتری که لازم باشد؛ سپس عکس دیگری با سرعت شاتر سریع تر بگیرید که عناصر دیگر تصویر در آن ثابت باشند. سپس این عکس ها را در فتوشاپ با هم ترکیب کنید، با این کار هم آبشار و هم عناصر دیگر تصویر را به بهترین شکل در یک عکس خواهید داشت.
زمان روز
درست مانند قسمت های دیگر عکاسی منظره، نور در ثبت شدن عکس خوب بسیار مهم است. معمولاً اکثر عکاس ها در زمان طلوع یا غروب عکس می گیرند، آیا برای عکاسی از آبشار هم همین طور است؟ بله یا خیر؟ از جواب دادن به این سوال چیزی دستگیرتان شد؟ بعید می دانم، پس بگذارید خودم توضیح دهم!
همیشه در زمان طلوع و غروب خورشید بهترین نور برای عکاسی در محیط وجود دارد، چرا که خورشید در پایین ترین حالت خود در آسمان قرار دارد و نور نرمی دارد. وقتی در وسط روز از آبشار عکس بگیرید، خواهید دید که آب بسیار روشن و زننده ثبت شده و حالتی متالیک دارد. عناصر اطراف آبشار هم نور شدیدی دارند که تابش های خیره کننده ای در پی دارد و از جذابیت عکس می کاهد. اما زمانی که خورشید پایین باشد چنین مشکلی وجود نخواهد داشت، در چنین حالتی شما نوری نرم خواهید داشت و همه جا را نور شدید فرا نگرفته است. به همین دلیل بهترین زمان برای عکاسی از آبشار زمان طلوع و غروب است (ساعات طلایی).
هنوز به جواب «نه» فکر می کنید؟ خب پس این را هم توضیح می دهم. با اینکه طلوع و غروب بهترین زمان برای عکاسی است، معمولاً می توانید در طول روز از آبشار عکس بگیرید، اما هوا باید ابری باشد تا نور شدیدی از خورشید نداشته باشید. اگر هوا ابری باشد، خورشید نور شدید و انعکاس شدیدی در آب نخواهد داشت، بنابراین کاملاً احتمال آن وجود دارد که بتوانید عکس خوبی بگیرید (ابر ها مثل سافت باکسی بزرگ و طبیعی نور را نرم می کنند).
من عکس های بسیار زیادی از آبشار در روز های ابری گرفته ام که از آنها راضی هستم، اما همچنین معتقد هستم نور جادویی در زمان طلوع و غروب خورشید وجود دارد. در این زمان ها می توانید آن نور طلایی را ثبت کنید که هر کسی به آن علاقه دارد.
خشک بمانید!
قبلاً اشاره کردم که وقتی می خواهید از آبشار عکس بگیرید، ممکن است خودتان را در معرض پاشیده شدن آبها ببینید. در چنین شرایطی شما و دوربینتان هر دو خیس خواهید شد! در ادامه نکاتی برای امن نگه داشتن دوربین و جلوگیری از ایجاد لکه بر روی لنز خواهم گفت.
دستمال لنز، یا دستمال ماکرو فایبر، چیزی است که پیشنهاد می کنم هر زمان که برای عکاسی از آبشار می روید به همراه داشته باشید. معمولاً در چنین شرایطی باید لنز را تمیز کنید، عکس بگیرید و دوباره قبل از گرفتن عکس بعدی لنز را تمیز نمایید. اگر با شخص دیگری عکاسی می کنید شاید تمیز کردن لنز ها به صورت نوبتی ایده خوبی باشد.
عکس بالا نمونه ساده ای از انجام این کار برای گرفتن عکس است. من دقیقاً در جایی بودم که در معرض پاشیده شدن آب بود و باد هم درست به طرف من می وزید و من و دوربین هر دو کاملاً خیس می شدیم. با اینکه بین هر عکس لنز را تمیز می کردم و از سرعت شاتر سریع تر از ۱ ثانیه استفاده می کردم؛ باز هم لکه های خیس بسیاری در عکس وجود داشت که باید در ویرایش آنها را حذف می کردم. با استفاده از سرعت شاتر سریع تر و محافظت کردن از لنز تا جای امکان توانستم تعداد لکه های ایجاد شده را به حداقل برسانم.
از آنجایی که من تقریباً زیر دوش ایستاده بودم، استفاده از محافظ بارندگی دوربین شاید دوربین من را از مرگ زود رس نجات داده باشد. با استفاده از چنین تجهیزات مخافظتی ای می توانید عمر دوربین خود را افزایش دهید و از هدر رفتن بسیاری پول جلوگیری کند. خرید این تجهیزات کاملاً به صرفه خواهد بود و حتی لازم نیست گران قیمت ترین محافظ را تهیه کنید.
جمع بندی
بیایید نگاه سریعی به چیز هایی که یاد گرفته ایم بیاندازیم.
داشتن تجهیزات مناسب برای گرفتن عکس خوب از آبشار ضروری است. مهمترین چیزی که باید به همراه داشته باشید یک سه پایه محکم است، چرا که یک سه پایه محکم دوربین را کاملاً ثابت نگه داشته و جلوی لرزش آن را می گیرد. استفاده از ریموت کنترل شاتر هم مانع لرزیدن دوربین در لحظه عکاسی می شود (نیاز ندارید دکمه شاتر روی دوربین را لمس کنید). با همراه داشتن دستمال تمیز کننده لنز و دستگاه دمنده هوا می توانید عکس واضح تر و تمیز تری داشته باشید و همچنین ویرایش عکس نیز برای شما ساده تر خواهد شد.
شما می توانید هم با استفاده از فیلتر و هم با استفاده از دیافراگم بسته از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا آبشار را به صورت ابریشمی ثبت کنید. برای داشتن کیفیتی بالا شدیداً توصیه می کنم به جای استفاده از دیافراگم بسته ای مانند F/22 از فیلتر های ND یا CPL (فیلتر پلاریزه حلقوی( برای داشتن سرعت شاتر پایین استفاده کنید.
در زمان طلوع و غروب خورشید بهترین عکس را می توانید از آبشار بگیرید، البته در روز های ابری هم می توانید عکس خوبی بگیرید. اما عکاسی در میانه روز با نوری شدید عکس شما را خراب می کند.
منبع
برگرفته از: ۵۰۰px
۳۰ بهمن ۱۳۹۹
برای عکاسی با موبایل با چه نرم افزاری میتونیم این تصاویر خلق کنیم
گوشیم مناسبه برای عکاسی، ۴۸ مگاپیکسل
راهنمایی کنید که ابزار های سه پایه و چیزایی که نیازه رو از کجا تهیه کنم.
ممنون
۱۴ تیر ۱۳۹۴
سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما
۹ تیر ۱۳۹۴
واقعا عاشق این عکسا هستم
راستی اقایون رفتن رو فیلتر کردن۵۰۰px