آموزش عکاسی با نوردهی طولانی بدون استفاده از سه پایه و فیلتر ND

عکاسی با نوردهی طولانی (long exposure photography) یکی از تکنیک هاییست که بین عکاسان در سراسر جهان محبوب است. عکاسی با نوردهی طولانی یعنی استفاده از سرعت شاتر آهسته و سرعت شاتر آهسته بعنی نیاز به ثابت بودن دوربین طی نوردهی. حال اگر بخواهیم در سفر و با تجهیزات کم عکاسی کنیم چه باید کرد؟ در مطلب امروز لنزک، ویکتور الیزاروف عکاس سفر و استاد عکاسی، به ما آموزش خواهد داد چه طور بدون استفاده از سه پایه و فیلتر ND عکسی با نوردهی طولانی بگیریم.

ویکتور الیزاروف (Viktor Elizarov) عکاس سفر و استاد عکاسی در مونترآل کانادا است. او به اطراف جهان سفر می کند تا در نهایت تجربیاتش را در وبلاگ پرطرفدار عکاسیش به اشتراک بگذارد.

شهر طلایی (سان فرانسیسکو) – ویکتور الیزاروف در ۵۰۰px

سال ۲۰۱۴ سال تحولات بسیاری در عکاسی من بود.

جرقه این تحولات توسط دو چیزی که فهمیدم ایجاد شد، اولا: من متوجه شدم که تجهیزات عکاسیم فاکتور محدود کننده عکاسی من شده است. ثانیا: به این درک رسیدم که زمان زیادی را صرف پردازش عکس هایم می کنم، که من را از عکاسی و سفر باز می داشت.

در ۱۲ ماه گذشته، تلاش کرده ام زمان خود را صرف ساده سازی عکاسی خود بکنم، و این کار را با نوع تجهیزات و پردازش عکس هایم آغاز کردم.

بزرگترین تغییر در عکاسیم در انتهای ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، زمانی که من تمام تجهیزات عکاسی کانن خود را فروختم و به دوربین بدون آینه سونی روی آوردم. این تغییر کمک کرد تا اندازه و وزن کیف عکاسیم به کمتر از نصف برسد.

در مرحله بعد، تلاش کردم تا به شدت زمانی که صرف ویرایش عکس هایم می کردم را کم کنم. اولا، ویرایش عکس ها را به جای نرم افزار فتوشاپ به لایت روم منتقل کردم و در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد کارهایم را در این نرم افزار انجام می دهم. ثانیا، با ساختن پیش فرض هایی (پریست – preset) در لایت روم که سبک عکاسی من را نشان می دهند، یک جریان کاری پیش فرض محور (Preset-based) در نرم افزار لایت روم ایجاد کردم.

تنها بخشی از عکاسیم که برای مدتی قادر نبودم به طور کامل بهینه سازی کنم، عکاسی با نوردهی طولانی (long exposure) بود.

من عاشق عکاسی از آب هستم. حقیقتا، در اغلب عکس های موجود در پورتفولیوی من به نوعی آب وجود دارد و به دلیل شیفتگی من به آب، عکاسی با نوردهی طولانی بخش عمده ای از سبک من است.

McWay Bay هنگام غروب (کالیفرنیا)- ویکتور الیزاروف در ۵۰۰px

عکس بر روی سه پایه با استفاده از فیلتر ۱۰ پله ای ND گرفته شده است

با این حال، عکاسی نوردهی طولانی، نیازمند تجهیزات بیشتری است. من همواره از یک سه پایه استفاده می کنم و اگر در طول روز عکاسی کنم، فیلتر ND به کار می گیرم.

به همین دلیل شروع به آزمایش تکنیک های مختلف کردم تا عکاسی با نوردهی طولانی را هک کنم.

اخیرا، از سفری ۵۰۰۰ کیلومتری و ده روزه به سمت جنوب غربی آمریکا برگشته ام که در آنجا تکنیک های جدیدی برای سناریوهای مختلف عکاسی در سفر آزمایش کرده ام. پس از اینکه نتایج یکدستی گرفتم، متوجه شدم که برای به اشتراک گذاشتن این تکنیک با بقیه آماده هستم تا توسط این تکنیک دیگران نیز بتوانند بدون استفاده از سه پایه و فیلتر ND با نوردهی طولانی عکاسی کنند.

من این تکنیک را Align+Blend (ترکیب + تراز) نامگذاری کرده ام.

غروب رودخانه سنت لورنس (مونترآل) – ویکتور الیزاروف در ۵۰۰px

عکس توسط تکنیک Align+Blend بدون استفاده از سه پایه و فیلتر ND گرفته شده است

عکاسی

در ۹۹ درصد از موارد، من از مُد براکت گذاری نوردهی خودکار (AEB) استفاده می کنم، اما برای تکنیک Align+Blend، باید دوربین را بر روی حالت تک عکس (Single-shot) قرار می دادم.

چند عکس آزمایشی گرفتم و با کمک گرفتن از هیستوگرام، تنظیمات نوردهی مناسب را پیدا کردم: f/9، ۱/۳۲۰sec ، ISO100

دوربین را روی مُد نوردهی (M) قرار دادم و شروع به گرفتن ۱۰ عکس پشت سر هم از صحنه کردم و تلاش کردم تا حد امکان دوربین بدون لرزش و حرکت باقی بماند.

سرعت عکاسی من چیزی در حدود ۱ عکس در ثانیه بود و گرفتن این عکس ها حدود ۱۱ ثانبه طول کشید.

این پایان کار عکاسی است. باقی کار می بایست در بخش ویرایش انجام شود.

ویرایش

۱- ۱۰ عدد عکس خام (RAW) را وارد نرم افزار لایت روم کردم.

۲- یکی از پریست های لایت رومم به اسم HDR Blend from Landscape Collection را روی تمامی ۱۰ عکس اعمال کردم.

۳- این ۱۰ عکس را در لایت روم انتخاب کردم و به عنوان لایه (Layer) وارد فتوشاپ کردم.

۴- در فوتوشاپ، ده لایه را همزمان انتخاب کرده و توسط ابزار Auto-Align لایه ها را همراستا کردم.

۵- سپس ۱۰ لایه را انتخاب کرده و آنها را تبدیل به Smart Object کردم.

۶- از ابزار Stack Mode در فتوشاپ برای ترکیب ۱۰ لایه اولیه در داخل Smart Object استفاده کردم. من حالت Mean Stack را به کار گرفتم.

در نتیجه افکت نوردهی طولانی با وجود اجزای متحرک در صحنه (آّب و آسمان) ایجاد خواهد شد. همانطور که مشاهده کردید، من در این آموزش تلاش کردم بدون استفاده از سه پایه بصورت نوردهی طولانی عکاسی کنم:

اشتباه نکنید! من قصد ندارم سه پایه ام را به کلی کنار بگذارم، ولی در عین حال، این تکنیک این اجازه را به من می دهد تا در مواردی که باید با بار سبک سفر کنم، از آن استفاده کنم.

ویکتور الیزاروف مجموعه ای از پریست های رایگان لایتروم منتشر کرده که می توانید اینجا کلیک کرده و آن ها را دانلود نمایید.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. nchshm

    ۸ تیر ۱۳۹۶

    با تشکر از آموزش های بی نظیر و رایگان شما…
    جسارتا لینک دانلود پریست ها غیر فعال شده…
    ممنون

  2. mtn

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵

    سلام
    تو فتوشاپ من stack mod غیر فعاله…..
    چیکار کنم؟
    چجوری فعالش کنم؟!

  3. sina24

    ۱۱ آبان ۱۳۹۵

    مطلب جالبی بود و لی یه موضوعی
    میشه لطف کنید یه پستی بزارید که انواع ژانر ها و انواع سبکها و انواع شاخه های عکاسی به طور کامل شرح دهید و اینکه فاکتور های دسته بندی بر چه اساسیه!!!!
    و بنیان گذار هر سبک یا مکتب را ذکر کرده و اینکه چند مثال تصویری هم برای هر کدام زده
    و یه خواهش دیگه
    لطف کنید دفترچه راهنمای دوربین های محبوب و یا پر فروش از جمله Canon 700 D
    با سپاس از زحمت هاتون و مطالب عالیتون

  4. moji

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بسیار عالی بود باورم نمیشد همچین طرفند خفنی بزنه

  5. saeed zolfeli

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

    سلام متاسفانه بااینکه مطالب رو از یک سایت کپی میکنید و اینجا نمایش میدید بازهم اشتباه تو کارتون هست اسم صحیح ویکتور الیزاروف این هست viktor elizarov
    که شما نوشتید Victor Lizarov
    ولی در هرصورت سایت خوبی دارید و مطالب مفیدی ارائه میدهید. متشکرم

    1. سامان نویسنده

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

      درود

      مطالب لنزک از سایتی کپی نمی شوند. اشتباهات در همه سایت ها، حتی سایت های عکاسی خیلی بزرگ تر از لنزک، پیش می آیند. تشکر از اینکه این اشتباه تایپی را به ما گزارش می دهید.

      سپاس


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *